سرنوشت یکی از بزرگترین دارایی‌های بیمه ایران چه می‌شود؟ مدیرعامل بیمه ایران بدون اشاره به اینکه پروژه گلستان این شرکت در لیست مولدسازی دارایی‌ها قراردارد یا خیر به صراحت اعلام کرد که در راستای برنامه مولد سازی دارایی‌ها برخی موارد شناسایی و به هیات مدیره معرفی شده تا این شرکت در این زمینه به دولت کمک کند.

سرنوشت یکی از بزرگترین دارایی‌های بیمه ایران چه می‌شود؟ مدیرعامل بیمه ایران بدون اشاره به اینکه پروژه گلستان این شرکت در لیست مولدسازی دارایی‌ها قراردارد یا خیر به صراحت اعلام کرد که در راستای برنامه مولدسازی دارایی‌ها برخی موارد شناسایی و به هیات مدیره معرفی شده تا این شرکت در این زمینه به دولت کمک کند.

به گزارش ندای البرز: حسن شریفی در پاسخ به پرسش رازپول در خصوص اینکه وزیر اقتصاد در حکم انتصاب شما به موضوع مولدسازی دارایی‌های بیمه ایران تاکید داشته و به تازگی نیز دولت برنامه مولدسازی دارایی‌ها را در دستور کار دارد، ضمن اینکه بیمه ایران پروژه‌های بزرگی مانند پروژه گلستان و یا دارایی‌های مهمی مانند هتل عباسی دارد، در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته، گفت:  بیمه ایران از موضوع مولدسازی دارایی‌ها به عنوان یک شرکت دولتی مستثنی نیست، علی رغم اینکه ما تاکید کردیم که این اموال جز دارایی‌های حاکمیت نیست و از محل سرمایه‌گذاری ذخایر این ساختمان‌ها خریداری شده است تا جایی که در نمونه اخیر پرداخت بیمه ایران به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان به وزارت نیرو برای سررسید بیمه‌های عمر از محل همین ذخایر کارسازی شد.

شریفی ادامه داد: بیمه ایران خود را ملکلف می‌داند که در این حوزه به دولت کمک کند و در این زمینه برخی املاک را در مسیر مولد سازی شناسایی شده و شورای سرمایه‌گذاری بیمه ایران آنرا تصویب کرده و حالا در هیات مدیره این موضوع مطرح است و عنقریب هیات مدیره در این زمینه تصمیم می‌گیرد.

زیان انباشته چه می‌شود ؟

او در ادامه به زیان انباشته ۷۸۰۰ میلیارد تومانی شرکت اشاره و تصریح کرد که براساس تکالیف بودجه بیمه ایران موظف است درصدی از سود خود را به خزانه واریز کند.

در این زمینه رایزنی‌هایی با وزارت اقتصاد شده تا در سنوات آتی بیمه ایران چند سال از پرداخت در این زمینه معاف شود تا بتوان زیان انباشته شرکت را مستهلک کرد.

بررسی ۶۰ هزار پرونده خسارت در بیمه ایران من

راه اندازی سامانه بیمه ایران من یکی از موضوعاتی بود که شریفی به آن اشاره و تصریح کرد که از ابتدای راه اندازی این سامانه تاکنون بالغ بر ۶۰ هزار پرونده مورد بررسی قرار گرفته است.

وی اعلام آمادگی که این ظرفیت و توانایی از سوی بیمه ایران وجود دارد که این سامانه را در اختیار سایر شرکت‌های بیمه ای قرار دهد.

شریفی گفت که موازی کاری در صنعت بیمه به نفع شرکت‌های بیمه نیست و با وجود سرمایه‌گذاری موفق بیمه ایران در این زمینه، می‌توانیم ایجاد هم افزایی داشته باشیم.

آمار فروش و خسارت  ۱۰ ماهه

مدیرعامل بیمه ایران از حق بیمه تولیدی ۳۷ هزار میلیاردی این شرکت در ۱۰ ماهه امسال خبر داد و رشد آنرا ۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل عنوان کرد.

هرچند که حق بیمه تولیدی بیمه ایران فاصله زیادی با تورم مرکز آمار در ماه‌های اخیر دارد و نشان می‌دهد که این شرکت نتوانسته با شرایط تورمی حرکت کند اما شریفی اضافه کرد که در این مدت ۲۰ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است.

