مزایده 50 معدن استان تهران در آذرماه؛ معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از برگزاری مزایده معادن استان تهران در آذرماه امسال خبر داد.

مزایده ۵۰ معدن استان تهران در آذرماه؛ معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از برگزاری مزایده معادن استان تهران در آذرماه امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز، علی عبدی با بیان این مطلب بر لزوم دارا بودن صلاحیت فنی افراد متقاضی بر توانمندی و صلاحیت مالی ایشان نیز تاکید کرد.

عبدی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه برنامه‌ریزی وزارت صمت در ابتدای امسال برای فعال کردن ۵۰۰۰ معدن غیرفعال در سطح کشور تا پایان سال است، اظهار داشت: همه استان‌ها فهرستی از معادن غیرفعال خود تهیه و در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داده‌اند تا در نوبت مزایده قرار گیرند؛ براین اساس  وزارت صمت نیز فهرستی ابلاغ کرده که طبق آن کشور به چهار بخش تقسیم شده تا معادن غیرفعال به‌ترتیب به مزایده گذاشته شوند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ادامه داد: این امر از مهرماه آغاز شده، اواخر آبان‌ماه، اطلاعیه‌ها منتشر و در آذرماه مزایده‌ها برگزار خواهد شد.

استان تهران نزدیک به ۵۰ محدوده معدنی برای مزایده دارد که از این تعداد ۳۵ معدن (محدوده) دارای پروانه بهره‌برداری هستند، چهار محدوده دارای گواهی کشف (یک مرحله پیش از پروانه بهره‌برداری)، هشت محدوده دارای پروانه اکتشاف (دو مرحله پیش از پروانه بهره‌برداری) و یک مورد هم دپوی معدنی هستند که به مزایده گذاشته خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: عمده معادنی که پیش‌بینی شده تا در آذرماه امسال به مزایده گذاشته شوند، مربوط به مصالح ساختمانی نظیر سیمان، شن‌وماسه، سنگ‌ولاشه و همچنین سولفات دوسودو… است.

او تاکید کرد: برای افرادی که می‌خواهند در این مزایده‌ها مشارکت کنند، شرایط مالی و فنی در نظر گرفته شده است. افراد علاوه بر صلاحیت مالی باید صلاحیت فنی نیز داشته باشند.

پیش از این تنها صلاحیت مالی مطرح بود و فردی که مبلغی را سپرده‌گذاری می‌کرد یا یک توانمندی مالی داشت، قیمت پیشنهادی را اعلام و معدن را دریافت می‌کرد، اما اکنون نکته مهمی که برای این دوره مزایده‌ها بر صلاحیت‌های فنی و مالی افراد تاکید شده است و برای افراد علاقمند به دریافت معدن، صلاحیت فنی مضاف بر صلاحیت مالی شرط است.

عبدی افزود: در حقیقت افرادی که تحصیلات و مدارک مرتبط با معدن دارند یا در گذشته پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند یا در شرکت خود، می‌توانند شرط صلاحیت فنی را پاس کنند.

برای این منظور ( دریافت و تایید صلاحیت مالی و فنی) افراد متقاضی باید مدارک خود را به سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران ارائه دهند تا بررسی‌ها و کارشناسی‌ها صورت گیرد و صلاحیت افراد تایید شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اضافه کرد: پس از برگزاری مزایده آذرماه، استان تهران دیگر محدوده‌ای نخواهد داشت که قرار باشد به مزایده گذاشته شود و همه محدوده‌هایی که قابلیت واگذاری داشتند، امسال به مزایده گذاشته خواهند شد.

عبدی افزود: در استان تهران ۲۸۰ معدن وجود دارد که از این تعداد ۴۰ معدن غیرفعال و ۲۴۰ معدن فعال و با ظرفیت‌های مختلف مشغول به کار هستند.

این ۴۰ معدن غیرفعال هم به‌دلیل مشکلاتی ازجمله نبود بازار (که از سازمان صمت تعطیلی گرفته‌اند)، مشکل آب یا برق یا امکانات زیربنایی فعال نشده‌اند.