معاونت زراعت چرخه کود را انحصاری کرد؛ معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با حذف اتحادیه‌های کشاورزی، چرخه خرید و توزیع کود را به انحصار خود درآورد. به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از صنعت‌صنف، معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی از اسفندماه ۱۴۰۰ و در اقدامی عجیب تشکل‌های بخش خصوصی و اتحادیه‌هایی را که بیش از ۱۰ سال است […]

معاونت زراعت چرخه کود را انحصاری کرد؛ معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با حذف اتحادیه‌های کشاورزی، چرخه خرید و توزیع کود را به انحصار خود درآورد.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از صنعت‌صنف، معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی از اسفندماه ۱۴۰۰ و در اقدامی عجیب تشکل‌های بخش خصوصی و اتحادیه‌هایی را که بیش از ۱۰ سال است به‌طور مستقیم و براساس تکالیف قانونی خویش و سهمیه در اختیار، اقدام به خرید کود از پتروشیمی‌ها کرده و آن را بی‌واسطه به دست کشاورز می‌رساندند، از این چرخه حذف کرد و سهمیه قانونی آنها را نیز به انحصار خود درآورد.

پس از آن، روسای این اتحادیه‌ها شامل مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ایران، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران و مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغبانی ایران در اعتراض به این اقدام به تاریخ ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰ خطاب به سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی نامه‌‌ای نوشتند.

آنها در ابتدای نامه خویش نوشته‌اند: «براساس مصوبه مورخ ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ هیأت وزیران به شماره ۴۷۸۸۹/۲۴۴۵۳۵ درخصوص تامین و توزیع کود شیمیایی اوره، مجوز عرضه آن علاوه‌بر شرکت خدمات حمایتی به اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی به نمایندگی از تشکل‌های بخش کشاورزی قرار داده شده تا ایشان نسبت به توزیع کود شیمایی اوره به کشاورزان و باغداران اقدام کنند. ولی علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در مکاتباتی اقدام به حذف تعاونی‌های روستایی در تامین و توزیع کود کرده و سهمیه اتحادیه‌های سراسری تعاونی‌های روستایی، کشاورزی، تولید و باغبانی را به شرکت خدمات حمایتی واگذار کرده است».

امضاءکنندگان این نامه در ادامه تاکید کرده‌اند: «در یک دهه اخیر همه اقدامات لازم برای تشکیل شبکه گسترده توزیع شامل تامین نیروی انسانی توانمند و آموزش‌دیده، ناوگان حمل‌ونقل و لجستیک، تهیه و ساخت نرم‌افزارهای مورد نیاز و شبکه رایانه‌ای انجام شده و هم‌اکنون در سطح کشور این شبکه به تعداد ۱۰۷۶ تعاونی باغی، ۲۹۰۰ تعاونی روستایی و ۱۵۸۴ تعاونی تولید کشاورزی در حال خدمت‌رسانی است. علاوه‌بر این همه فعالیت‌های شبکه خرید و توزیع کود اتحادیه‌ها از مرحله خرید، نقل و انتقال و سپس توزیع از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی و وزارت جهادکشاورزی به صورت آنلاین و در لحظه قابل رصد و پیگیری است».

ایشان در پایان نامه با اشاره به مصوبه مورخ ۶ فروردین ۱۳۹۹ هیات وزیران که بازهم بر توزیع کود شیمیایی اوره توسط اتحادیه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی تاکید کرده از وزیر جهادکشاورزی استدعا کردند تا در این‌باره اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش صنعت‌صنف، اکنون نزدیک به ۴ ماه از نگارش این نامه می‌گذرد و نه تنها وزیر جهادکشاورزی واکنشی در این‌باره انجام نداده است بلکه معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی هم اقدامی برای بازگرداندن حق قانونی این اتحادیه‌ها به آنها و هزاران ذینفع و بهره‌بردار بخش کشاورزی و روستایی نکرده‌اند و همچنان بر انحصار چرخه خرید و توزیع کود اصرار دارند.

کل سهمیه کود اوره مصوب ۴ اتحادیه در سال بالغ‌بر ۴۳۰ هزار تن بوده که سهم اتحادیه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی از آن ۵۸ درصد، سهم اتحادیه تعاونی‌های تولید روستایی ۲۴ درصد، سهم اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی باغبانی ۹ درصد و سهم اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه و دانه‌های روغنی ۹ درصد است.

همچنین میزان کود اوره مورد نیاز بخش کشاورزی سالانه ۲٫۵ میلیون تن است که تا ۴ ماه پیش شرکت خدمات حمایتی بالغ‌بر ۲ میلیون و ۷۰ هزار تن آن را در اختیار داشت و اکنون همه این سهمیه به‌طور انحصاری در ید این شرکت قرار گرفته، علاوه‌بر اینکه تا پیش از این اتحادیه‌ها با هزینه خود همه مراحل خرید تا توزیع را پرداخت می‌کردند و ریالی از دولت نمی‌گرفتند اما شرکت خدمات حمایتی باید هزینه‌های خرید، جابه‌جایی، انبارداری و توزیع را از جیب دولت بپردازد.

امید است باتوجه به تاکیدات اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر واگذاری امور به تشکل‌های بخش خصوصی و سخنان امیدبخش وزیر جهادکشاورزی در همایش نقش تشکل‌های بخش کشاورزی و صنعت غذایی در گام دوم انقلاب که اظهار داشت: «وزارت جهادکشاورزی امیدوار است در راستای بیانیه گام دوم انقلاب با برجسته‌سازی نقش اتحادیه‌ها و تشکل‌ها، واگذاری وظایف به آنها و ایجاد اعتماد متقابل در بسترسازی بتواند در تسهیلگری حرکت فناوری و دانش‌بنیان و تجاری‌سازی محصولات بخش کشاورزی موثر واقع شود» و تاکید وی بر اینکه « بزرگترین نقش در اجرای طرح‌های حمایتی از کشاورزان در اختیار تشکل‌ها و اتحادیه‌های مربوطه آنهاست و واگذاری حوزه بازار به اتحادیه‌ها به‌تدریج انجام می‌گیرد و آنها باید میدن‌داری بازار را برعهده داشته باشند»، حق قانونی اتحادیه‌ها در بخش خرید و توزیع کود از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به آنها بازگردانده شود.

متن نامه روسای اتحادیه‌های تعاونی‌های روستایی و کشاورزی به وزیر جهادکشاورزی

نامه
نامه