اجرای طرح آزمایشی کریدور ساده‌سازی شده گمرکی با روسیه،‌ سخنگوی گمرک درباره اجرای طرح آزمایشی پروژه کریدور ساده‌سازی شده گمرکی با روسیه گفت: لیست فعالان مجاز اکنون در اختیار گمرک قرار گرفته که آنها می‌توانند مبادرت به صادرات کالاهای خود به روسیه کنند. به گزارش پایگاه خبری ندای البرز: سیدروح الله لطیفی در گفت وگو با روستانیوز درباره […]

اجرای طرح آزمایشی کریدور ساده‌سازی شده گمرکی با روسیه،‌ سخنگوی گمرک درباره اجرای طرح آزمایشی پروژه کریدور ساده‌سازی شده گمرکی با روسیه گفت: لیست فعالان مجاز اکنون در اختیار گمرک قرار گرفته که آنها می‌توانند مبادرت به صادرات کالاهای خود به روسیه کنند.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز: سیدروح الله لطیفی در گفت وگو با روستانیوز درباره طرح وزارت کشاورزی برای اجرای طرح آزمایشی پروژه کریدور ساده‌سازی شده گمرکی با روسیه گفت: این کریدور برای بخشی از محصولات کشاورزی است  که صادرکنندگان برتر این حوزه را با توجه به این طرح که اتفاق می‌افتد، سریع‌تر پذیرش می‌کنند.

این طرح بیشتر برای فعالان مجاز اقتصادی است که آنها اولویت هستند و به سمت روسیه معرفی می‌شوند که در مسیر این طرح اطلاعات آنها فرستاده و سریع‌تر پذیرش می‌شوند و کارهای آنها زودتر انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: مجموعه این دو فایل کد ۰۷ و ۰۸ گمرکی در لیست تسهیل تجارت ایران و روسیه است و شرکت‌ها و فعالان مجاز اقتصادی و تجاری هستند که در گمرک‌ها رتبه‌بندی می‌شوند و آن شرکت‌ها اولویت بیشتری دارند که طرف روس، اطلاعات این شرکت‌ها را دریافت و سرعت ورود کالاهای کد ۰۷ و ۰۸ را برای آنها فراهم می‌کند.

لطیفی با بیان اینکه لیست فعالان مجاز اکنون در اختیار گمرک قرار گرفته که آنها می‌توانند مبادرت به صادرات کالاهای خود به روسیه کنند، ادامه داد: صادرکنندگان براساس فعالیتی که انجام می‌دهند و بر اساس سوابقی که دارند از جمله اینکه دانش‌بنیان هستند یا خیر و آیا سابقه تخلفات گمرکی، بدهی مالیاتی و گمرکی دارند، رتبه‌بندی می‌شوند.

همچنین عواملی همچون بازرگانی، تولید و تخصص دانش‌بنیان در درجه آنها تاثیرگذار است.

وی افزود: شرکت‌های صادرکننده اگر به این درجه رسیده باشند، معافیت‌هایی دارند که از سوی ما به آنها داده می‌شود.

به دلیل اینکه اکثر آنها دارای صداقت و شفاف هستند و کارشان برای ما اثبات شده است، به طرف روسی هم این شرکت‌ها را معرفی می‌کنیم که در آنجا هم بررسی‌های کالایی و راستی‌آزمایی برای این شرکت‌ها کاهش می‌یابد و زمان کمتری برای آن صرف می‌کنند که صادرات را برای این شرکت‌ها راحت‌تر می‌کند.

سخنگوی گمرک با بیان اینکه روسیه بازار خوبی برای محصولات غذایی و کشاورزی ایران است، تصریح کرد: در یک برهه زمانی، ۸۵ درصد صادرت ما به روسیه در حوزه  کد ۰ تا ۲۴ بوده که محصولات غذایی، کشاورزی، شیلاتی و دامی را دربرمی‌گرفته است.

در برهه‌ای هم در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد صادرات به روسیه داشتیم که بخشی از آن به این مساله برمی‌گردد که میزان صادرات ما در آن برهه زمانی افرایش یافته است.

لطیفی در پایان خاطرنشان کرد: روسیه نشان داده بازار خوبی برای محصولات کشاورزی ما می‌تواند باشد و کشش بسیاری هم در این زمینه دارد.

ما سهم ناچیزی قبل از جنگ اوکراین و روسیه داشتیم اما اکنون که شرایط خاصی ایجاد شده مطمئنا این ظرفیت می‌تواند به چندین ظرفیت ارتقاء یابد.

مقرر شد به صادرکنندگان ایرانی محصولات فصول 08،07و 20 سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا تسهیلات ویژه در ترخیص کالا از گمرکات روسیه در چارچوب اجرای این طرح اعطا شود
مقرر شد به صادرکنندگان ایرانی محصولات فصول ۰۸،۰۷و ۲۰ سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا تسهیلات ویژه در ترخیص کالا از گمرکات روسیه در چارچوب اجرای  این طرح اعطا شود

بر اساس اجرای طرح آزمایشی پروژه کریدور ساده‌سازی شده گمرکی با روسیه که از سوی وزارت جهاد کشاورزی به فعالان اقتصادی در حوزه کشاورزی و موادغذایی ابلاغ شده، مقرر شد به صادرکنندگان ایرانی محصولات فصول ۰۸،۰۷و ۲۰ سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا تسهیلات ویژه در ترخیص کالا از گمرکات روسیه در چارچوب اجرای  این طرح اعطا شود.

 

  • نویسنده : مهرنوش خانمحمدزاده
  • منبع خبر : https://www.rustanews.ir/