مهاجرت به پلتفرم‌های داخلی زوری نیست؛ نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد که الزام و اجبار به نقل مکان کسب‌وکارهای مجازی به پلتفرم‌های داخلی، هدف دولت را محقق نمی‌کند.

مهاجرت به پلتفرم‌های داخلی زوری نیست؛ نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد که الزام و اجبار به نقل مکان کسب‌وکارهای مجازی به پلتفرم‌های داخلی، هدف دولت را محقق نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از صنعت‌صنف، از اواخر شهریورماه که دسترسی به پیام‌رسان‌های خارجی پرکاربرد در ایران محدود شده، اظهارات ضد و نقیضی از ادامه فعالیت یا فیلترینگ این شبکه‌ها از سوی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شنیده شده است.

از سوی دیگر وزیر ارتباطات در اظهارنظری اعلام کرد که کسب‌وکارهای اینترنتی به فکر جایگزین کردن پلتفرم‌های جدید برای فعالیت خود باشند و به پلتفرم‌های داخلی مهاجرت کنند.

به‌دنبال اجرای محدودیت‌ها بر کسب‌وکارها، فعالان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که فعالیت‌های اقتصادی در مهرماه به‌خصوص در بخش خدمات کاهش پیدا کند.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با انتقاد از آنچه «عادی‌سازی قطع اینترنت» ‌می‌نامید، گفت: این عادی‌سازی در شرایطی در حال وقوع است که نظر کسب‌وکارها و مشتریان آنها درباره نحوه ادامه فعالیت آنها گرفته نشده است. درواقع تصمیماتی در حال اجرا است که به میزان لازم و کافی راجع به جوانب و اثرات آن بررسی انجام نشده است.

شهاب جوانمردی در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران تصریح کرد: دسترسی آزاد به اینترنت از یک جنبه به حقوق طبیعی انسان‌ها تبدیل شده و به ویژه، نسل جدید به وجود آن خوگرفته و با آن بزرگ شده است.

اما چنانچه از منظر کسب‌وکارها به این محدودیت بنگریم، درمی‌یابیم که بخش جدی از کسب‌وکارهای اینترنتی و آنها که به خدمات اینترنتی نیاز دارند، دچار چالش شده‌اند؛ به ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک و خرد در حوزه بازرگانی اجتماعی یا استارت‌آپ‌های کوچک که فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای آنها بسیار سخت و غیرقابل دسترس شده است. اما در نتیجه اعمال محدودیت در دسترسی به پلتفرم‌های پرتقاضا، یک کسب‌وکار نظیر فروش VPN رونق گرفته که این مساله به مثابه اتلاف منابع مردم و هزینه مضاعف به کشور است.

جوانمردی درباره امکان‌پذیری نقل‌مکان کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلی نیز توضیح داد: مساله این است که هرگاه سیاستگذاران از مکانیسم بازار فاصله گرفته و تصور کرده‌اند که اهداف خود را می‌توانند با دستور محقق کنند، تبعات منفی حاصل شده است.

اکنون یک تعداد پلتفرم‌های داخلی نظیر آپارات و نشان که مشابه خارجی آن نیز در کشور فعال بوده، به‌دلیل عملکرد مطلوب مورد استقبال قرار گرفته و گاه بیش از موارد مشابه خارجی در کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

در مقابل برخی پیام‌رسان‌های داخلی، به‌رغم برخورداری از حمایت دولت، کیفیت لازم را ارائه نکرده یا نتوانسته‌اند بازاریابی خوبی داشته باشند؛ البته باید توجه داشت که جلب اعتماد عمومی نیز بخشی از این بازاریابی است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه پیام‌رسان‌های داخلی بازاریابی خوبی در کشور نداشته و در نتیجه مردم به سمت پلتفرم‌های خارجی گرایش پیدا کرده‌اند، ادامه داد: البته فعالیت در این حوزه و ارائه خدمات در این بخش به‌طور حتم امکان‌پذیر است اما با زور و اجبار و الزام محقق نمی‌شود.