افزایش تا 35 درصدی قبض‌ آب پرمصرف‌ها؛ وزارت نیرو مکلف است از مشترکانی که بیش از دو برابر الگو، آب مصرف کرده‌اند به‌ازای هر مترمکعب مازاد، ۳۵درصد نرخ را افزایش دهد.

افزایش تا ۳۵ درصدی قبض‌ آب پرمصرف‌ها؛ وزارت نیرو مکلف است از مشترکانی که بیش از دو برابر الگو، آب مصرف کرده‌اند به‌ازای هر مترمکعب مازاد، ۳۵درصد نرخ را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز برای مقابله با افزایش مصرف، وزارت نیرو از سال آینده از طریق شرکت‌های آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه‌بر نرخ آب‌بها به‌ازای هرمترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف، تا دو برابر بیش از الگو، ۱۵ درصد نرخ آب بها را افزایش دهد.

همچنین از مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کرده‌اند به‌ازای هر مترمکعب مازاد، ۳۵ درصد نرخ را افزایش و از آنان دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

در حال حاضر ۵۴ درصد مشترکان آب زیر الگو مصرف می‌کنند و ۴۲ درصد مشترکان نیز مصرف تا دو برابر الگو دارند که ضریب افزایش تعرفه آن بسیار پایین است. در عین حال چهار درصد مشترکان مصرف بیش از دو برابر دارند که باید مصرف خود را کاهش دهند.

بنابر اعلام ایسنا، اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب کشور گفته قیمت تمام شده آب در بخش بهره برداری ۴۰۰۰ تومان و در بخش اجرا حدود ۶۰۰۰ تومان است؛ به‌عبارتی تامین هر مترمکعب آب شرب برای دولت هزار تومان هزینه دارد اما در بخش خانگی به‌طور متوسط کمتر از ۱۰۰۰ تومان به‌ازای مصرف هر مترمکعب از مشترکان دریافت می‌شود و متوسط رقم دریافتی از مشترکان در همه بخش‌های مصرفی، ۱۵۰۰ تومان به ازای هر مترمکعب است.

به‌گفته وی، این فاصله قیمتی که به نامتعادل شدن اقتصاد آب انجامیده، منجر به ۶۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته برای مجموعه آبفای کشور شده است.

در تهران آب ۱۷ هزار مشترک بدمصرف پس از اعلام تذکر قطع شده که اجرای چنین برنامه‌هایی منجر به این شده است که میزان بدمصرف‌ها از هشت درصد به پنج درصد کاهش پیدا کند.

هرچند امسال شاهد بارش‌هایی در کشور بودیم اما همچنان حدود ۲۷۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند، به‌نظر می‌رسد اجرای چنین طرح‌هایی بتواند تا حدودی مانع هدررفت آب و ایجاد فرهنگ مصرف در کشور شود.