آکادمی رستوبان مرجع رسمی رتبه‌بندی رستوران‌ها شد؛ آکادمی رستوبان به‌طور رسمی مرجع و متولی اصلی رتبه‌بندی رستوران‌ها و واحدهای صنفی عرضه خوراک و نوشیدنی در سراسر کشور شد.

آکادمی رستوبان مرجع رسمی رتبه‌بندی رستوران‌ها شد؛ آکادمی رستوبان به‌طور رسمی مرجع و متولی اصلی رتبه‌بندی رستوران‌ها و واحدهای صنفی عرضه خوراک و نوشیدنی در سراسر کشور شد.

به گزارش ندای البرز به نقل از پایگاه خبری صنعت‌صنف، شامگاه روز سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲، مراسم امضاء و تبادل تفاهم‌نامه همکاری میان آکادمی رستوبان و معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محل برج میلاد تهران برگزار شد.

در این مراسم مازیار عصام، دبیر آکادمی رستوبان و سیدمصطفی فاطمی فیروزآبادی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی به امضاء و تبادل تفاهم‌نامه میان یکدیگر پرداختند.

براساس این تفاهم‌نامه، هر دو طرف در زمینه پیشبرد اهداف و اجرای مراسم آکادمی رستوبان (فرهنگستان رستوبان) ازجمله «اهدای نشان برگزیده سال به برترین‌های صنعت گردشگری خوراک (غذا و نوشیدنی) شهر تهران» و «اهدای نشان برگزیده سال به برترین‌های صنعت گردشگری خوراک (غذا و نوشیدنی) شهرهای ایران» همکاری می‌کنند.

همچنین اجرای «برگزاری نشست‌های تخصصی آموزشی و برگزاری نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی درراستای ارتقای سطح خدمات و کیفیت صنعت گردشگری خوراک (غذا و نوشیدنی)» و «تدوین و گردآوری آثار علمی و مستندسازی خوراک محلی و ملی برگزیده جشنواره‌ها با هدف تنوع‌بخشی به منوی مراکز پذیرایی در کشور» از سوی آکادمی رستوبان با همکاری و حمایت دفتر توسعه گردشگری داخلی و معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه است.

برگزاری جشنواره برترین رستوران‌های تهران

در ابتدای این مراسم، دبیر آکادمی رستوبان با انتقاد از شیوه لوح و تندیس‌فروشی طی یک دهه اخیر و معرفی برخی رستوران‌ها به‌عنوان رستوران برتر، راه‌اندازی آکادمی رستوبان به‌عنوان مرجع اصلی رتبه‌بندی رستوران‌های کشور و آغاز همکاری آن با وزارت میراث فرهنگی را نقطه پایانی بر آن رویه باطل دانست.

مازیار عصام سپس به معرفی سامانه  آکادمی رستوبان به‌منظور ثبت‌نام و پذیرش واحدهای صنفی رستوران برای شرکت در جشنواره رتبه‌بندی رستوران‌ها در سال ۱۴۰۲ پرداخت.

عصام با تأکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت غذا و رستوران و پایداری کسب‌وکارها در حوزه خوراک و نوشیدنی، رتبه‌بندی فعالان این بخش را راهکاری مؤثر برای معرفی برترین‌های صنف و همچنین زمینه‌ای برای رشد، تقویت و توسعه واحدهای صنفی در این رسته دانست.

او با طرح این پرسش که «چگونه اعلام کنیم یک رستوران، رستوران خوبی است؟» به تشریح ۸ بخش و شاخص‌های این جشنواره پرداخت و گفت: فراخوان ثبت‌نام داده شده و رستوران‌های دارای پروانه کسب در حال ثبت‌نام هستند و برای هر بخش کارگروهی مجزا از متخصصان بر آن نظارت می‌کنند.

به‌گفته عصام، جشنواره برترین‌های صنعت خوراک و رستوران در شهریورماه یا اوایل مهرماه امسال با همکاری  وزارت میراث فرهنگی و اتحادیه‌های صنفی غذا و نوشیدنی تهران برگزار می‌شود.

آکادمی رستوبان مرجع اصلی و رسمی است

سپس مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه آکادمی رستوبان مرجع اصلی رتبه‌بندی رستوران‌های کشور است، ایجاد این آکادمی را خط بطلانی بر لوح‌ها و تندیس‌های دروغین گذشته در همایش‌ها و جشنواره‌های انتخاب رستوران‌های برتر دانست.

سیدمصطفی فاطمی فیروزآبادی، با اشاره به ایجاد میزهای تخصصی گردشگری خوراک که از یکسال پیش آغاز و در سطح نمایشگاه‌های بین‌المللی فعال شده از اجرای آن در کشورهای ارمنستان، عمان، ترکیه و عراق خبر داد.

