ترکیه با 9 میلیون زن شاغل؛ در روز زن در ترکیه عنون شد، مسعوت کویونچی ( کویونجی) آماری جالب در حوزه اشتغال زنان در ترکیه ارائه کرد که در سال 2008 درصد اشتغال زنان %20 بوده که در 2021 به 28 درصد رسیده است .

ترکیه با ۹ میلیون زن شاغل؛ در روز زن در ترکیه عنون شد، مسعوت کویونچی ( کویونجی) آماری جالب در حوزه اشتغال زنان در ترکیه ارائه کرد که در سال ۲۰۰۸ درصد اشتغال زنان   %۲۰ بوده که در ۲۰۲۱ به ۲۸ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز: با تمام تلاش‌ها هنوز در اشتغال زنان ترکیه  موفق نبوده چون در ۲۰۲۱ تعداد زنان شاغل ویا مشغول به کار ۹ میلیون و پنج هزار نفر بوده ولی تعداد مردان ۱۹ میلیون و ۷۹۲ نفر بود در حالیکه زنان ترک که نیمی از جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند تنها ۲۸ درصد از اشتغال کامل را دارند و مردان ۸/۶۲ درصد.

در یک مقایسه نسبت اشتغال با حوزه کشورهای OECD  با ترکیه فاصله زیادی در ایجاد اشتغال به زنان دارد. درصد اشتغال زنان در یونان ۳۵ درصد شاغلین و در کره ۵۱ درصد ، ژاپن  ۵۲ درصد، آمریکا ۵۳ درصد، آلمان، هلند، نیوزلند ۵۴درصد و سوئد ۶ درصد و در ایسلند ۷۰ درصد از کل شاغلین را زنان تشکیل می‌دهند .

در کشورهای OECD  زنان و مردان شاغل میانگینی برابر دارند.

در ترکیه ۵۶ درصد اززنان با تحصیلات عالیه شاغل هستند و پیشنهاد شده است که تحصیل دانشگاهی در ترکیه در همه دانشگاه‌ها به دخترانی که خانواده‌هایشان کم درآمد هستند رایگان باشد .

امسال روز جهانی زنان در ترکیه با کنفرانس‌ها و پانل‌های متعدد و سخنرانی‌ها در شهرها و مراکز استان‌ها و انجمن‌ها و نهادهای  حوزه زن، اشتغال زنان، زنان کارآفرین، زنان شاغل و خانواده و … برگزار شد که از جمله پربارترین آن از سوی بنیاد کارشناسان حسابداری بود که پروفسور دکتر قولای آک گل و دکتر افه دو پانل اشتغال زنان درترکیه و کارآفرینی زنان ترک را عرضه کردند.

در پانل کارآفرینی زنان گفته شد که  سلطان عبدالحمید وقتی شاهزاده بود در سفری به پاریس روایت می‌کند آنچه مرا شگفت زده کرد این بود که زن‌هادر فرانسه در قفس وزیر ملافه نبودند و آنها همانجا بودند که مردها بودند.

در گزارشی دیگر گفته شد که زنان به همراه مردان ملت را تشکیل می‌دهند .

اگر از نیروی اندیشه‌، کارسازی، کارآمدی، ابداع، نوآوری، طرح خیال زنان غفلت کنیم به تعداد عدم اشتغال زنان در جامعه نیروی خلاق را  در حوزه آموزش و پرورش و کشاورزی ، صنعت و تجارت و به طور کلی اقتصاد از دست می‌دهیم.

تعداد ورودی دختران به دانشگاه‌ها و حضور آنها در اشتغال ( که هنوز به درجه و حد نسبی جهان نرسیده است ) این پیام را می‌دهد که تا می‌توانیم امکان حضور بیشتر دختران و زنان را به دانشگاه‌ها تسهیل کنیم تا تمام سطوح تحصیلی خود را تکمیل کنند.

دکتر سید جلال ابراهیمی، مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه
دکتر سید جلال ابراهیمی، مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

مادران تحصیل کرده و یک زن تربیت شده یک نسل و ادامه آن  را تربیت می‌کند.