جنگ پنهان فروشندگان لوازم خانگی برای جذب مشتری، بازار لوازم خانگی این روزها در شرایط رکود سنگین به سر می‌برد تا به آنجا که این روزها گفته می‌شود میان فروشندگان برای جذب مشتریان جنگی پنهان شکل گرفته است.

جنگ پنهان فروشندگان لوازم خانگی برای جذب مشتری، بازار لوازم خانگی این روزها در شرایط رکود سنگین به سر می برد تا به آنجا که این روزها گفته می‌شود میان فروشندگان برای جذب مشتریان جنگی پنهان شکل گرفته است.

به گزارش ندای البرز: الهام صادقی روند چند باره افزایش بهای لوازم خانگی موضوعی بوده که بارها و بارها نه تنها خریداران بلکه فروشندگان این دسته از تولیدات از آن گلایه دارند.

آنچه که به وضوح حکایت از کاهش توان خرید خانواده ها داشته و دارد.
البته در این زمینه به دفعات و به بهانه‌های مختلف فروشندگان در قالب ارائه تخفیفات تلاش کرده‌اند تا بتوانند مشتریان بیشتری را جذب کنند، با این وجود اما این ایده نیز آنگونه که باید و شاید اثرگذار نبوده است.

تخفیف‌ها هم دیگر طرفدار ندارد

به طور نمونه به گفته یکی از فعالان این بازار از آخرین ماه تابستان یکی از برندهای بزرگ کشور، قیمت مصرف‌کننده محصولات خود را ۸.۶ درصد برای فروشندگان در قالب تخفیف کاهش داده است، علاوه بر این ما نیز آنهارا با سود کم به میزان ۱٫۵ درصد به فروش می رسانیم، با این وجود ولی خریداری برای این کالاها در بازار وجود ندارد.

این صحبت‌ها را دیگر فعالان بازار نیز دارند و شرایط تا به آنجا پیش رفته است که اکنون حتی صحبت از رکود ۸۰ تا ۹۰ درصدی بازار لوازم خانگی به میان آمده است.

شرایط اجتماعی نیز اثرگذار بوده اند

این در حالی بوده که اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقد است جدا از موارد اشاره شده اما شرایط اجتماعی کنونی نیز بر این بازار بی تاثیر نبوده است.

موضوعی که البته شاید بتوان آن را اثرگذار دانست اما به طور قطع نباید اینگونه تلقی کرد که عامل اصلی وضعیت اجتماعی کنونی است، چرا که در گذشته نیز بارها و به دفعات صحبت از گرانی لوازم خانگی، کاهش توان مالی خریداران و رکود در بازار به میان آمده بود.

ادامه کار تولیدکنندگان در خطر

به هر حال این امر می تواند ادامه به کار تولیدگنندگان در حوزه لوازم خانگی را به مخاطره بیندازد، این در حالی بوده که بازار صادراتی نیز چندان حال و روز بهتری ندارد.

البته این را هم باید گفت که تولیدکنندگان صرفا باهدف تامین بازار داخلی اقدام به تولید نمی‌کنند و بخشی از کالاهای تولیدی در این بخش به عراق، افغانستان و سوریه صادر می‌شود با این وجود همانطور که پازوکی بیان کرده است، صادرات لوازم سبک به این کشورها نیز چندان چشمگیر نیست.

ضمن اینکه  قیمت لوازم خانگی سبک در مقایسه با لوازم خانگی بزرگ قابل توجه نیست، براین اساس افزایش صادرات نمی‌تواند به مثابه ورود ارز قابل توجه به کشور در نظر گرفته شود.

به‌عنوان مثال اگر صادرات ۳ یخچال ۲۱ میلیون می‌شود و با قیمت آن می‌توان حداکثر ۱۰ پنکه صادر کرد.

جنگ فروشندگان بر سر جذب مشتریان

به هر حال واقعیت این بوده که در اوضاع و احوال بازار بی مشتری کنونی شرکت‌های مختلف هر یک تلاش دارند تا به نوعی مشتریان را جذب خود کنند، آن هم با ابزارهایی مانند ارائه تخفیفات گوناگون، اما در این میان نکته جالب این بوده که این شرکت‌ها همان تولیدکنندگانی هستند که تا چند وقت قبل به بهانه افزایش بهای تولید به دفعات بهای کالاهایشان را افزایش دادند، تا جایی که دیگر بسیاری از ایرانیان حتی توان خرید کالاهای دست دوم در حوزه لوازم خانگی را ندارند، اکنون اما تلاش دارند تا با کاهش قیمت‌ها دوباره نظر مشتریان را به خود جلب کنند کاری که به نظر می‌رسد در ان چندان موفق نبوده‌اند و پیامدش رکود سنگین در این بازار است.

تا به آنجا که برخی از فعالان در این حوزه بر این باور هستند که اقدامات شرکت‌های مختلف تولید کننده لوازم خانگی در زمینه تخفیفات موجب شده تا دیگر شرکت‌ها و کارخانجات نیز از قافله عقب نمانند و هر یک سعی کنند با ارائه برنامه‌های متنوع و جذاب، اندک خریداران این روزها را به سمت و سوی خود جلب کنند تا به آنجا که جنگی بین آنان بر سر مشتریان در گرفته است.

به هر حال واقعیت این است که مهمترین عامل و دلیل برای بروز رکود سنگین بر بازار لوازم خانگی شرایط اقتصادی، افزایش بهای لوازم خانگی و کاهش توان خریداران بوده است، موضوعی که تا برای آن چاره‌ای از سوی مسئولان اندیشیده نشود نباید چشم انتظار رونق دوباره در بازار بود.