ایرانیان شاغل در خارج سال ۲۰۲۱ چه میزان پول به ایران فرستاده‌اند؟ نیروی کار ایرانی شاغل در خارج از کشور در سال ۲۰۲۱ مانند دیگر نیروهای شاغل خارجی در سایر کشورها بخشی از درآمد مازاد خود را برای خانواده‌های شان فرستاده‌اند.

ایرانیان شاغل در خارج سال ۲۰۲۱ چه میزان پول به ایران فرستاده‌اند؟ نیروی کار ایرانی شاغل در خارج از کشور در سال ۲۰۲۱ مانند دیگر نیروهای شاغل خارجی در سایر کشورها بخشی از درآمد مازاد خود را برای خانواده‌های شان فرستاده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری ندای البرز: امیراشکان ترابی| جدیدترین آمارهای منتشر شده بانک جهانی در مورد بخشی از درآمد مربوط به مازاد نیروی کار اعزام‌ شده به خارج از کشور، حکایت از این دارد در سال ۲۰۲۱ درآمد مازادی که نیروهای کار از خارج از کشور خود برای خانواده‌هایشان فرستاده‌اند، رقمی در حدود ۷۰۱ میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلار بوده است.
این در حالی بوده که ایران نیز در این فهرست سهمی برای خود دارد، البته آنگونه که آمار و ارقام نشان می‌دهد؛ ایرانیانی که در سایر کشورها شاغل هستند، در بازه زمانی اشاره شده به عبارتی سال ۲۰۲۱، یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار به ایران فرستاده اند تا در اختیار خانواده‌هایشان قرار گیرد.
در این میان اگر بخواهیم مقایسه‌ای در مقیاس جهانی داشته باشیم باید عنوان کرد؛ این عدد معادل ۱۹ درصد نسبت به رقم جهانی بوده است.
البته در صورتی که بخواهیم این مقایسه را با توجه به نسبت جمعیت کشورمان بیان کنیم، باید گفت؛ سهم ایران از این عدد رقمی در حدود یک درصد خواهد بود.
آن هم در شرایطی که به نظر می رسد مشکلات و دغدغه‌های اقتصادی موجب شده تا بسیاری از نیروهای متخصص و جوان نیز راهی دیگر کشورها شوند تا بتوانند به رویای خود برای داشتن شغل و درآمد کافی تحقق بخشند.

در این میان اما نباید از این نکته غافل ماند که جذب نیروی کار در سایر کشورهای جهان روندی طولانی داشته و نیازمند شرایط و مهارت‌های خاص است.
علاوه براین اگر قصد راه‌اندازی حرفه و شغلی نیز در کشور دیگر مدنظر باشد این امر هم که در قابل نوعی از مهاجرت جای می‌گیرد، نیازمند سرمایه‌گذاری به میزان چشم‌گیری است.

آنچه در هر رده شغلی کار را برای رفتن به خارج از کشور برای کار دشوار می کند.

تغییرات زیادی در الگوهای مهاجرت نیروی کار

از سوی دیگر اما این را هم باید بیان کرد؛ بعد از اینکه اپیدمی کرونا در جهان رخ داد، همچنین با بروز مسائل اقتصادی در مقیاس بین‌المللی، شاهد تغییرات زیادی در الگوهای مهاجرت نیروی کار به بسیاری از گشورها بوده‌ایم.

مسائلی که البته گاها نیز مسائل سیاسی بر آنها بی تاثیرگذار نبوده است.

توسعه نامتوازن آمار فارغ التحصیلان دانشگاهی و فرصت های شغلی

در این میان البته نباید فراموش کرد؛ یکی از دلایل افزایش گرایش به مهاجرت مربوط به مسائل مرتبط با توسعه نامتوازن بوده که میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نبود فرصت های شغلی مناسب به وجود آمده است، باز می‌گردد.
به عبارتی مواردی مانند قفل‌ بودن اقتصاد و چالش‌هایی که فعالان حوزه‌های مختلف در زمینه توسعه کارآفرینی مواجه هستند.

در نهایت موجب خواهد شد تا گرایش به مهاجرت روند صعودی را تجربه کند.

مثال بارز در این زمینه اکوسیستم استارتاپی بوده که به تدریج و در گام‌های بعدی که مقوله اتصال به اکوسیستم جهانی برای آن مطرح می‌شود، اما برای متخصصانش آنگونه که باید و شاید شرایط کاری مهیا نیست از این رو بسیار هستند فعالانی آن که بعد از مدتی از ایران راهی دیگر کشورها می شوند یا اقدام به ثبت شرکت در سایر کشورها می‌کنند.

البته مباحث مربوط به فرصت شغلی مناسب و درآمد تنها مربوط به متخصصان اشاره شده نمی‌شود و همانطور که می‌دانیم، پزشکان، پرستاران، مهندسان و… را نیز در بر می‌گیرد.

از سوی دیگر این را هم باید به یاد داشت که به هر دلیلی سرریز شدید نیروی انسانی به خارج از کشور یا در قالب انتقال سرمایه به دیگر کشورها مخاطرات زیادی برای تامین نیروی کاری و سرمایه در ایران یا هر کشور دیگری خواهد بود که این امر ضرورت بررسی برای پیشگیری از افزایش ارقام اشاره شده را گوشزد می‌کند.

کدام کشورها صدرنشین مازاد ارسالی نیروی کار به خانواده‌‌های شان هستند؟

در این آمارها اما چه کشورهایی در رتبه‌های نخست قرار دارند؟

در پاسخ به این پرسش باید عنوان کرد که نیروی‌های کار که از هند راهی دیگر کشورهای جهان شده‌اند، توانسته‌اند باغ بر ۸۳ میلیارد دلار به برای خانواده‌های‌شان ارسال کنند و به این ترتیب صدرنشین جدول مذکور باشند.

چینی‌ها هم با ۵۹٫۵ میلیارد دلار و مکزیکی‌ها هم با ارسال ۴۳ میلیارد دلار در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

در این فهرست البته فیلپینی‌ها، مصری‌ها، پاکستانی‌ها هم به ترتیب با ۳۵ میلیارد دلار، ۳۰ میلیارد دلار ۲۶ میلیارد دلار در رتبه‌های چهارم تا ششم جای گرفته‌اند.

نکته دیگری که در این مجال باید به آن پرداخت این بوده که در سال اشاره شده بیشترین میزان پول خارج شده توسط نیروی کار از کشورهای واردکننده نیروی کار مربوط به آمریکا بوده، رقمی که ۶۸ میلیارد دلار برآورده شده است، در ادامه اما باید گفت که نیروهای کار خارجی در امارات نیز ۴۳ میلیارد دلار پول به کشورهای خود فرستاده‌اند، این رقم برای عربستان سعودی، سوئیس، آلمان ۳۴٫۶میلیارد دلار، ۲۸ و ۲۲ میلیارد دلار بوده است.