مالیات بر ارزش افزوده کالاهای دخانی نیازمند بازنگری است، رئیس اتحادیه عطاران و سقط فروش و عمده فروشان کالای دخانی، مواد شوینده و پاک کننده تهران با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده کالاهای دخانی نیازمند بازنگری است، گفت: در حال حاضر روند و میزان در نظر گرفته شده برای مالیات مذکور مشکلاتی را برای این رسته رقم زده که می‌تواند منجر به ورشکستگی آنها شود.

مالیات بر ارزش افزوده کالاهای دخانی نیازمند بازنگری است، رئیس اتحادیه عطاران و سقط فروش و عمده فروشان کالای دخانی، مواد شوینده و پاک کننده تهران با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده کالاهای دخانی نیازمند بازنگری است، گفت: در حال حاضر روند و میزان در نظر گرفته شده برای مالیات مذکور مشکلاتی را برای این رسته رقم زده که می‌تواند منجر به ورشکستگی آنها شود.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از اتحادیه عطار: مرتضی جعفری با بیان این مطلب که در یکی از رسته‌های تحت پوشش این اتحادیه که شامل کالاهای دخانی می‌شود ما با دغدغه‌ای جدی در زمینه بحث مالیات بر ارزش افزوده مواجه هستیم، اظهار کرد: تمامی کالاها در کشور ۹ درصد مالیات ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که براساس قانون باید تنها یکبار از مصرف کننده دریافت شود.

این در حالی بوده که رقم مذکور برای اقلام دخانی در قالب کالاهای تولید داخل با نشان بین‌المللی ۴۵درصد و برای کالاهای تولید داخلی با نشان ایرانی مالیات ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در کنار میزان مالیات اشاره شده در زمینه ارزش افزوده فعالان در این رسته باید ۲۵ درصد مالیات بر درآمد نیز به سازمان امور مالیاتی بپردازند.

به این‌ترتیب باید با احتساب۴۵% مالیات بر ارزش افزوده فعالان در این صنف باید سالانه ۷۰درصد از درآمدشان را در قالب مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند و سالانه ۵درصد به مبالغ فوق الذکر اضافه می‌گردد.

عدد و رقمی که به وضوح می‌توان گفت اجحاف در حق صنف توزیع کنندگان کالای دخانی است.

رئیس اتحادیه عطاران و سقط فروش و عمده فروشان کالای دخانی، مواد شوینده و پاک کننده تهران با تاکید براینکه مالیات باید یکبار دریافت شود، تصریح کرد: متاسفانه این مالیات از تولید کننده، توزیع کننده کشوری، همچنین توزیع کننده استانی و خرده فروشی دریافت می‌شود. آنچه به واقع صنف مذکور را دچار چالش کرده است.

رایزنی و نامه‌نگاری برای حل مشکل‌‌

جعفری در زمینه اقداماتی که تا به امروز در این زمینه صورت گرفت است نیز گفت: در این رابطه رایزنی و نامه نگاری‌های با سازمان امور مالیاتی و دیگر متولیان امر صورت گرفته است .

وی با اشاره به اینکه پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد، بیان کرد: بهتر این است که مالیات بر ارزش افزوده یک بار از تولید کننده دریافت شود و لایه‌های بعدی توزیع و فروش مجبور به پرداخت آن نباشند.

به عبارتی در این شرایط سازمان امور مالیاتی می‌تواند با توجه به قیمت مندرج در بسته بندی مالیات مربوط به ارزش افزوده را یکبار از تولید کننده دریافت کند.

کاهش قابل توجه حاشیه سود فعالان کالاهای دخانی

مرتضی جعفری با اشاره به اینکه برای تولید داخل برندهای بین المللی عدد مذکور به ۹۵ درصد برسد، ادامه داد: با احتساب این روند و ۲۵ درصد مالیات عملکرد در مجموع رقم مذکور به ۱۲۰ درصد خواهد رسید.

مالیاتی که باید پرداخت شود و به تدریج فعالان در رسته کالاهای دخانی را دچار مشکل خواهد کرد، چرا که دیگر ادامه کار در این شغل برای توزیع کنندگان کالای دخانی مقروم به صرفه نیست و هزین‌های توزیع را پوشش نخواهد داد و در نهایت نیز روند مذکور ورشکستگی شان را رقم خواهد زد که حذف از بازار گاها موجب سوق دادن و‌ترغیب شان به سمت فروش کالاهای قاچاق و تقلبی وغیر قانونی می‌شود.

