تشکیل قرارگاه ویژه ساماندهی اسناد و اراضی قولنامه‌ایی در استان البرز/ پیشگیری از تغییر کاربری ۹ هزار ۴۳۵ هکتار از اراضی زراعی در سال گذشته رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امروز قرارگاه ویژه ساماندهی اسناد و اراضی قولنامه‌ای ذیل شورای حفظ حقوق بیت المال در دادگستری استان البرز تشکیل و مقرر شد […]

تشکیل قرارگاه ویژه ساماندهی اسناد و اراضی قولنامه‌ایی در استان البرز/ پیشگیری از تغییر کاربری ۹ هزار ۴۳۵ هکتار از اراضی زراعی در سال گذشته رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امروز قرارگاه ویژه ساماندهی اسناد و اراضی قولنامه‌ای ذیل شورای حفظ حقوق بیت المال در دادگستری استان البرز تشکیل و مقرر شد در سایر استانهای کشور نیز با محوریت روسای دادگستری تشکیل شود.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز، جلسه شورای قضایی و حفظ حقوق بیت المال استان البرز با حضور حسن بابایی معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسند و املاک کشور و حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز، حسن مددی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز و اعضای این شورا امروز در دادگستری استان البرز برگزار شد.

در ابتدای این برنامه حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: در خصوص تثبیت اراضی و قانون کاداستر اقدامات خوبی در سطح دادگستری‌های کشور انجام شده است که دادگستری استان البرز جزو اولین استان‌های اجرا کننده و موفق قانون حدنگار بوده است.

تشکیل قرار گاه ویژه ساماندهی اسناد و اراضی قولنامه‌ایی در استان البرز

وی افزود: با توجه به وسعت بافت حاشیه‌ای و فرسوده در استان البرز با قریب یک میلیون جمعیت و قولنامه‌ای بودن اکثر املاک آن، امروز قرار گاه ویژه ساماندهی اسناد و اراضی قولنامه‌ای ذیل شورای حفظ حقوق بیت المال در دادگستری استان البرز تشکیل و مقرر شد در سایر استانهای کشور نیز با محوریت روسای دادگستری تشکیل شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی در اختیار این قرارگاه قرار خواهد گرفت و امیدواریم با همکاری سازنده تا یک سال آینده وضعیت املاک قولنامه‌ای با رعایت و تفسیر درست قوانین روشن شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: دستگاه قضایی استان با دسنور رئیس قوه قضاییه برای آزادسازی در ابتدا از ساختمان قدیم متعلق به قوه قضاییه که واگذار شده بود در بستر رودخانه کرج شروع کرد و در ادامه در سالجاری ۲۱ مورد از مستحدثات و ساختمان‌های ۱۶ دستگاه«حاکمیتی، نظامی و عمومی» در بستر رودخانه‌های استان آزادسازی شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز بیان کرد: با تشکیل قرارگاه صیانت از بیت المال، بحث تغییرکاربری اراضی کشاورزی، چاه های غیرمجاز نیز مورد توجه قرار گرفت.

صدور سند کاداستر برای ۹۹٫۷ درصد اراضی استان البرز

فاضلی هریکندی با اشاره به تثبیت ۱۰۰ درصدی اراضی ملی در استان البرز و صدور سند کاداستر برای ۹۹.۷ در صد این اراضی تثبیت شده، افزود: ۹۱.۴۸ درصد از اراضی ملی استان در سال‌جاری آزادسازی و رفع تصرف شده است.

وی با بیان اینکه ۳۸.۵ هکتار از اراضی ملی در سال۱۴۰۰ طبق تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و۱۰۲ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی آزادسازی شد، افزود: اکنون ۹۹.۷ زمین های ملی استان البرز اسناد تک‌برگی دارند.

فاضلی هریکندی، حاشیه نشینی، بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیر مجاز را از جمله چالش های استان البرز عنوان کرد و گفت: میزان صدور اسناد تک برگی در البرز نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته و در بحث مکاتبات الکترونیک باید اقدامات بیشتری داشت.