ساعتی ۴۵ میلیارد تومان از قطعی اینترنت ضرر می‌کنیم،‌ عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: در برآوردی که ناظر بین‌المللی اینترنت «نت بلاکس» انجام داده است، ضررقطعی اینترنت در اقتصاد ایران معادل ساعتی ۵/۱ میلیون دلار یعنی ۴۵ میلیارد تومان می‌شود. این عدد، عدد بسیار بزرگی است که اگر ضرب در ۲۴ ساعت شود در مدت ۱۰ تا ۱۲ روز معادل بودجه نفت کشور می‌شود.

ساعتی ۴۵ میلیارد تومان از قطعی اینترنت ضرر می‌کنیم،‌ عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: در برآوردی که ناظر بین‌المللی اینترنت «نت بلاکس» انجام داده است، ضررقطعی اینترنت در اقتصاد ایران معادل ساعتی ۱/۵ میلیون دلار یعنی ۴۵ میلیارد تومان می‌شود. این عدد، عدد بسیار بزرگی است که اگر ضرب در ۲۴ ساعت شود در مدت ۱۰ تا ۱۲ روز معادل بودجه نفت کشور می‌شود.

فرشید فرزانگان، نائب‌رئیس اول اتاق بازرگانی ایران و امارات
فرشید فرزانگان، نائب‌رئیس اول اتاق بازرگانی ایران و امارات

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از تولید و بازار،مهرنوش خانمحمدزاده| نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران و امارات درباره قطعی اینترنت در ایران و ضرر و زیان‌های وارد شده به کسب وکارهای اقتصادی گفت: با توجه به اینکه قطعی اینترنت درست بعد از ایام کرونا شروع شدو درآن زمان خیلی از کسب وکارها به فضای آنلاین رفته بودند، حتی کسب وکارهایی که دیگر نمی‌توانستند به صورت حضوری وسنتی اداره شوند، بقای خود را درکسب وکارهای آنلاین دیده‌ و به آن سو رفته بودند.

فرشید فرزانگان در ادامه افزود: بنابراین حضور پررنگ‌ترازهمیشه در کسب وکارهای آنلاین و درهمه قسمت‌ها چه در اتوماسیون‌های داخل سازمانی و ارتباطات بین همکاران ومدیران و صاحبان مجموعه از ارتباطات درون‌سازمانی تا ارتباطاتی که برای فروش وتوسعه بازار و حتی عملیات‌های بعد از آن، همه در حالت آنلاین پیش از گذشته بوجود آمده درحالیکه آموزش‌های درون‌سازمانی هم به‌صورت آنلاین است.

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات با تاکید بر اینکه قطعی اینترنت در ایران که درست بعد از دوران کرونا اتفاق افتاده است، ضربه سهمگینی بر پیکره اقتصاد کشور بویژه اقتصاد بخش خصوصی زده‌است، ادامه داد: این بخش فی الواقع عملیات فروش و عملیات توسعه بازار فروش آن در فضای آنلاین است و اگر اشتغال این بخش را در نظر بگیریم، اشتغال سنگینی است.

وی در ادامه تصریح کرد: برآوردها از این ضررو زیان‌ها مختلف است ولی در برآوردی که ناظر بین‌المللی اینترنت «نت بلاکس» انجام داده است، این ضرر معادل ساعتی ۵/۱ میلیون دلار یعنی ۴۵ میلیارد تومان می‌شود.

این عدد، عدد بسیار بزرگی است که اگر ضرب در ۲۴ ساعت شود در مدت ۱۰ تا ۱۲ روز معادل بودجه نفت کشور می شود.

فرزانگان خاطرنشان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که در واقع تاثیرات اینترنت برای کسب وکارهای مختلف متفاوت است.

کسب و کارهایی وجود دارد که با قطعی اینترنت به معاش صد در صد آسیب می‌زنند وممکن است در مورد بعضی از کسب وکارها به خصوص کسب و کارهای دولتی تاثیرش آنچنان نباشد ولی بدون تاثیر هم نیست.

غیر از میزان تاثیر، درواقع گستره  تاثیر هم متفاوت است.

ادرجایی که توسعه زیرساخت بستر اینترنت، متفاوت از استان‌های مختلف است، این گستره تاثیر هم متفاوت است و در واقع می‌توان گفت در واقع برآوردها حاکی از آن است که ۲میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بویژه در فضای مجازی اینستاگرام آسیب می بینند و به صورت غیرمستقیم۱۰ میلیون نفر کسب و کار در خطر می‌افتد.

عضوهیئت‌مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات در ادامه افزود: حضور شرکت‌ها در فضای مجازی و با توجه به اینکه حتی پاسخگویی ارتباطات بین‌المللی در فضای مجازی انجام می‌شود و در محیط واتس‌آپ بسیاری از ارتباطات بین‌المللی شکل می‌گیرد، قطعی واتس آپ ارتباطات بین‌المللی را قطع وپاسخگویی را کم می‌کند که وقتی پاسخگویی کم شود باعث تخریب و خسارت برند می‌شود.

این خسارت برند، عملیاتی است که برآوردناپذیر است و ممکن است، هزینه بسیار سنگینی برای کارفرمایان داشته باشد.

وی افزود: عملا بسیاری از مشاوره‌ها در ایران چه در حوزه کارفرمایی،چه پزشکی، چه روانشناسی وغیره به صورت آنلاین بوده است که همه آنها دچار آسیب شده‌اند.

این موضوع در فضایی که رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید به دلیل افزایش تورم بسیار متعدد ومتمادی است، می‌تواند ضربه سنگینی بر پیکره بخش خصوصی وارد کند.

فرزانگان با اشاره به ضرر و زیان وارد آمده به کسب وکارهای کوچک ادامه داد:محصولاتی که درانواع صنایع‌دستی، تولیدی‌های پوشاک، تولیدی‌های زیرپله‌ای وکیف وکفش و غیره به صورت آنلاین فروخته می‌شدند، با قطعی اینترنت دچار آسیب جدی شده‌اند. یعنی مجموعه فروش آنلاین و کسب و کارهای کوچکی که فروش خود را در قالب فضای مجازی بویژه اینستاگرام انجام می‌دادند، در معرض خطر هستند که این خطر ممکن است معاش و هستی آنها را در خطر قرار دهد.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران و امارات با تاکید بر اینکه سیاست‌گذارو حاکمیت باید بر این مساله بویژه اقتصاد بخش خصوصی حساس باشد، افزود:  هرچه موضوع قطعی اینترنت ادامه یابد این تخریب بزرگ‌تر و برگشت ناپذیرتر می‌شود.

با توجه به اینکه برند ملی ایران در بازارهای منطقه‌ای و جهانی، برند آسیب دیده‌ای است، سیاستگذار نباید در بازارهای بین‌المللی که ارتباطات با ایمیل و واتس آپ و بقیه پلت فرم‌ها انجام می‌شود، بیش از این آبروی کشور را در خطر بیندازد و باید جلوی تخریب برند گرفته شود.