ورود بانک مرکزی به نرخ سازی در بازار آزاد ارز، رئیس کل بانک مرکزی از تامین ارز صرافی‌ها با حراج روزانه در بازار متشکل، راه‌اندازی بازار مبادله ارز و طلا تا ۲ هفته آینده و تامین ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از محل درآمد صادرات نفت و پتروشیمی خبر داد و گفت: به همه منابع ارزی کشور دسترسی داریم و بانک مرکزی نرخ سازی را از این به بعد با اقدامات خود انجام خواهد داد.

ورود بانک مرکزی به نرخ سازی در بازار آزاد ارز، رئیس کل بانک مرکزی از تامین ارز صرافی‌ها با حراج روزانه در بازار متشکل، راه‌اندازی بازار مبادله ارز و طلا تا ۲ هفته آینده و تامین ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از محل درآمد صادرات نفت و پتروشیمی خبر داد و گفت: به همه منابع ارزی کشور دسترسی داریم و بانک مرکزی نرخ سازی را از این به بعد با اقدامات خود انجام خواهد داد.

به گزارش ندای البرز به نقل از بانک مرکزی، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل این بانک، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه یک سیما، درباره وضعیت بازار ارز گفت: ۲۰ روز پیش که در این برنامه حضور یافتم نرخ ارز در بازار غیررسمی به ۴۴ هزار تومان هم رسیده بود و پس از آنکه ما برنامه‌هایمان را اعلام کردیم، نرخ ارز ریزش داشت و نشان داد که اگر بانک مرکزی بخواهد در بازار ورود کند این کار امکان‌پذیر و موثر خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه از روز پنج شنبه مجدداً نرخ‌هایی در بازار آزاد مطرح شده که قابل اعتماد نیستند.

بخش زیادی از ارزهای بلوکه شده قابل استفاده شد

فرزین با ارائه گزارشی از اقداماتی که طی ۲۰ روز اخیر انجام داده است، بیان کرد: ما روز اول اعلام کردیم که به دنبال ثبات ارزی هستیم، ثبات ارزی هم اقدامی یک مرحله‌ای نیست.

نخستین کاری که انجام دادیم مذاکرات سازنده تجاری با شرکای تجاری کشورمان در قالب دیپلماسی پولی و بانکی بود. ما طی این مدت با قطر، امارات متحده عربی، چین و عراق مذاکرات بسیار سازنده‌ای داشتیم و در تمام آنها نیز دستاوردهای بسیار خوبی داشتیم.

بطوری که منجر شد بخش زیادی از منابع ارزی تحریم شده و مسدود شده ایران قابل استفاده شود و هم اکنون از آن استفاده می‌کنیم.

فرزین ادامه داد: ارزهایی که در چین داشتیم معمولاً در نیما به فروش نمی‌رفت، ولی هم اکنون در نیما به فروش می‌رسد و زمان تخصیص را که حدود ۲۱ روز طول می‌کشید به ۴۸ ساعت کاهش دادیم. همچنین توانستیم در مذاکرات بسیار سازنده‌ای که با اماراتی‌ها داشتیم عرضه ارز درهم در سامانه نیما را افزایش دهیم.

 تامین ارز ۲۸۵۰۰ تومانی بدون مشکل ادامه دارد

وی افزود: ما قول دادیم که نرخ را در سامانه نیما با میانگین ۲۸۵۰۰ تومان تثبیت کنیم و هم اکنون این کار را انجام داده‌ایم و همه نیازهای کشور با این نرخ میانگین تأمین می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: ما در همین ماه گذشته ۳.۳ میلیارد دلار ارز که متعلق به فروش نفت و پتروشیمی‌ها بوده تخصیص داده‌ایم که با همکاری بسیار خوب صادرکنندگان رقم خورده است و جا دارد از آنها تشکر کنم.

وی ادامه داد: مذاکرات ما با این کشورها همچنان در حال انجام است و تمام ارزهایی که در خارج از کشور داریم از طریق سامانه نیما در اختیار واردکنندگان برای واردات کالا قرار خواهیم داد.

