الاکلنگ فلز زرد گرانبها و نرخ دلار، فلز زرد گرانبها مدتی است در مواجه به تصمیمات فدرال رزرو همچنین نرخ دلار درگیر نوسانات بسیاری شده، شرایطی که بازتاب آن بسیاری از کشورهای جهان را درگیر خود کرده است.

الاکلنگ فلز زرد گرانبها و نرخ دلار، فلز زرد گرانبها مدتی است در مواجه به تصمیمات فدرال رزرو همچنین نرخ دلار درگیر نوسانات بسیاری شده، شرایطی که بازتاب آن بسیاری از کشورهای جهان را درگیر خود کرده است.

به گزارش ندای البرز، الهام صادقی:آنچه که می توان آن را دلیل الاکلنگ فلز زرد گرانبها و نرخ دلار و سرگردانی سرمایه‌گذاران در سوز زمستانی بازارهای جهانی دانست.

 بهای طلا در بازارهای جهانی امروز در مقابل افزایش ارزش دلار روند کاهشی داشت، آن هم در شرایطی که سرمایه‌گذاران در مواجهه با اطلاعات کلیدی تورم ایالات‌ متحده همچنین تصمیم فدرال رزرو در زمینه افزایش نرخ بهره موضوع گرفته‌اند، نرخی که قرار است در هفته جاری منتشر شود.

این در حالی بوده که اقتصاد جهانی پس از ضربه زدن به شوک‌های مختلف در سال گذشته در نقطه عطف قرار گرفته است.

مهمترین آنها توسط بانک‌های مرکزی به دلیل تشدید مبارزه تهاجمی خود با تورم ایجاد شده و براین اساس به نظر می‌رسد در آینده، این تعامل بین تورم و مداخله بانک مرکزی در تعیین چشم انداز سال ۲۰۲۳ و عملکرد طلا قابل مشاهده خواهد بود.

از سوی دیگر گفته می‌شود اجماع اقتصادی مستلزم رشد ضعیف‌‌تر جهانی مشابه یک رکود کوتاه مدت و احتمالاً محلی بوده هرچند رکود خفیف و درآمد ضعیف‌تر از لحاظ تاریخی طلا مثبت بوده است.

البته  وضعیت بهای دلار در جهان به طور قطع در زمینه نرخ طلا همانند گذشته بسیار اثرگذار خواهد بود.

با این وجود در کنار آنچه که اشاره شد به نظر می‌رسد رشد اقتصادی چین نیز عاملی بوده که می تواند بر نرخ جهانی طلا تاثیرگذار باشد.

ضمن اینکه فشار بر کالاها به دلیل کندی اقتصاد احتمالاً در نیمه اول سال آینده میلادی طلا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

احتمال انقباض بانک‌های مرکزی و رکود شدیدتر

با این اوصاف، سطح غیرمعمول بالایی از عدم اطمینان درخصوص انتظارات اجماع برای سال ۲۰۲۳ وجود دارد.

برای مثال، انقباض بانک‌های مرکزی بیش از حد لازم می‌تواند منجر به رکود شدیدتر و گسترده‌تر شود.

به همین ترتیب، تغییر ناگهانی مسیر بانک‌های مرکزی – توقف یا معکوس کردن افزایش‌ها قبل از کنترل تورم – می‌تواند اقتصاد جهانی را به رکود تورمی نزدیک کند.

همچنین به گفته کارشناسان «فرود نرم» با احتمال کمتر که از رکود جلوگیری می‌کند، می‌تواند برای طلا مضر باشد و دارایی‌های ریسک را منتفع کند.

الاکلنگ فلز زرد گرانبها و نرخ دلار

چشم انتظاری برای سیاست جدید فدرال رزرو

در این میان گزارش CPI ایالات متحده در روز سه‌شنبه، فردا آخرین داده مهم قبل از اینکه فدرال رزرو تصمیم خود را در زمینه اتخاذ سیاست جدیدش در روز چهارشنبه برای نرخ بهره اعلام کند، خواهد بود، آنچه که می تواند پیش بینی های جدیدی رادر این باره اعلام کند.

علاوه براین باید عنوان کرد بیشتر انتظار می رود بانک مرکزی ایالات متحده در این هفته افزایش کمتری ۵۰ واحدی را برای این نرخ لحاظ کند، هرچند که اوج احتمالی نرخ ها به دلیل بالا رفتن فشارهای تورمی همچنان نامشخص است.

براین اساس مدتی بوده که سرمایه‌گذاران محتاطانه در این بازار رفتار می کنند، زیرا سایر بانک های مرکزی بزرگ از جمله بانک مرکزی اروپا، بانک انگلستان و بانک ملی سوئیس نیز قرار است در این هفته در مورد سیاست های پولی خود تصمیم گیری کنند.

حساسیت بالای طلا به چشم ‌انداز نرخ‌ها

این را نیز باید به یاد داشت که طلا به چشم ‌انداز نرخ‌ها بسیار حساس است، زیرا نرخ ‌های بهره بالاتر، هزینه فرصت نگهداری شمش‌ های بدون بازده را افزایش می‌دهد و از این رو جذابیت آن نیز کاهش خواهد یافت.

در این میان اما اشاره به موضوع دیگری نیز ضررپورت دارد، اینکه طلا بیشتر در بازارهای فرابورس لندن، بازار آتی آمریکا (COMEX) و بورس طلای شانگهای (SGE) معامله می شود، ضمن اینکه طلا یک سرمایه گذاری جذاب در دوره های عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی به شمار می رود.

این را هم باید گفت که نیمی از مصرف طلا در جهان در جواهرسازی، ۴۰ درصد در سرمایه گذاری و ۱۰ درصد در صنعت است. بزرگترین تولیدکنندگان طلا در جهان کشورهای چین، استرالیا، ایالات متحده، آفریقای جنوبی، روسیه، پرو و اندونزی هستند که این روزها خود نیز درگیر بحران‌های اقتصادی شده اند.

همچنین بزرگترین مصرف کنندگان جواهرات طلا هند، چین، ایالات متحده، ترکیه، عربستان سعودی، روسیه و امارات هستند.

به هرحال باید منتظر ماند و دیدی سیاست جدید فدرال رزرو چه اثر بر شرایط و بهای این فلز گرانبها در جهان خواهد داشت.