توزیع روزانه ۵ هزار تن سیب و پرتقال از اسفند ماه؛ رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن پرتقال و همین میزان سیب در استان تهران توزیع می شود که قیمت عمده آنها بین ۱۲ تا ۳۰ هزار تومان است.

توزیع روزانه ۵ هزار تن سیب و پرتقال از اسفند ماه؛ رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن پرتقال و همین میزان سیب در استان تهران توزیع می شود که قیمت عمده آنها بین ۱۲ تا ۳۰ هزار تومان است.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز ، چند سالی است که دولت برای تنظیم بازار شب عید مبادرت به عرضه دو قلم میوه می‌کند. سیب و پرتقال از جمله هفت سین‌های سفره‌های نوروزی است. امسال در کنار واگذاری برخی بازارها به بخش خصوصی، توزیع و تنظیم میوه شب عید هم به اتحادیه واگذار شده است.

مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران درباره تنظیم بازار میوه شب عید به اکوپرشین گفت: اتحادیه به مردم قول داده بود سیب و پرتقال شب عید را تأمین کند که این امر از پنجم اسفند آغاز شده است. روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن پرتقال و همین میزان سیب در استان تهران توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه تا امروز ۴۰ هزار تن سیب و پرتقال در میادین عمده فروشی عرضه شده است، تصریح کرد: بازار پرتقال تقریباً تأمین است اما نسبت میزان سیب به پرتقال کمتر بوده که اتحادیه تلاش خود را به کار گرفته تا کمبودی در بازار وجود نداشته باشد.

او درباره دلیل این کمبود گفت: امسال به دلیل بارندگی، تگرگ و سرمازدگی بخشی از سیب‌های درختی از بین رفتند.

دارایی نژاد در پاسخ به این پرسش اکوپرشین که آیا بخش خصوصی برای تنظیم بازار شب عید مبادرت به واردات سیب کرده است، اظهار کرد: تمام سیب و پرتقال‌های عرضه شده از محصولات کشاورزان داخلی بوده علاوه بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی هم قرار است از ۲۰ اسفند توزیع این دو قلم میوه را آغاز کند.

در این باره شاپور علایی مقدم، سرپرست معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی پیش تر در حاشیه نخستین کنگره مراکز جهاد کشاورزی عنوان کرده بود، برای محصولاتی مانند میوه، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و روغن برنامه‌ریزی ویژه ای انجام شده و تولید آنها مناسب و بیشتر از نیاز کشور است. در این راستا ۱۵ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید ذخیره شده است.

کف و سقف قیمت‌ها

دارایی نژاد در ادامه سخنان خود درباره تنظیم بازار میوه شب عید سایر استان‌ها گفت: تمام اتحادیه‌های ۳۱ استان هر یک جداگانه برنامه ریزی دارند تا توزیع به موقع انجام شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران درباره قیمت این دو قلم میوه هم گفت: در میادین عمده فروشی کف قیمت هر کیلو پرتقال ۱۲ هزار تومان و سقف آن ۲۰ هزار تومان تعیین شده است. وی اظهار کرد: فقط ۲ تا ۳ درصد پرتقال‌ها دست چین و با کیفیت ویژه بوده و هر کیلوی آن ۲۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

وی ادامه داد: قیمت سیب درختی هم از ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان تعیین شده و در این بخش از بازار هم حدود ۳ درصد سیب‌ها دست چین، واکس خورده و یک دست بین ۱۸۰ تا ۲۵۰ گرم و با قیمت ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی پیش بینی کرد، از ۲۰ اسفند به بعد توزیع سیب و پرتقال بالای ۲۰ هزار تن باشد. این آمار در کنار میوه‌های توزیعی وزارت جهاد کشاورزی بازار شب عید را مدیریت می‌کند.

آغاز مسافرت و کاهش تقاضا

دارایی نژاد با آغاز مسافرت‌ها از ۲۵ اسفند گفت: برآورد این است که تقاضا در روزهای پایانی اسفند کمتر شود و در ادامه با پایان ایام نوروز و پایان سفرها تقاضا به دلیل ماه مبارک رمضان افزایش یابد. در این راستا پیش بینی‌های لازم انجام شده و بخش خصوصی مدیریت لازم را خواهد داشت.

صادرات روزانه سیب و پرتقال

دارایی نژاد در ادامه با بیان اینکه روزانه ۳ تا ۴ هزار تن پرتقال و سیب صادر می‌شود، بیان کرد: کشور به ارز نیاز دارد از این رو روزانه صادرات به کشورهای عراق، پاکستان، روسیه و هند در حال انجام است که پیش از اعمال محدودیت‌ها این عدد ۱۰ هزار تن بود.

بدون فاکتور باری فروخته نمی‌شود

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران درباره مدیریت قیمت‌ها در خرده فروشی‌های سطح شهر هم گفت: بازرسان سازمان تعزیرات، وزارت جهاد کشاورزی، اتاق اصناف و بازرسان اتحادیه‌ها روزانه به رصد بازار می‌پردازند.

دارایی نژاد تاکید کرد: هیچ یک از بارفروشان در میادین عمده فروشی اجازه ندارند بدون صدور فاکتور میوه‌ای را به فروش برسانند علاوه بر اینکه قیمت میوه‌ها باید در تابلو حجره‌ها درج شده باشد.

ضرورت تأمین در زمان اوج تقاضا

در ادامه اسداله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی درباره وضعیت بازار میوه در سطح شهر به اکوپرشین گفت: امیدواریم مدیریت بازار میوه شب عید به درستی انجام شود زیرا در سال‌های قبل در روزهای اوج تقاضا بار به میزان کافی وجود نداشت.

وی افزود: روزهای ۲۷ و ۲۸ اسفند اوج تقاضا بوده که از ۴ هزار عضو اتحادیه میوه و سبزی فقط ۲۰۰ عضو موفق به خرید و تأمین میوه می‌شدند. گاهی یکی از اعضا ۱۰ تا ۱۵ تن میوه نیاز داشت که تأمین نمی‌شد.