وزیر جهاد کشاورزی و سوال نمی‌دانم چرا، جوینده یابنده است، امروزه الگوهای ارتباطی به‌واسطه گسترش زیرساخت‌های اینترنت و به‌تبع آن افزایش دسترسی همچنین استقبال مردم دنیا از شبکه‌های اجتماعی، متحول شده و سرعت انتقال اطلاعات و دانش را به‌صورت چشمگیری افزایش داده است. به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از اخبار سبز کشاورزی، سرعت بالای […]

وزیر جهاد کشاورزی و سوال نمی‌دانم چرا، جوینده یابنده است، امروزه الگوهای ارتباطی به‌واسطه گسترش زیرساخت‌های اینترنت و به‌تبع آن افزایش دسترسی همچنین استقبال مردم دنیا از شبکه‌های اجتماعی، متحول شده و سرعت انتقال اطلاعات و دانش را به‌صورت چشمگیری افزایش داده است.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از اخبار سبز کشاورزی، سرعت بالای انتقال اطلاعات مستند در دهکده جهانی فرصت و تهدیداتی را ایجاد کرده که یکی از مصادیق ایجاد فرصت در این بستر، در روزهای اخیر بر زبان وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم جاری شد.

وی گفته است: «نمی‌دانم، چرا در ایران برعکس تمام دنیا شب عید که باید قیمت‌ها کاهش پیدا کنند، در همان یک هفته عید اقشار کم‌درآمد هم توان خرید داشته باشند، بازارها بهشت سوداگران می‌شود؛ در حالی که در آمریکا در ایام عید قیمت بوقلمون به قیمت پفک می‌رسد، در ایران در ماه رمضان مشکل تامین خرما داریم و شب عید باید در بازار تعزیرات راه بیندازیم».

این بخشی از اظهارات وزیر جهاد کشاورزی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بوده است؛ اما ریشه این حرف به کجا بازمی‌گردد.

چندی پیش یک بلاگر ایرانی مقیم آمریکا در ایام عید شکرگزاری از فروشگاه‌های کالیفرنیا گزارشی منتشر کرد که در این گزارش

بیان می‌شد در زمان اوج مصرف بوقلمون به‌دلیل رسم خاص آمریکایی‌ها، قیمت شش کیلوگرم بوقلمون در آمریکا با تخفیف ۷۵ درصدی با قیمت دو عدد پفک برابری می‌کند. «لینک گزارش (https://www.instagram.com/p/CWtSJOVr8CQ/?utm_source=ig_web_copy_link

اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد و نیازمند بررسی بیشتری است.

وجود گزارش‌های بسیاری در فضای مجازی از کسب موفقیت‌هایی در بخش کشاورزی در دنیا به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته است که قطعاً مانند موضوع بوقلمون سبب تعجب مسئولان می‌شود.

در پاسخ به گفته وزیر جهاد کشاورزی مبنی‌بر اینکه «نمی‌دانم چرا‌» می‌توان الگو برداری را سریع‌ترین راه و میانبری برای کشور در حال توسعه ایران در دست‌یابی به توسعه عنوان کرد. پاسخ این سوال که آنها چه کردند که موفق شدند می‌تواند یک راهنما برای مسئولان ایرانی به‌خصوص در بخش کشاورزی به‌عنوان بخش مهم اقتصادی که امنیت غذایی و امنیت ملی را تضمین می‌کند، محسوب شود.

فضای مجازی گاهی چنین اطلاعاتی را به‌عنوان یک سرنخ در اختیار مردم و مسئولان قرار می‌دهد؛ اما ایران در کشورهای مختلف دارای سفارتخانه و رایزن‌های تجاری از سوی سازمان توسعه تجارت است که یکی از وظایف آنها می‌تواند یابنده پاسخ چراهای وزیر جهاد کشاورزی باشد.

الگوهای بسیاری در کشورهای موفق و پیشرو در کشورهای توسعه یافته وجود دارد که علی‌رغم سفرهای متعدد مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هیچ گاه به آنها توجه نشده تا بتوانند به‌عنوان یک الگو با پیوست فرهنگی ایرانی در کشور ما مورد اجرا قرار گیرند و چالش‌ها و مشکلات را مرتفع سازند.

در این میان دید یک بلاگر می‌تواند برای وزیر حاوی یک پیام مهم باشد، نکات بسیاری در مدیریت بخش کشاورزی دیگر کشورها وجود دارد که در صورت جست‌وجو شما را به هدف توسعه بخش کشاورزی ایران نزدیک‌تر خواهد کرد.