عقب نشینی دولت از عرضه تمام خودروها در بورس کالا، اگرچه طبق آیین‌نامه مجلس، عرضه خودروهای وارداتی باید الزاماً در بورس کالا صورت می‌گرفت، اما طبق آخرین ابلاغیه هیئت دولت، بورس کالا تنها بستر عرضه خودروهای وارداتی نخواهد بود.

عقب نشینی دولت از عرضه تمام خودروها در بورس کالا، اگرچه طبق آیین‌نامه مجلس، عرضه خودروهای وارداتی باید الزاماً در بورس کالا صورت می‌گرفت، اما طبق آخرین ابلاغیه هیئت دولت، بورس کالا تنها بستر عرضه خودروهای وارداتی نخواهد بود.

به گزارش ندای البرز به نقل از تسنیم، از همان روزهای اول که موضوع واردات خودروهای خارجی مطرح شد، حرف و حدیث‌ها پیرامون نحوه فروش این خودروها بالا گرفت.

زمانی که آیین‌نامه پس از چند بار رفت و برگشت به مجلس بالاخره نهایی شد، در آن تأکید شده بود که فروش خودروهای وارداتی تنها از طریق بورس کالا باشد.

همچنین در این آیین‌نامه مقرر شده بود که پس از واردات اولین محموله خودروهای وارداتی در سوم دی‌ماه، دو هفته بعد از آن این محموله در بورس کالا برای فروش عرضه شود، اما شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

تا امروز که روزهای آخر بهمن‌ماه در حال سپری شدن است نیز همچنان عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا صورت نگرفته است و سرنوشت عرضه این خودروها در هاله‌ای از ابهام است.

علاوه بر آیین‌نامه واردات که در آن اشاره شده بود عرضه خودروهای وارداتی صرفاً از طریق بورس کالا است، مسئولان وزارت صمت نیز بارها در مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای مختلف به این موضوع اشاره کرده بودند.

در همین راستا چندی قبل، فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن، تجارت در مصاحبه‌ای گفته بود: در حال رایزنی با مقامات سازمان بورس هستیم تا به راه حلی در خصوص عرضه خودروهای وارداتی برسیم.

اصلاحیه ضوابط خودروهای وارداتی

گفتنی است در مصوبه جدید هیئت دولت که در تاریخ ۲۴ بهمن‌ماه ابلاغ شده است، دو عبارت «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه شود» و «بورس کالا» حذف شده‌اند.

اگرچه تا کنون مشخص نیست که چه بستری برای عرضه این خودروها قرار است فراهم شود و نحوه قیمت‌گذاری آنها چگونه خواهد بود، اما آنچه از این ابلاغیه برداشت می‌شود، حذف قید «صرفاً» است، به این مفهوم که بورس کالا را نمی‌توان دیگر به عنوان تنها بستر عرضه خودروهای وارداتی دانست.

این‌طور که به نظر می‌رسد سرنوشت عرضه خودروهای وارداتی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. احتمالاً وزارت صمت بعد از ورود شورای رقابت و فشارهایی که برای لغو عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا آورده است، تا تعیین تکلیف وضعیت خودروهای داخلی، نمی‌خواهد عرضه خودروهای خارجی وارداتی را نیز به بورس کالا ببرد.

از طرفی دیگر، چالش قیمت‌گذاری این خودروها خارج از بورس کالا احتمالاً چالشی جدی برای دولت باشد چرا که تا پیش از این قرار بود، حقوق گمرکی ثابت ۴ درصدی (چه برای خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو و چه خودروهایی که سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو داردند، در نظر گرفته شود، اما سود بازرگانی متفاوت باشد.

طبیعتاً کمترین میزان را خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو خواهند داشت که ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز سود بازرگانی به آنها تعلق می‌گیرد و باقی بسته به این است که چقدر رقابت روی تابلو بخورد تا کشف قیمت صورت پذیرد.