اعتبار درست، جای درست، هزار و صدمیلیارد تومان برای احیای قنات‌های کشور، مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی برای احیای قنات‌های کشور اختصاص یافت.

اعتبار درست، جای درست، هزار و صدمیلیارد تومان برای احیای قنات‌های کشور، مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی برای احیای قنات‌های کشور اختصاص یافت.

به گزارش ندای البرز به نقل از ایرنا، رضا سرافرازی روز سه‌شنبه در سفر به خراسان شمالی و در جریان بازدید از قنات‌های شهرستان اسفراین اظهار کرد: این میزان اعتبار برای احیای ۲ هزار و ۵۰۰ رشته قنات در سطح کشور اختصاص داده شد که عملیات احیای آن از ماه آینده اجرایی می‌شود.

وی افزود: همچنین امسال از محل اعتبارات ملی نیز ۴۰۰ میلیارد تومان به احیا و مرمت قنات‌ها اختصاص یافته بود که تاکنون ۸۰ درصد آن جذب شده است.

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اینک ۴۱ هزار رشته قنات به طول ۴۱ هزار کیلومتر در سطح کشور وجود دارد که به طور متوسط سالانه بین ۴ تا ۶ میلیارد متر مکعب آب از این منابع استحصال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، سمنان، کرمان و اصفهان بیشترین رشته قنات‌ها را دارند که تحت تاثیر خشکسالی‌های اخیر، استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و حفر چاه عمیق به نسبت کم‌آب شده‌اند.

خشک شدن ۳۰ درصد قنات‌ها

سرافرازی در ادامه یادآور شد: ۳۰ درصد قنات‌های سطح کشور در ۱۰ سال اخیر خشک شده‌اند و حدود ۵۰ درصد نیز با کم‌آبی مواجه هستند.

وی بر مرمت و احیای قنات‌ها تاکید کرد و گفت: آب قنات به نسبت چاه از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است چرا که آب بسیاری از چاه‌ها شور شده است.

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: استخراج آب از قنات به نسبت سایر منابع از جمله چاه، سد و بند از هزینه کمتری برخوردار است و طی سالیان گذشته، به دلیل اعتبارات دولتی اندک، خود بهره‌برداران نسبت به نگهداری این منابع آبی هزینه کرده‌اند.

وی عنوان کرد: بهره‌برداران با مشارکت کشاورزان نسبت به احیای قنات‌ها اقدام می‌کنند و نسبت به سازه قنات نیز اطلاعات درست و دقیقی دارند.

سرافرازی بر ایجاد طرح‌های آبیاری تحت فشار اراضی کشاورزی تاکید کرد و افزود: از کشاورزان می‌خواهیم که با تجمیع اراضی خود نسبت به سامانه‌های آبیاری نوین اقدام کنند که در این راستا از حمایت‌های دولتی نیز برخوردار خواهند شد.

آبیاری ۱۴ درصد اراضی از قنات‌ها

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که ۱۴ درصد اراضی کشور از قنات‌ها مشروب می‌شوند، تصریح کرد: با اجرای سامانه‌های آبیاری نوین، بهره‌وری از آب نیز افزایش می‌یابد.

سرافرازی با بیان اینکه سه میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است گفت: از مجموع این میزان ۵۰ هزار هکتار از اراضی پایاب سدهای کشور است که در این اراضی نیز بر یکپارچه‌سازی زمین‌های خرد تاکید می‌شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سفر ۲ روزه به خراسان شمالی از طرح‌های آب و خاک شهرستان بام و صفی‌آباد، اسفراین و بجنورد بازدید می‌کنند.