جلوی مرگ اقتصاد دیجیتال کشور را بگیرید؛ نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران از دولتمردان خواست تصمیماتی بگیرند که بدنه نحیف اقتصاد دیجیتال در کشور از بین نرود.

جلوی مرگ اقتصاد دیجیتال کشور را بگیرید؛ نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران از دولتمردان خواست تصمیماتی بگیرند که بدنه نحیف اقتصاد دیجیتال در کشور از بین نرود.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز، چهلمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با نگاهی به مسائل و مشکلات ناشی از محدودیت‌های وضع شده بر اینترنت و فیلترینگ پلتفرم‌های کاربردی در فضای دیجیتال و زیان قابل توجه وارد شده به کسب‌وکارها برگزار شد.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در این نشست با اشاره به تحدید شبکه اینترنت در کشور طی دست‌کم دو ماه اخیر و آسیب وارد شده از آن به کسب‌و‌کارهای فعال روی شبکه‌های اجتماعی، به گوشه‌هایی از سخنان و تحلیل‌های اخیر مقاماتی از دولت درباره وضعیت پیش‌آمده برای کسب‌وکارهای این بخش اشاره کرد و این هشدار را داد که اقتصاد نوپای دیجیتال در ایران با تهدید جدی روبه‌رو شده است.

شهاب جوانمردی با اشاره به اینکه برخی مسوولان دولت در واکنش به کندی اینترنت در کشور طی دو ماه گذشته، عنوان کرده‌اند که اینترنت در ایران فیلتر نشده است یا اینکه کسب‌و‌کارهای اندکی بر بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام فعال بوده که بخش بسیار کوچکی از اقتصاد را نمایندگی می‌کنند، این اظهارات را با واقعیت‌ها مغایر دانست.

جوانمردی با تاکید بر اینکه تعداد زیادی از کسب‌و‌کارهای کوچک در حوزه اقتصاد دیجیتال کشور، آسیب جدی دیده‌اند، افزود: مسوولان و تصمیم‌گیران در دولت و حاکمیت، از این واقعیت غافل نشوند که پیامد رخ داده این روزها برای اقتصاد دیجیتال و نوآوری کشور اتفاق‌های ناگوارتری را در درازمدت نشانه رفته و فعالان این عرصه را بسیار نگران کرده ‌است.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با بیان اینکه رشد اقتصاد دیجیتال در سال‌های اخیر در کشور، جوان‌ها را به ماندن و ساختن کشور امیدوار کرده ‌است، افزود: در حال حاضر شبکه بزرگی از جوانان و متخصصان فناوری از ایران در جهان گسترده شده که فرصتی بکر را برای ایران فراهم کرده است تا با کمک آنان کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال جهش و گام بلندی در سطح بین‌المللی بردارد.

جوانمردی در ادامه اضافه کرد: ایران برای حضور در تمدن جهانی، نیاز به کریدورسازی دارد، پس این درخواست را از دولتمردان داریم که تصمیمات و سیاست‌هایی را بگیرند که این بدنه نحیف اما در حال رشد اقتصاد دیجیتال در کشور از بین برود که در این صورت بازسازی آن در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نیز غیرممکن است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، مزیت اقتصادی کشور در دهه آینده را اقتصاد دیجیتال و نوآوری عنوان کرد و افزود: با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و کندی شبکه اینترنت در کشور، شانس ورود کنشگران اقتصاد دیجیتال به بازی‌های بزرگ بین‌‌المللی را از دست خواهیم داد.

نامه اینترنتی به رییس جمهور

بنابر اعلام روابط عمومی اتاق تهران در همین باره مسعود خوانساری به چالش‌های این روزهای کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال کشور اشاره کرد و گفت: امسال به‌عنوان سال دانش‌بنیان نامگذاری شد اما متاسفانه با اقداماتی که درباره محدودیت اینترنت صورت گرفت نه‌تنها شرکت‌های دانش‌بنیان و دیجیتال با رشد و بهبود شرایط روبه‌رو نشدند بلکه با وضعیت بسیار سختی روبه‌رو شدند.

رییس اتاق تهران افزود: در حال حاضر محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ آسیب شدیدی به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ وارد کرده و تداوم این شرایط ‌می‌تواند باعث از بین رفتن بخش زیادی از کسب‌وکارها بشود.

خوانساری اضافه کرد: در یک ماه گذشته که این محدودیت‌ها ایجاد شده ما در اتاق تهران گزارش‌های مختلفی تهیه کردیم که برای ریاست جمهور و وزارتخانه‌های مرتبط ارسال کردیم.

آقای رئیس‌جمهور نامه‌ای را که از طرف اتاق ارسال کردیم و پیوستی درباره اثرات محدودیت‌های اینترنتی داشت، به شورای امنیت ملی ارجاع داده‌اند و قرار است در جلسه شورا مورد بررسی قرار گیرد.

ما در این نامه توضیح داده‌ایم که محدودیت‌ها چه اثرات مخربی داشته است.

علاوه‌بر این معاونت اقتصادی معاونت اول رئیس‌جمهور هم جلسه‌ای تشکیل دادند که جمعی از اعضای هیات نمایندگان هم حضور داشتند؛ در آن جلسه مفصل مباحث مطرح شد و جمع‌بندی خوبی صورت گرفت.

در این جلسه که از معاونت فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت صمت هم در آن حضور داشتند، همه بر گزارش اتاق تاکید کردند و حتی فراتر از آن را بیان کردند که اگر محدودیت‌ها برطرف نشود، خسارت‌های جدی بر اقتصاد کشور و اقتصاد دیجیتال وارد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بحثی که در این‌باره مطرح ‌می‌کنند امنیتی است اما نمی‌توان آن را بدون تبعات اقتصادی‌اش تحلیل کرد.

آنچه رخ داده این است که خیلی از کسب‌وکارها با زیان شدید روبه‌رو شده یا تعطیل شده‌اند. قشر جوان بیشترین آسیب را از این محدودیت‌ها دیده و درخواست ما این است که هرچه سریعتر این موضوع بررسی شود و حل آن در اولویت نخست دولت قرار گیرد.

فیلم سخنرانی شهاب جوانمردی در نشست اتاق تهران