هر دارایی می‌بایست دارای هویت باشد، مانند یک ملک که دارای سند است یا باغ و دامداری و گلخانه ای که هر یک به عنوان واحد تولیدی دارای هویت و کد شناسه قابل رد یابی است.

هر دارایی می‌بایست دارای هویت باشد، مانند یک ملک که دارای سند است یا باغ و دامداری و گلخانه ای که هر یک به عنوان واحد تولیدی دارای هویت و کد شناسه قابل رد یابی است.

به گزارش پایگاه  خبری ندای البرز به نقل از روستانیوز: همانطور که یک دامداری واحد تولید محسوب می‌شود، کندوی عسل نیز حکم جایگاه تولید برای پرورش دهنده زنبورعسل دارد و در تمام دنیا هر کندوی زنبورعسل تاکید می‌شود هر کندوی زنبورعسل به عنوان جایگاه تولید دارای هویت مشخص است.

به این معنا که هر کندو یک کد شناسایی منحصر به فرد دارد که پایه بسیاری از فعالیت‌های است نظیر سرشماری، رصد محصول ، بیمه محصولات، …  .

اصلی ترین استفاده این کد شناسایی بهره گیری در سرشماری و بازدید کندوها است که به منظور راستی آزمایی مالکیت یک زنبوردار بر هر واحد کندو به کار می‌رود و قائدتا بر اساس همین هویت گذاری پروانه یا دفترچه زنبورداری صادر می‌شود.

فقط در این صورت است که تسهیلات و سایر خدماتی هم که ارائه می‌شود عدلانه به دست تولید کننده واقعی می‌رسد، اما مشکل از جایی ناشی شده که اجرای طرح هویت دار کردن کندوها که یکی از پایه‌ها و اساس توسعه واقعی و موثر زنبورداری است در کشوری که رتبه سوم تعداد کلنی‌های جهان را یدک می‌کشد و باید سردمدار این موضوع باشد تاکنون توسط مسئولین مربوطه ترک فعل شده و اجرا نشده‌است.

بنابراین ترک فعل، هویت گذاری شناسایی کندوهای زنبورعسل انجام نشده است، که طبعات و محدودیت‌های زیادی برای جامعه پرورش دهندگان زنبورعسل ایجاد کرده است، به گفته کارشناسان عدم انجام هویت‌گذاری کندوهای زنبورعسل باعث انحراف جدی در سرشماری کندو‌ها به لحاظ عدم امکان شناسایی دقیق کندو‌ها شده است، و بر همین مبنا صدور دفترچه زنبورداری بدون شناسنامه دار شدن و شناسایی کندوها امری بی فایده، بیهوده مشکل ساز برای زنبورداران است.

یکی از این مشکلات در بحث پرداخت تسهیلات بانکی است و انحراف جدی در سرشماری کندو‌های زنبورعسل.

در ادامه گفتگوی گروه رسانه‌ای روستا با سجاد فرهادی، تولیدکننده برتر عسل لرستان در روستای کفراج را که دراولین نمایشگاه جامع کشاورزی حضور یافته بود را می‌بینید:

خبرنگار: مهرنوش خانمحمدزاده