لازم به اشاره است که حق بیمه تولیدی شرکت‌های بیمه به معنای حق بیمه وصولی نیست اما عدد خسارت‌های مبتنی بر پرونده‌های خسارتی پرداخت شده است.

کانون ارزیابی کارکنان از دیگر موضوعاتی بود که حسن شریفی بدون اعلام ذکر اعضای آن و چگونگی انتخاب این افراد، اعلام کرد که انتصابات در بیمه ایران بر اساس شاخص و بررسی‌های این کانون صوت می‌گیرد و اختیارات مدیرعامل به این کانون واگذار شده.

همچنین افزایش تفیذ اختیار به صورت سیستمی از دیگر موارد مورد اشاره او بدون اعلام دستاوردهای این موضوع بود.

شریفی در ادامه عنوان کرد که بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان مطالبات از بنیاد شهید طبق مذاکرات به سرانجام خواهد رسید.

این در حالی ست که مدیران عامل بیمه ایران در دوره‌های گذشته نیز همواره اذعان داشتند که در این زمینه مذاکراتی داشته و وعده‌های مساعدی در زمینه پرداخت این بدهی از سوی بنیاد شهید دریافت کرده اند.

پرونده بیمه توسعه در سطح شرکتی هنوز باز است

شریفی در خصوص پرونده بیمه توسعه گفت: با وجود اینکه کلیه تعهدات به بیمه گذاران پرداخت شده اما همچنان دو شرکت ایران و توسعه اختلاف حساب‌هایی دارند.

به گفته شریفی، بیمه ایران از بیمه توسعه درخواست کرده است که این گزارش بر اساس استانداردهای حسابرسی از سوی شرکت یادشده یا شرکت دیگری انجام شود که هنوز این اتفاق رخ نداده و مساله در مرحله ورود و همکاری کارشناسان و نمایندگان بیمه مرکزی است و جلسات متعددی با دو شرکت بیمه برگزار شده است تا موضوع حل و فصل شود.

مدیرعامل بیمه ایران اضافه کرد: اختلاف ما بر سر املاک است، بیمه ایران بر اساس املاک، خسارت‌ها را پرداخت کرده و به دلیل شرایط اقتصادی و عدم  فروش تعدادی از املاک، بخشی از خسارت‌ها را از محل سپرده‌های خود پرداخت کرده است ضمن این که برخی از این املاک را نیز بابت بدهی به صندوق تامین خسارت‌های بدنی واگذار کرده است.

وی تاکید کرد: بحث‌های حسابرسی و مالی بین این دو شرکت بیمه به نتیجه نرسیده است و اختلاف اصلی بر سر ارزیابی املاک، مشکلات اداری و مسائل مالیاتی است ولی آنچه مشخص است این است که بیمه ایران به تعهدات خود بر اساس صورتجلسه شورای عالی بیمه عمل کرده است و دیگر پرداختی جدیدی نخواهد داشت.

مدیرعامل بیمه ایران با اشاره به این نکته که تاکنون موضوع شروع مجدد فعالیت بیمه توسعه در شورای عالی بیمه مطرح نبوده و این موضوع در دستور کار شورا قرار نداشته است، اظهار داشت: هم اکنون اختلاف بیمه ایران و بیمه توسعه بر سر تهاتر املاک است به گونه ای که حسابرسی ازسوی شرکت معرفی شده از سوی بیمه توسعه انجام شده ولی این گزارش با استانداردهای حسابرسی مغایرت دارد.

موضوع بازخریدی بیمه‌های عمر در شورای عالی بیمه

شریفی در این جلسه با اشاره به اینکه به دلایل شرایط اقتصادی تعداد بازخریدی بیمه‌های عمر رو به افزایش است گفت: شورای عالی بیمه به دلیل افزایش آمار و ارقام در این زمینه موضوع را در دستور بررسی قرارداد. به گفته وی در این جلسه تصویب شد تا شرکت‌های بیمه با ارائه مدل‌های جدید، معرفی محصولات جذاب و کاهش حق بیمه به سمت اصلاح این روند حرکت کنند.

لازم به اشاره است که بیمه مرکزی نیز به تازگی سرمایه بیمه‌های عمر را تا سقف ۲ میلیارد تومان افزایش داده است.