مشکلات را با منابع نفتی پوشانده‌ایم؛ معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی رویکرد تحولی را تنها گزینه پیش‌رو برای تحول در نظام اقتصادی کشور و حل مشکلات دانست.

مشکلات را با منابع نفتی پوشانده‌ایم؛ معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی رویکرد تحولی را تنها گزینه پیش‌رو برای تحول در نظام اقتصادی کشور و حل مشکلات دانست.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز، سیدمحمدهادی سبحانیان با بیان این مطلب اظهار داشت: در حوزه حکمرانی چه در صنعت بانک، چه صنعت بیمه و نظام‌های ارزی و مالی کشور نیازمند تحول هستیم. اما تاکنون به‌دلیل تعلل‌هایی که صورت گرفته نتوانستیم مشکلات را حل کنیم چون درآمدهای نفتی بوده و تاکنون همه مشکلات را با منابع نفتی پوشانده‌ایم و نگذاشتیم عیان شود.

سبحانیان با اشاره به ضرورت تحول در کسب‌وکارهای خرد، ارائه خدمات و حکمرانی، افزود: راهی جز پذیرش تحولات و آمادگی رویارویی با آنها را نداریم تا بتوانیم رفاه اجتماعی و دسترسی به آنها را برای همه مردم ایجاد کنیم.

وی صرفه‌جویی در زمان و هزینه، تسریع تبادلات، افزایش بهره‌وری و افزایش رشد اقتصادی را از نتایج اجرای رویکرد تحولی برشمرد و اضافه کرد: کشور با موضوع کاهش سرمایه‌گذاری حتی کمتر از میزان استهلاک که در اثر تحریم‌ها و مشکلات داخلی به وجود آمده روبه‌روست و این موضوع باعث ضعیف شدن بنیه اقتصادی کشور و تحمیل تورم‌های سنگین شده است.

معاون وزیر اقتصاد که در پنل «تبیین راهکارهای چابک‌سازی نظام بانک و بیمه در مواجهه با تحول دیجیتال» در سالن همایش‌های کتابخانه ملی صحبت می‌کرد، استفاده از ظرفیت‌های تحول دیجیتال ازجمله بانکداری پلتفرمی را سریعترین راهکار برای افزایش رشد اقتصادی برشمرد و گفت: در حوزه بانکی با مسائلی روبه‌رو هستیم که ناگزیریم تا مدل کسب‌وکارها و فرآیندها را تغییر دهیم برای اینکه نظام بانکی چابک شود.

در این مسیر می‌توان هزینه‌های گزاف بانکداری را کاهش داد؛ هزینه‌هایی که درنتیجه تعداد بانک‌ها و تعدد شعب بانکی بر نطام بانکی تحمیل شده است.

بنابر اعلام ستاد خبری کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه، سبحانیان با بیان اینکه بانک‌ها به لحاظ ترازنامه‌ای در شرایط خوبی نیستند، هوشمند شدن را راه گریز بانک‌ها از بانکداری شعبه‌محور دانست و ادامه داد: در اینجا یک پرسش اساسی مطرح است و آن اینکه این همه نقدینگی که منجر به تورم می‌شود به کجا می‌رود و نصیب چه کسی می‌شود؟ در حالیکه با استفاده از فناوری‌های نوین و توسعه ابزارهای هوشمند می‌توان زمینه استفاده همگان از دارایی‌ها را به وجود آورد.

او بر این باور است که در راستای تحول دیجیتال و کاهش هزینه‌های بانکی باید نیاز واقعی مردم، نیازسنجی شود و براساس نیاز واقعی مشتریان به آنها خدمات ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه حکمرانی چه در بانک، بیمه، سیاست‌های پولی، ارزی و مالی کشور نیازمند تحول هستیم اما به‌دلیل تعلل‌هایی که شده نتوانستیم مشکلات را حل کنیم و با درآمدهای نفتی روی مشکلات را پوشاندیم و نگذاشتیم عیان شود.

سبحانیان با اشاره به تحول در حوزه آرد و نان اظهار داشت: درباره یارانه آرد و نان راهکارهای مختلفی ارائه شد ازجمله اینکه یارانه را حذف و نان ۳ هزار تومانی را ۱۳ هزار تومان بفروشیم اما با بهره‌گیری از رویکرد تحولی و فناوری و اختصاصی آرد به نانوا متناسب با عملکرد او در بازه یکصد روزه، توانستیم هم جلوی افزایش قیمت نان را بگیریم و هم میزان دورریز نان را کاهش دهیم.

سیدمحمدهادی سبحانیان در کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه