آیین‌نامه واردات خودرو بو دارد؛ مصوبه آزادسازی واردات خودرو پس از افت و خیزهای فراوان قانونی شد اما آیین‌نامه اجرایی آن پر از حرف و اشکال است.

آیین‌نامه واردات خودرو بو دارد؛ مصوبه آزادسازی واردات خودرو پس از افت و خیزهای فراوان قانونی شد اما آیین‌نامه اجرایی آن پر از حرف و اشکال است.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از صنعت‌صنف، رئیس خانه صنعتکاران ایران با بیان این مطلب در رادیو گفت‌وگو درباره ابعاد مختلف طرح واردات خودرو گفت: بندهایی که در آیین‌نامه وزارت صمت برای واردات خودرو نوشته شده بوی امضای طلایی و رانت می‌دهد.

سیدعلیرضا بنی‌هاشمی که در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی سخن می‌گفت، افزود: اصل طرح علاوه‌بر اینکه به نفع مردم است و مردم را از فضای یک گزینه‌ای خودروی بی‌کیفیت گران نجات می‌دهد و فضای انتخاب زیادی را برای آنها فراهم می‌کند، به نفع دولت نیز هست و برای دولت درآمدزایی می‌کند اما متأسفانه آیین‌نامه این مصوبه در اتاق‌های دربسته دولت و بدون حضور بخش خصوصی نوشته شده است.

بنی‌هاشمی اضافه کرد: در متن قانون مجلس آمده که هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند بدون انتقال ارز و در ازای ارزهای شخصی و یا در ازای صادرات غیرنفتی، واردات انجام دهد اما آیین‌نامه وزارت صمت، یک سقف ۱۰ و ۲۰ هزار یورویی را تعیین کرده که نخستین ضعف آیین‌نامه به حساب می‌آید چون وقتی سقف تعیین می‌شود برندهای موجود حباب قیمتی پیدا می‌کنند.

وی با انتقاد از تعیین سقف در این آیین‌نامه تصریح کرد: اولویت دادن به واردات خودروهای ۱۰ هزار یورویی به‌عنوان خودروهای اقتصادی و دادن امتیازات ویژه به خط تولید این خودروها تکرار همان جریان انحصاری است که در دو خودروساز بزرگ کشور ایجاد شده بود.

وی با بیان اینکه دولت باید به همه طبقات احترام بگذارد و تعیین سقف به منزله بی‌احترامی به سرمایه‌داران است گفت: تعیین سقف و محدود کردن این موضوع نوعی بی‌احترامی به قشر سرمایه‌دار کشور است.

رئیس خانه صنعتکاران ایران تصریح کرد: بندهایی که در آیین‌نامه وزارت صمت برای واردات خودرو نوشته شده بوی امضای طلایی و رانت می‌دهد و میزان حقوق گمرکی و مالیاتی مترتب به این عملیات هم که تعیین شده هنوز مبهم است.

وی تعدد دستگاه‌های دخیل در امر واردات خودرو را نیز یک ضعف و اشکال بزرگ دانست و گفت: مبهم بودن نحوه استفاده از اندوخته‌های خارجی هم هنوز بلاتکلیف است.

همچنین علی‌اکبر جوان‌روح، کارشناس صنعت خودرو در این برنامه با بیان اینکه واردات خودرو هم باید مانند دیگر کالاها آزاد باشد تا تولید داخل با کالای وارداتی رقابت کند، گفت: در طرح اخیر، واردات تعداد خاصی خودرو برای افرادی خاص است بنابراین واردات خودرو هنوز به معنای واقعی آزاد نشده است.

جوان‌روح با بیان اینکه مصوبه مجلس معقول‌تر از آیین‌نامه وزارت صمت است، افزود: آنچه که در مجلس تصویب شده با آنچه که وزارت صمت آیین‌نامه آن را تدوین کرده مغایرت دارد؛ وزارت صمت ادعا کرده این واردات را به منظور توسعه تولید انجام می‌دهد در صورتیکه مقدار واردات محدود بوده و برای همه نیست.