 

 وی افزود: بخشی از محصولات مثل خشکبار نیز هستند که تا پیش از این با نرخی بالاتر از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ارز حاصل از صادرات خود را می‌فروختند که در رابطه با این محصولات در حال مذاکره هستیم که بخشی از آن را در بازار مبادله‌ای عرضه کنند و با ایجاد یارانه‌های صادراتی به گونه‌ای عمل شود که این صادرکنندگان از فروش ارز خود متضرر نشوند.

در بازار آزاد هم ورود خواهیم کرد

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در یک فضای مجازی و ذهنی برای کشور محدودیت ایجاد کردند افزود: در حالی که عملیات واقعی این نیست و منابع ارزی کشور آزاد است و تامین ارز در بازار به خوبی در حال انجام است اما در فضای مجازی عددسازی می کنند و می گویند این بازار آزاد است!

رییس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: آمار ۹ ماهه بانک مرکزی نشان می‌دهد که حساب کالای کشور یعنی صادرات منهای واردات، ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مثبت بوده است؛ یعنی به این میزان بیش از واردات، صادرات داشته‌ایم. میزان صادرات ما ۷۳.۴ میلیارد دلار بوده که ۳۱ درصد رشد داشته است.

در حالی که واردات ما ۵۲.۹ میلیارد دلار بوده که ۱۹.۶ درصد رشد کرده است. همین باعث شده که ذخایر ارزی کشور به دلیل صادرات بیش از واردات، ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کند و این ذخایر هم اکنون در دسترس ماست و ما هیچ مشکلی در تامین نیازهای ارزی کشور برای تامین کالا نداریم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیت ارزی وجود ندارد تاکید کرد: صادرات ما بیش از واردات است و همه آن قابل دسترس شده، مذاکرات ما نتایج مثبتی داشته و همه این موارد در عملکرد ما منعکس شده است.

اگر تخصیص ارز در سامانه نیما را با سال گذشته مقایسه نمایید متوجه افزایش تخصیص می‌شوید و هم اکنون به طور میانگین با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان کالاهای اساسی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از نیازهای دیگری که مطرح کرده بودیم، بازار متشکل ارزی بود؛ در بازار متشکل ارزی، اسکناس عرضه می‌شود که بخوبی در حال انجام است.

از ابتدای امسال ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار اسکناس به بازار تزریق کرده‌ایم که قیمت آن بین ۳۷ هزار تومان تا ۳۹ هزار تومان بوده است.

همین روز گذشته ۲۱ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی عرضه شد که بانک مرکزی تنها سه میلیون دلار از این رقم را عرضه کرده است و ۱۸ میلیون دلار از این رقم را خود صرافان عرضه کرده‌اند.

وی ادامه داد: چون یک عدد ۳۰ هزار یورو در بخشنامه اخیر آمده بود، این تصور ایجاد شده که صرافی ها تا سقف ۳۰ هزار یورو می‌توانند معامله کنند در حالی که این عدد به این معنی است که پوزیشن مثبتی که صرافی‌ها می‌توانند حفظ کنند ۳۰ هزار یورو است، به این معنی که اگر در یک روز ۱۰۰ هزار یورو خرید، باید ۷۰ هزار یورو آن را بفروشد.

قصد ما این است که ارز در صرافی نماند و بتواند آن را به مردم بفروشد. بنابراین بخشنامه جدید، فرصت جدیدی به صرافی‌ها برای حضور در بازار ارز داده است.

رئیس بانک مرکزی تاکید کرد: برای افرادی که سهیمه ارز ۲ هزار یورویی خود را دریافت کرده‌اند، آیین نامه فعلا اجازه دریافت تا سقف ۵ هزار یورو را به این افراد نمی‌دهد.

 

برنامه بانک مرکزی برای عرضه سکه در بورس

وی در رابطه با عرضه ربع سکه گفت: عرضه ربع سکه در قیمت آن به شدت موثر بود اما با افزایش انتظارات تورمی فاصله بین قیمت فروش ما و بازار ایجاد شد، همچنین گفتنی است که حباب سکه انتظاری است و برنامه ما نیز برای عرضه مستمر است و اگر نیاز باشد سکه تمام نیز عرضه خواهیم کرد.