سازه های آبخیزداری مانع بروز فاجعه ملی در البرز شد، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به رصد اثربخشی سازه های آبخیزداری که در مناطق بحرانی ایجاد شده است، گفت: این سازه ها اثربخشی خود را به صورت ۱۰۰ درصدی ایفا کرده که اگر این سازه ها نبود فاجعه ای همچون فاجعه […]

سازه های آبخیزداری مانع بروز فاجعه ملی در البرز شد، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به رصد اثربخشی سازه های آبخیزداری که در مناطق بحرانی ایجاد شده است، گفت: این سازه ها اثربخشی خود را به صورت ۱۰۰ درصدی ایفا کرده که اگر این سازه ها نبود فاجعه ای همچون فاجعه سیلاب در برخی استان ها را شاهد بودیم.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به نقل از خبرگزاری ایرنا، فرضی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در برآوردی که انجام شده در مسیر رودخانه کرج در بعضی جاها ۵۰ تا ۱۰۰ متر مکعب در ثانیه را عبور سیلاب داشتیم که اگر این سیلاب به سمت پایین دست و مناطق مسکونی و باغات و جاده ها می آمد یک فاجعه ملی را شاهد بودیم.

فرضی یادآور شد: در بیشتر مناطقی که جزو مناطق بحرانی سیل بوده سازه ها را داشتیم ولی نیاز به تداوم ایجاد و مرمت و نگهداری سازه ها ادامه یابد.

وی اظهار داشت: در  ۲ روز گذشته شاهد بارندگی های پراکنده در سطح استان بودیم که در بعضی از مناطق ۲ مولفه اصلی برای ایجاد سیلاب که شدت و مدت بارش است را داشته ایم.

وی افزود:  آبخیزداری در کاهش مخاطرات سیل و تقویت سفره های زیرزمینی و همچنین کاهش مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه بسیار راهگشا بوده و بالاترین اثربخشی را دارد.

وی با بیان اینکه مدت بارش ها کم و شدت آن بسیار بالا بود، اظهار داشت: بعد از یک دوره چند ماهه خشکسالی و فقر شدید پوشش گیاهی این انتظار می رفت که مشکل سیل را در استان داشته باشیم.

فرضی به بازدیدهای انجام شده از مناطقی که تحت تاثیر سیلاب در شهرستان طالقان و جاده  کرج – چالوس قرار گرفته بود اشاره کرد و گفت: در بازدید از حوضه های مختلف آبخیز به خصوص حوضه های بحرانی که بیشترین آسیب در آن مناطق وجود داشت مشاهده شد که در مناطقی که سازه های آبخیز اجرا شده بود کمترین آسیب را داشتیم.

وی افزود: در حوضه های آبخیز فقط در یکی دو مورد که تخریب لوله یا راه دسترسی به اراضی کشاورزی به وجود آمده بود که به محض فروکش سیلاب، این سازه ها مرمت خواهند شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: در روستاهای سیجان، کندر و آبخیز شهری و همچنین مناطق بالادست بخش آسارا و طالقان مورد خاصی نداشتیم که نشان می دهد آبخیزداری بسیار راهگشا و اثربخش می باشد.

وی با بیان اینکه اجرای سازه های آبخیز موجب کمتر شدن آسیب های سیلاب شده است، اضافه کرد: متاسفانه در بعضی از نقاط استان به خصوص در بالاطالقان شاهد بروز سیلاب بودیم که خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم ولی مردم متاسفانه توجهی به هشدارها نمی کنند و این اتفاقات به واسطه پارک خودرو در مسیر و بستر رودخانه بوده که یک آسیب بسیار جدی بوده است.

فرضی گفت: متاسفانه در زمینه رعایت حرایم رودخانه و ساخت و سازهای صورت گرفته که بعضی مواقع در مسیر رودخانه انجام می شود، حریم و بستر رودخانه رعایت نمی شود که یک آسیب بسیار بزرگ به خصوص در مناطق روستایی است که باید به این مقوله به صورت جدی پرداخته شود.

وی با بیان اینکه در تمام حوضه های آبخیز که کارهای آبخیزداری در سال های گذشته صورت گرفته اثربخشی بسیار خوبی را داشته ایم، افزود: ولی امیدواریم در مرمت و اجرای سازه های آبخیز جدید در مابقی استان که به دلیل عدم تامین اعتبار مالی متوقف شده شاهد یک اتفاق خوب باشیم تا رسالت اصلی خود را انجام دهیم.

بارش باران و جاری شدن سیل طی ۲ روز گذشته تاکنون خساراتی به تعدادی از روستاهای شهرستان طالقان و ابنیه استان البرز وارد کرده است. این بارش ها سبب از بین رفتن ۴۰ دستگاه خودرو گردشگران در شهرستان طالقان شد اما خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی از تلفات انسانی در استان گزارش نشده است. اداره کل هواشناسی استان البرز اعلام کرد که بارش های تندری تا روز دوشنبه هفته جاری در استان البرز ادامه دارد و برهمین اساس تیم های امدادی و اجرایی استان در آماده باش و خدمات رسانی به سر می برند.