جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، وزارت صمت، با انتشار اطلاعیه عرضه خودروهای وارداتی، نحوه ثبت‌نام متقاضیان برای خرید خودروهای خارجی را مشخص کرد.

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، وزارت صمت، با انتشار اطلاعیه عرضه خودروهای وارداتی، نحوه ثبت‌نام متقاضیان برای خرید خودروهای خارجی را مشخص کرد.

به گزارش ندای البرز به نقل از متقاضیان ثبت نام خودروهای وارداتی می‌توانند از ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه ۶ اسفند ماه به سامانه یکپارچه مراجعه کرده و طبق شرایط اعلام شده اقدام به ثبت نام در قرعه کشی نمایند.

خریداران باید قبل از ثبت نام با مراجعه به بانک‌های اعلام شده فرم مسدودی ۵۰۰ میلیون تومانی برای خرید خودروی خارجی را پر کنند.

– شروع از شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ از ساعت ۱۲ ظهر بمدت یک هفته تا پنج‌شنبه ۱۱ اسفند

– مدل، قیمت، تحویل خودرو نامعلوم

– پیش پرداخت : ۵۰۰ میلیون تومان علی الحساب

– سود تاخیر ۷٫۵% و ابطال قرارداد ۵%

– محدودیت گواهینامه، پلاک فعال و  خرید نداشتن خودرو طی ۴۸ ماه گذشته

– سند خودرو تا یکسال در رهن

– زمان ثبت سفارش اولویت نیست

– آدرس سامانه یکپارچه : saleauto.ir

لیست اعلامی وزارت صمت برای بانک‌های عامل

در این زمینه وزارت صمت اعلام کرد که بانک‌های آینده، اقتصاد نوین، پارسیان، پست بانک، تجارت، توسعه تعاون، دی، رسالت، رفاه کارگران، سپه، سرمایه، سینا، شهر، صادرات، صنعت و معدن، کارآفرین، کشاورزی، مسکن، ملی، ملت، موسسه اعتباری ملل و قرض‌الحسنه مهر ایرانیان، به سامانه فروش خودروهای وارداتی اضافه شدند.

لیست اعلامی وزارت صمت برای بانک‌های عامل

نکاتی ناگفته درباره خودروهای وارداتی

حالا بیایید نگاهی به جنبه‌های عجیب این نحوه عرضه داشته باشیم. نکته اول این است که متقاضیان در اولین مرحله هیچ ایده‌ای از خودرویی که قرار است به ایران بیاید ندارند.

البته حدس و گمان‌هایی از مدل‌های وارداتی وجود دارد اما در عمل مشتری نمی‌داند در چه زمان خودروی مورد نظر او به ایران خواهد آمد.

بر همین اساس مشتری نمی‌داند خودش را باید برای پرداخت چه مبلغی آماده کند.

پرداخت اولیه برای خودروها قابل حدس و تخمین خواهد بود اما هزینه‌های گمرکی بر اساس نرخ روز ارز محاسبه می‌شود و مشتری نمی‌تواند بصورت دقیق بداند که چه مبلغی را باید برای مرحله دوم کنار بگذارد.

اما مهم ترین و عجیب ترین نکته در مورد واردات خودرو این است که اصلا مشخص نیست که مشتری تا چه زمان ۵۰۰ میلیون بلوکه کرده را باید در بانک نگه دارد.

فرض کنید که خودروی مورد نظر شما ۵ ماه دیگر عرضه شود. بر همین اساس ۵۰۰ میلیون شما تا آن زمان بدون عقد قرارداد در حساب بلوکه خواهد بود و در صورت برداشت از فرآیند خرید کنار گذاشته خواهید شد.

البته وزارت صمت وعده داده که سود بلند مدت و کوتاه مدت این مبالغ بسته به مدت زمان برای مشتریان واریز شود اما در شرایط تورمی کنونی و بالا رفتن لحظه‌ای نرخ ارز، سود بانکی برای کمتر کسی راضی کننده خواهد بود.

مدل‌های اولین عرضه وارداتی‌ها مشخص شدند

شنیده‌ها از یک منبع آگاه در وزارت صمت حاکی از آن است که اولین عرضه وارداتی‌ها در سامانه یکپارچه مختص به نشان‌های چانگان، فیات و هیوندای خواهد بود.

براساس اطلاعات غیر رسمی از این منبع آگاه، مدل‌های چانگان CS35 پلاس، چانگان CS55 پلاس، هیوندای الانترا، فیات ۵۰۰ و فیات تیپو خودروهایی هستند که برای اولین عرضه وارداتی‌ها در نظر گرفته شده‌اند.

گویا تعدادی از این خودروها هم اکنون در گمرکات کشور هستند و بخش قابل توجهی از این خودروها در مسیر ایران.

این خودروها به عنوان اولین وارداتی‌ها پس از ممنوعیت به ایران می‌آیند و سرآغاز فصل جدید واردات خودرو خواهند بود.

در ادامه باید دید چه تعدادی از این خودرو‌ها در مرحله اول عرضه خواهند شد و تأثیر این عرضه بر بازار چه خواهد بود.