فاطمی با بیان اینکه در خوراک‌های سنتی، غنی و قوی هستیم از اقدامات انجام شده در سیستان و بلوچستان یاد کرد و تصریح کرد که باید خوراک‌های خود را بشناسیم.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث همچنین از تشکیل تیم ملی آشپزی ایرانی با حضور سرآشپزان کشور گفت و با اعلام اینکه در شهرهای شیراز و رشت، خیابان خوراک ایجاد شده است، ادامه داد: تهیه خوراک با استانداردهای بین‌المللی ضروری است و از آنجا که رستوران‌های کشور قابلیت گردشگری دارند، بخش توسعه خوراک‌های ملل در حال کار هستند.

خوراک، راه مهم مقابله با ایران‌هراسی

به گزارش صنعت‌صنف، در ادامه معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، رضایتمندی یا عدم رضایت گردشگران را متأثر از اتفاقاتی دانست که در رستوران و بخش خوراک می‌افتد.

علی‌اصغر شالبافیان حسین‌آبادی بر این باور است که تجارب خوشایند یا ناخوشایند مسافران در حوزه خوراک شامل نحوه پخت، سرو و پذیرایی، طعم غذا و … سبب می‌شود تا مسافر و گردشگر برای انجام دوباره سفرش انگیزه پیدا کند.

او تأکید کرد که کار رستوران‌دارن، یک کار عادی نیست چراکه محل پذیرش گردشگر هستند و با دیگر حوزه‌های گردشگری پیوند می‌خورند و هم‌افزایی دارند بنابراین نیاز است تا تاریخچه خوراک کشور خود را بدانیم و مهمان‌نوازی ایرانی‌ها را از این مسیر به دنیا معرفی کنیم.

شالبافیان، خوراک و غذا را یکی از روش‌های معرفی ایران و ایرانی به دنیا و از راه‌های مهم مقابله با ایران‌هراسی دانست.

معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی در ادامه به تشریح دو برنامه مهم این معاونت در حوزه خوراک پرداخت و گفت: باتوجه به اینکه معاونت گردشگری، مسئول ستاد خدمات سفر کشور هم است بنابراین به‌دنبال شناسایی این هستیم تا بدانیم کدام رستوران‌ها توانایی ارائه خدمات در حد مطلوب را دارند تا وقتی گردشگر به آنجا می‌رود، خیالمان راحت باشد.

وی با اشاره به آزادسازی ورود گردشگران چینی با ایران از سوی این کشور در بهمن ۱۴۰۱، افزود: از ما خواسته شده تا رستوران‌های مورد تأیید را معرفی کنیم پس باید بدانیم چه رستوران‌هایی دارای منوی چینی هستند و می‌توانند به این گردشگران خدمات بدهند.

شالبافیان یادآور شد که برای بازار عربستان نیز برنامه داریم.

او به برگزاری تورهای آشناسازی ایران برای سلبریتی‌های کشورهای دیگر اشاره کرد که معرفی خوراک‌های ایرانی یکی از گزینه‌های مهم این تورها است و از رؤسای اتحادیه و تشکل‌های فعال در حوزه خوراک و صنعت غذا خواست تا در این زمینه همکاری کنند.

اعلام حمایت اتاق اصناف تهران

رییس اتاق اصناف تهران هم در پایان این مراسم با تقدیر از واحدهای صنفی رسته خوراک و نوشیدنی که در برابر گردبادها و تندبادهای اقتصادی به‌ویژه کرونا مقاومت کرده و دوام آوردند، اظهار داشت، صنوف مواد غذایی به‌رغم وعده‌های حمایتی داده شده که هیچ یک انجام نشد و همگی نمایشی بود با صبوری، سختی‌های دوران کرونا را پشت سرگذاشتند و به کار خود ادامه دادند.

علی توسطی با تأکید بر اینکه باید به استاندارد مهمان‌پذیری در کشور برسیم، آکادمی رستوبان را بهترین مرجع برای رتبه‌بندی رستوران‌ها در کشور دانست.

توسطی با تقدیر از اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران برای قدم گذاشتن در این مسیر، تصریح کرد که  اتاق اصناف تهران حمایت خود را از آکادمی اعلام کرده و آمادگی دارد تا هرگونه کمک و حمایتی از آن انجام دهد.

گفتنی است مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری داخلی و مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، رییس موسسه عالی مهارتی هتلداری و گردشگری متخصصین ایران، رییس اتحادیه صنف خدمات پذیرایی و اغذیه فروشان شهرستان شمیرانات، رییس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان آبمیوه، بستنی و کافی شاپ تهران، رییس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش تهران و صاحب امتیار و مالک برند چلوکباب رفتاری نیز در این مراسم حضور داشتند.