تشکیل صندوق حمایت از شرکت‌ های دانش بنیان در جهادکشاورزی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از تشکیل صندوق حمایت از شرکت های دانش بنیان در جهادکشاورزی خبر داد.

تشکیل صندوق حمایت از شرکت‌ های دانش بنیان در جهادکشاورزی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از تشکیل صندوق حمایت از شرکت های دانش بنیان در جهادکشاورزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از روستانیوز، اکبر فتحی در برنامه تلویزیونی اصل اول شبکه سهند با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در آغاز سال جاری در ارتباط با موضوع دانش بنیانی در بخش های مختلف و ضعف بخش کشاورزی از این منظر گفت: با دستور مقام عالی وزارت طرحی در ۱۹ ماده تهیه شده و در هیئت دولت مصوب شد تا به توسعه دانش بنیانی در بخش کشاورزی پرداخته شود.

در این طرح ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی اعم از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی مدنظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در استان آذربایجان شرقی همزمان با مصوبه دولت این موضوع در زیربخش های مختلف مطرح شد تا نیازمندهای خود را در بخش دانش بنیانی احصاء نمایند ادامه داد: تا بدینوسیله در واقع نیازهای فن آورانه زیربخش های مختلف مشخص شده و از طریق مرکز تحقیقات فراخوانی برای شرکت های دانش بنیان صادر گردید تا نسبت به رفع این نیازها در بخش کشاورزی اقدام کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: خوشبختانه در تمامی حوزه ها بخش کشاورزی با علم و دانش عجین است. به طوری که اگر متوسط عملکرد در دیمزارها و کشت آبی و مراکز پرورش دام و طیور بنگریم متوجه تفاوت فاحش آن با مراحل اولیه خواهیم شد و این امر ناشی از ورود دانش به بخش کشاورزی است که به افزایش عملکرد در واحد سطح منجر شده است. اما ورود مستقیم شرکت های دانش بنیان و تلاش جهت حل مسائل بخش کشاورزی اندک بود که با احصاء نیازمندی ها و فراخوان اعلام شده تعدادی از شرکت ها اعلام آمادگی کردند.

فتحی اظهار کرد: در ادامه برای تشکیل دهکده فن آوری و نوآوری بخش کشاورزی اختصاص مکان مناسبی نیاز بود که مرکز تحقیقات کشاورزی به عنوان محل این دهکده در نظر گرفته شد و سایتی در اختیار شرکت های دانش بنیان و در شرف دانش بنیانی که حدود ۵۰ شرکت را شامل می شد، قرار گرفت که برخی از این شرکت ها موفق به دست یابی به تولید تجاری مخصوصا در تولید سازه های گلخانه ای، مکانیزه نمودن گلخانه ها و پنیر سازی و… شدند.

وی افزود: علاوه بر این اقدامات برنامه های دیگری در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و دانش بنیان نمودن بخش کشاورزی داریم تا تعداد بیشتری از شرکت های دانش بنیان را در بخش کشاورزی فعال نماییم. از جمله تلاش می کنیم تا شرکت های خدمات فنی و مهندسی و مراکز غیردولتی کشاورزی (شامل حدود۳۰۰ شرکت) را با توجه به ارتباطی که این شرکت ها در حال حاضر با کشاورزان دارند در حوزه دانش بنیان وارد نماییم تا هم از مزایای شرکتهای دانش بنیان بهره مند شوند و هم با به کارگیری نیروهای جدید گره از مشکلات بخش کشاورزی بگشایند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: در کل کشور ۵ درصد از شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی فعال هستند.

علت این امر بیشتر به ماهیت بخش کشاورزی برمی گردد. در این بخش نیازهای فن آورانه زیربخش های مختلف که این شرکتها می‌توانند فعالیت نمایند، اخیراً احصاء شده است. تا امروز بیشتر شرکت های دانش بنیان و شرکتهای خدمات فنی و مهندسی بیشتر برای افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی تلاش می کردند تا به افزایش عملکرد در واحد سطح نائل شوند. وقتی نیازهای فن آورانه احصاء می شود نیاز است شرکت های دانش بنیان جدیدی وارد عرصه شوند(علاوه بر ۵ درصدی که از گذشته وجود داشته است).

ضوابط تشکیل شرکت های دانش بنیان با شرکت هایی که از گذشته فعالیت می کردند تفاوت هایی دارد که طبیعتاً باید این تطبیق صورت گیرد. تولیدات این شرکتها نیز مستقیما توسط خود سازمان جهادکشاورزی یا با راهنمایی سازمان توسط کشاورزان خریداری خواهد شد.

فتحی در ارتباط با حمایت های سازمان جهادکشاورزی از شرکت های دانش بنیان افزود: قبل از تشکیل صندوقی تحت عنوان صندوق حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که وزارت جهادکشاورزی طبق مصوبه دولت به دنبال آن است، در خود استان از ظرفیت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استفاده شده و تمامی شرکت‌های مراجعه کننده از وام ۱۴ درصد بهره‌مند خواهند شد. محل استقرار آنها نیز با کمترین هزینه در دهکده فن آوری و نوآوری در نظر گرفته شده است. در صورتی که این شرکت ها نیاز به زمین داشته باشند زمین هایی از محل اراضی ملی می تواند در اختیارشان قرار گیرد تا فعالیت خود در حوزه های دام و طیور و یا گلخانه و … را پیش برند.