در این صورت جدا از تخطی احتمالی آنها از مقرارت و قوانین، دولت هم به درآمد و عایدی مربوط به حوزه مالیات نمی‌رسد، ضمن اینکه ما با خطر توزیع اقلام بی کیفیت و تقلبی در سطح کشور مواجه خواهیم بود که موجب به خطر افتادن بیشتر مصرف کنندگان سیگار خواهد بود.

وی در ادامه افزود: مصرف کننده هم کالای قاچاق را خریداری می‌کند که نه کیفیت و نه شدت میزان آسیب رسان بودن آن هیچکدام مشخص نیست.

بنابراین تداوم این بی توجهی‌ها زیان‌های چندگانه‌ای را برای سلامت جامعه با خود به همراه دارد.

به بخش دخانیات به عنوان یک صنعت نگاه شود

وی با تاکید براینکه مصرف دخانیات اجتناب پذیر است افزود ؛ باید به بخش دخانیات به عنوان یک صنعت نگاه شود و مانند دیگر کسب و کارها امورات مربوط به آن تسهیل گردد، خاطرنشان کرد: در این شرایط اما هر روز شاهد قوانین یا دستورالعمل جدیدی هستیم، که عرصه را برای تولید‌کننده و توزیع کننده بخش دخانیات تنگ و تنگ‌تر می‌کند.

رئیس اتحادیه عطاران و سقط فروش و عمده فروشان کالای دخانی، مواد شوینده و پاک کننده تهران در زمینه راهکاری که می‌تواند گره گشای مشکل مذکور باشد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در مرحله نخست تولید کننده کالای خود را به فردی که مجوز سراسری دارد، می‌فروشد بعد از آن این فرد نیز اقلام خریداری شده را به شخص دیگر که مجوز استانی دارد ارائه می‌کند و پس از آن خرده فروشان هستند، که تنها ۲۰% آنها در سامانه جامع تجارت ثبت نام کرده‌اند، چرا که آمارها نشان می‌دهد، ۸۰ درصد از آمار خرده فروشانی که در سطح کشور داریم در سامانه مذکور ثبت نام نکرده‌اند، با این تفاسیر ما انتظار داریم تا راه‌اندازی پایانه فروشگاهی حلقه آخر ثبت اطلاعات سامانه و مالیات، لایه استانی باشد و بعداز راه‌اندازی این پایانه، توزیع کننده استانی فروش خود را در سامانه به خرده فروشان ثبت نمایند و نیز اصلاحاتی در تبصره ۴ ماده ۱۸ در مورد ثبت آنی انجام شود.

جعفری ادامه داد: در خصوص مالیات بر ارزش افزوده نیز پیشنهاد ما این بوده که تنها یکبار این مالیات از تولید کننده دریافت شود.

به این‌ترتیب لایه‌های بعد از تولید کننده را در مقوله مالیات بر ارزش افزوده حذف شوند تا این صنف پایدار بماند.

وی با بیان اینکه متاسفانه پیگیری‌ها تا به امروز نتیجه بخش نبوده است، گفت: در قانون نیز آمده است که باید یکبار ارزش افزوده از قیمت کالا دریافت شود نه اینکه مالیات مذکوررا یک بار تولید کننده و یک بار توزیع کننده سراسری و یک بار از توزیع کننده استانی گرفته شود.

وی همچنین توضیح داد که اگر کالای خریداری شده اعتبار داشته باشد، آن اعتبار کسر و بعد از آن رقم مالیات محاسبه خواهد شد، ولی اگر کالا اعتبار نداشته باشد باید از اصل مبلغ ۴۵ درصد پرداخت شود.

با توجه به آنچه که گفته شد یکی از معضلات مالیات بر ارزش افزوده صنف می‌باشد، ما انتظار داریم مانند بیشتر صنف‌ها(مواد غذایی – نمایشگاه اتومبیل –آهن فروشان)، صنف دخانی هم مشمول ضریب کاهشی مالیات ارزش افزوده(یعنی ارزش افزوده از سود حاصله محاسبه گردد) قرارگیرد تا پرونده‌های مالیات بر ارزش افزوده رسته دخانی به نتیجه مطلوب دست یابد و از اتلاف وقت سازمان و مودی در هیات‌های مختلف کاسته شود.

تابع قانون هستیم، اما برخی قوانین باید اصلاح شوند

رئیس اتحادیه عطاران و سقط فروش و عمده فروشان کالای دخانی، مواد شوینده و پاک کننده تهران اظهار کرد: ما تابع قانون هستیم، اما برخی از قوانین باید تا حدودی اصلاح شوند، زیرا که در شرایط کنونی رسته توزیع کنندگان کالای دخانی به شدت دچار مشکل بوده و ادامه کار برای آنها دشوار است.

موضوعی که امیدوار هستیم متولیان امر برای آن چاره‌اندیشی کنند.