مایحتاج سفره مردم، اولویت تامین بازار داخلی قرار گیرد، عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار در ایران گفت: سیب‌زمینی امسال منحصر به دو شهر گرگان و اصفهان است و نباید آن را در همه مواقع صادر کنیم بلکه باید مصرف داخلی را اولویت قرار دهیم چون سیب زمینی جزو مایحتاج اولیه سفره مردم […]

مایحتاج سفره مردم، اولویت تامین بازار داخلی قرار گیرد، عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار در ایران گفت: سیب‌زمینی امسال منحصر به دو شهر گرگان و اصفهان است و نباید آن را در همه مواقع صادر کنیم بلکه باید مصرف داخلی را اولویت قرار دهیم چون سیب زمینی جزو مایحتاج اولیه سفره مردم است و امنیت غذایی محسوب می‌‍‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز: مهرنوش خانمحمدزاده| اکبر یاوری در گفت‌وگو با روستانیوز درباره افزایش قیمت سیب‌زمینی در روزهای اخیر گفت: سیب‌زمینی امسال افزایش قیمت داشت به دلیل اینکه امسال بذر سیب‌زمینی گران بود و همه کشاورزان نتوانستند، بذر تهیه کنند. به همین دلیل اکنون سیب‌زمینی گرگان روی پایه ۱۰ هزارتومان و سیب‌زمینی اصفهان روی پایه ۱۲ و ۱۳هزار تومان است.

وی افزود: اگر تا چند وقت دیگرسیب زمینی شهرستان‌های دیگر به بازار اضافه شود، مثل سیب زمینی همدان وکرمانشاه قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

در حال حاضر ۴ قلم اصلی که قوت اصلی مردم است را باید کنترل کرد و دولت باید بیشتر هم و غم اش را روی کنترل قیمت سیب‌زمینی و پیاز ونیازهای اصلی مردم بگذارد.

باید نظارت بیشتری در این خصوص وجود داشته باشد و زمانی که سیب‌زمینی منحصر به یک شهر است، باید صادرات انجام نشود.

عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار با بیان اینکه صادرات سیب‌زمینی اکنون به کشورهای اوراسیا انجام می‌شود اما باید مصرف داخلی در اولویت باشد، ادامه داد: باید در فصل‌هایی که سیب زمینی مازاد داریم ،صادرات آن انجام شود.

البته ما با صادرات مخالف نیستیم چون صادرات ارزآوری برای کشور دارد اما فقط باید صادرات در فصل‌هایی باشد که مازاد داریم.

اکنون که سیب زمنی منحصر به دو شهر گرگان و اصفهان است نباید آن را صادر کنیم.

باید مصرف داخلی را اولویت قرار دهیم چون سیب زمینی جزو مایحتاج اولیه سفره مردم است و امنیت غذایی محسوب می‌شود. باید صادرات آن در این مواقع انجام نشود.

حجم زیادی از بار میوه در میدان می‌ماند

یاوری درباره افزایش قیمت میوه در بازار میوه و تره‌بار گفت: میوه هم مستثنی از اجناس دیگر نیست. قیمت نهاده کشاورزی، کرایه حمل و دستمزد کارگران زیاد شده، منتهی بازار میوه هنوز  تحت تاثیر عرضه و تقاضاست. عرضه و تقاضا اگر متعادل باشد، قیمت میوه متعادل خواهد شد. البته اکنون مقداری قیمت میوه‌ها افت کرده و میوه‌های نوبرانه مقداری کاهش قیمت داشته‌است.

وی افزود: سطح شهر معمولا در دید است و مردم قیمت میوه را در  شهر می‌بینند.

اما داخل میدان میوه تره‌‌بار صبح‌ها بار زیادی هست که کسی اگر صبح به میوه تره‌بار بیاید، پیک کاری میدان معمولا ۸ صبح تا ۸ شب است.

بنابراین اگر  ۹ تا ۱۰صبح با دوربین به میدان بیایید، حجم زیادی از بارها در میدان مانده و فروش نرفته‌است. به دلیل این است که تقاضا کم است و مقداری هم بار داخل میوه‌فروشی‌ها می‌ماند و مردم مقداری سرانه خریدشان پایین آمده که همه این‌ها در خرید میوه از سوی مردم تاثیر می‌گذارد.

یاوری تصریح کرد: اما قیمت میوه نسبت به اقلام دیگر با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و افزایش قیمت‌های انرژی و دستمزد کارگر، هنوز رشد قیمت چندانی نداشته است.

چون وقتی هوا گرم است، افزایش قیمت نداریم و عرضه میوه بیشتر و تقاضا کمتر می‌شود که باعث می‌شود افزایش قیمت نداشته باشیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار در پایان گفت: ضمن اینکه باید قدرت خرید مردم را در نظر داشته باشیم.

یکسری میوه‌های فانتزی همیشه در بازار می‌آید و می‌رود اما یکسری نیازهای اصلی سفره مردم مثل پیاز و سیب زمینی و گوجه فرنگی که جزو نیازهای اصلی مردم است، مهم است و باید در اولویت تامین بازار قرار گیرد.

 

  • نویسنده : مهرنوش خانمحمدزاده