تبدیل معارضان محلی به ذینفعان معدنی؛ نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران بر این باور است که با عملکرد درست به‌طور قطع معارضان محلی معادن به ذینفعان آن معدن تبدیل خواهند شد.

تبدیل معارضان محلی به ذینفعان معدنی؛ نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران بر این باور است که با عملکرد درست به‌طور قطع معارضان محلی معادن به ذینفعان آن معدن تبدیل خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز، سجاد غرقی با بیان این مطلب در در بیست و هشتمین جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران به ارائه گزارشی در باب «توسعه پایدار، مسئولیت اجتماعی و معدن» پرداخت.

وی این گزارش را با چند نمونه از رویارویی معارضان محلی با معدن‌کاران آغاز کرد و در این بخش تصاویر مربوط به حادثه تخریب و آتش زدن اموال معادن در معدن شمشیربر در شهرستان گلوگاه و خبر قتل یک معدن‌کار در اردبیل توسط معارضان را به نمایش گذاشت.

غرقی در ادامه به برخی تاثیرات مثبت و منفی ناشی از فعالیت‌های معدنی اشاره کرد و گفت: ایجاد اشتغال، آبادانی منطقه، افزایش تولید ناخالص داخلی، ایجاد درآمد برای دولت‌ها و توسعه زیرساخت‌ها ازجمله نقاط مثبت فعالیت معدنی در یک منطقه به حساب می‌آید و در مقابل، از بین رفتن مراتع، آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی، از بین رفتن پوشش گیاهی و جانوری، برهم خوردن چشم‌انداز منطقه، تغییر جهت مسیرهای آبی و آلودگی خاک نیز در شمار پیامدهای منفی معدن‌کاری قرار می‌گیرد.

او با ارائه تعریفی از توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی در شرکت‌ها توضیح داد: مطالعه یکهزار شرکت برتر دنیا در زمان رکود اقتصادی دنیا در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های خود را در مسئولیت اجتماعی و تحقیق و توسعه حفظ کردند، در سال‌های پس از بحران رکود اقتصادی عملکرد بهتری داشتند. جالب‌ اینکه سرمایه‌گذاری یک دلار در ابتدای سال ۱۹۹۲ در سبد دارایی شرکت‌های مسئولیت‌پذیر تا پایان سال ۲۰۱۰ به ۲۲٫۶ دلار افزایش یافته اما این میزان سرمایه‌گذاری در سبد دارایی شرکت‌های غیرمسئول تا پایان سال ۲۰۱۰ تنها به ۱۵٫۴ دلار رسیده است.

این فعال معدنی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ایران در جایگاه پنجم کشورهای غنی از منابع معدنی قرار گرفته و ارزش منابع معدنی در ایران، حدود ۲۷٫۵ تریلیون دلار برآورد می‌شود، به ابعاد مسئولیت‌ اجتماعی شرکتی در معدن پرداخت.

به گفته نایب‌رئیس کمیسیون صنعیت و معدن اتاق تهران، توسعه اقتصادی شرکت، حاکمیت شرکتی، رفاه جامعه محلی، مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی و نوآوری، دستاوردهای شرکت از ناحیه مسئولیت‌پذیری اجتماعی خواهد بود.

او در ادامه گفت که معارضان محلی پس از ایفای مسئولیت اجتماعی توسط شرکت‌های معدنی فعال در یک منطقه، به ذینفعان آن تبدیل می‌شوند.

تشکیل نهادی برای مدیریت مسئولیت‌ اجتماعی معادن

نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در ادامه خاطرنشان کرد که در ماه‌های آینده، نحوه تشکیل یک نهاد برای مدیریت امور مربوط به مسئولیت‌ اجتماعی بخش معدن و نسبت آن با دولت مورد جمع‌بندی قرار می‌گیرد و طی یک همایش به اطلاع فعالان بخش معدن خواهد رسید.

بنابراین گزارش، فعالان بخش معدن در بیست و هشتمین جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران گردهم‌ آمدند تا ضمن انتقاد از فشار و تقاضاهای فراقانونی دستگاه‌های سیاسی و بومی از معادن بر ضرورت ایفای وظایف معدن‌کاران در برابر جامعه محلی و پایبندی به مسئولیت‌ اجتماعی شرکت‌ها گفت‌وگو کنند.

بیست و هشتمین جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران

بیست و هشتمین جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران

در این نشست تخصصی رضا محتشمی‌پور، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت و منیژه غلامرضایی، مدیر زیرساخت‌های ایمیدرو نیز حضور داشتند.

گفتنی است «تغییر رویکرد مدیران بخش معدن به حوزه مسئولیت اجتماعی از طریق آموزش»، «تفکیک معادن کوچک و بزرگ در ایفای مسئولیت اجتماعی»، «مدیریت انتظارات»، «ایجاد کمیته‌ای در تشکل‌های بخش معدن درراستای کمیته مسئولیت اجتماعی خانه معدن»، «تهیه بانک اطلاعاتی از تجهیزات برای کمک‌رسانی در مواقع بحران»، «آموزش معدن کاران برای نحوه مواجهه با مردم محلی وکاهش آسیب» و «ایجاد وحدت رویه در ایفای مسئولیت اجتماعی در بخش معدن» ازجمله پیشنهادات ارائه شده از سوی فعالان بخش خصوصی حوزه معدن در این نشست بود.