وکیل مدافعِ یحیی؛ «اعداد» از «پرسپولیس» دفاع می‌کنند، پرسپولیس در ۲ هفته نخست لیگ برتر موفق به ثبت پیروزی نشده و انتقادات زیادی به سمت تیم یحیی روانه شده اما نحوه بازی سرخپوشان نشان می‌دهد که آنها لایق این هجمه نیستند. به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از ایرنا، به چشم بر هم […]

وکیل مدافعِ یحیی؛ «اعداد» از «پرسپولیس» دفاع می‌کنند، پرسپولیس در ۲ هفته نخست لیگ برتر موفق به ثبت پیروزی نشده و انتقادات زیادی به سمت تیم یحیی روانه شده اما نحوه بازی سرخپوشان نشان می‌دهد که آنها لایق این هجمه نیستند.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از ایرنا، به چشم بر هم زدنی ۲ هفته آغازین لیگ برتر به اتمام رسید. تا به اینجا سپاهان با ۶ امتیاز تنها تیمی است که همه امتیازات را جمع‌آوری کرده و در نقطه مقابل، ملوان است که هیچ امتیازی دشت نکرده و قعرنشین جدول به حساب می‌آید.

از تیم‌های مدعی چه خبر؟ به جز طلایی‌پوشان اصفهانی که درباره‌شان صحبت شد، دیگر تیم‌ها نتوانسته‌اند در این ۲ هفته اثبات کنند در فرم خیلی خوبی به سر می‌برند. گل‌گهر بعد از نمایش خوب در هفته اول، مقابل مس رفسنجان با اقبال فراوانی روبرو شد که نباخت. استقلال پس از باخت خانگی به سپاهان، در گام دوم ملوان تازه لیگ برتری شده را از پیش رو برداشت. تراکتور با یک باخت و یک تساوی دور از انتظار بوده و باید ممنون‌دار رضا اسدی باشد که اجازه نداد آنها همسایه ملوان باشند. فولاد هم به ۲ تساوی بدون گل قناعت کرده است؛ درست مانند پرسپولیس. با این تفاوت که دیگر تساوی سرخپوشان تهرانی در اصفهان، برابر ذوب‌آهن بود و فولاد در خانه خودش حریف صنعت نفت نشد.

در این گزارش قرار است درباره پرسپولیس صحبت کنیم. تیم یحیی گل‌محمدی یکی از ۲ تیم لیگ بیست و دوم است که گلی به ثمر نرسانده است. طبق گفته نیمه‌ی پر لیوان، آنها یکی از ۲ تیمی هستند که در این فصل هنوز دروازه‌شان باز نشده است.

یک بار دیگر ۲ بازی نخست تیم یحیی را مرور کنیم. ابتدا جدال با ذوب‌آهن در فولادشهر. فوتبالِ تیم‌های تحت هدایت مهدی تارتار را می‌شناسیم. آنها خصوصا در جدال با تیم‌های مدعی اولویت اول و آخرشان گل نخوردن و کسب یک امتیاز است. به همین خاطر فوتبالی بسته ارائه می‌دهند و چشم به ضربات ایستگاهی دارند. آنها فصل قبل هم برای تیم‌های بالانشین در اصفهان چالش درست کردند و این بار هم موفق شدند.

اما آیا پرسپولیس در این بازی نمایش بدی داشت؟ در مقایسه با عملکرد دیگر تیم‌های مدعی نحوه بازی نایب قهرمان فصل قبل اصلا بد نبود. آنها مقابل تیمی که سخت موقعیت می‌دهد و پرتراکم دفاع می‌کند فرصت‌های ایده‌آلی برای گلزنی داشتند اما به خواسته خود نرسیدند. ۲ بار توپ به تیر دروازه اصابت کرد و ۲سه بار هم حبیب فرعباسی فرشته نجات گاندوها شد. طبق آمار متریکایی درصد مالکیت ۷۳ به ۲۷ بود. سرخپوشان ۶۳۸ پاس ارسال کردند که ۸۶ درصد به مقصد رسید. ۱۵ شوت در چارچوب را هم در نظر داشته باشید. با ذکر اخراج بازیکن ذوب در اواسط نیمه دوم، بازهم آمار بر جای مانده حکایت از حکمفرمایی پرسپولیس در این مسابقه دارد.

حالا به سراغ مسابقه دوم می‌رویم. اولین بازی خانگی پرسپولیس که مصادف شد با جدال برابر فولاد خوزستان. دومین بازی بزرگ این فصل بعد از بازی استقلال و سپاهان. هر ۲ تیم در هفته نخست به تساوی بدون گل رضایت داده بودند. با این وجود تیمی که می‌خواست در آزادی به برتری برسد پرسپولیس بود. فولاد با وجود ستاره‌هایی که در زمین داشت می‌خواست با احتیاط به سمت دروازه بیرانوند یورش ببرد و طبیعی و عاقلانه بود. آنها میهمان بودند و گرفتن یک امتیاز از آزادی، نتیجه بدی نبود.

این بار نوبت به مهدی ترابی رسید تا توپ را تیر دروازه بکوبد. در ادامه فولاد با سیستم شناخته شده‌ی جواد نکونام که الهام گرفته شده از تیم‌های کارلوس کی‌روش است توانست با دوندگی بالا، ارائه فوتبالی فیزیکی و حضوری پرتعداد در خط دفاعی بازیِ شاگردان گل‌محمدی را خراب کنند. با این وجود موقعیت‌هایی برای تیم میزبان به وجود آمد تا به گل برسد ولی این اتفاق رخ نداد تا دومین مساوی بدون گل ۲ تیم رقم بخورد.

طبق آمار متریکایی مانند بازی قبل امید گل پرسپولیس بیشتر بود. آنها ۶۰ درصد مالیک مسابقه را در اختیار داشتند. ۵۴۶ پاس ارسال شد که مجددا ۸۶ درصد آنها سالم به بازیکن هم‌تیمی رسید. در شوت‌ها اما فولاد به برتری هشت بر ۶ رسید؛ آن هم به این خاطر بود که یکی از اصلی‌ترین حربه‌های میهمان برای گلزنی زدن شوت‌های از راه دور بود.

همانطور که مشاهده کردید پرسپولیس در هر ۲ مسابقه نسبت به رقبای خود برتری داشت اما به پیروزی نرسید. رقبا هم تیم‌های سرسختی بودند. درباره فولاد همه چیز مشخص است. آنها با جذب چند ستاره مدعی قهرمانی هستند و تنها نماینده ایران در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به شمار می‌روند. ذوب‌آهن هم در هفته دوم به تبریز رفت و با گل دقیقه ۹۸ رضا اسدی بردش با تساوی عوض شد. آنها در خانه‌ی تراکتور به تیم تبریزی نباختند تا یک مرتبه دیگر اثبات کنند حریفی سرسخت برای تیم‌های مدعی هستند.

بدون تردید سرخپوشان برای قهرمانی نیاز به پیشرفت بیشتر دارند. آنها در خط حمله باید تقویت شوند؛ بازیکنان مصدوم و ناآماده می‌بایست به تیم اضافه شوند و نفرات جدید خود را با شرایط نو تطبیق دهند. همه‌ی این‌ها نیاز به زمان دارد. با ۲ هفته نمی‌توان راجع به یک تیم نظر قطعی داد. پرسپولیس با ۲ بازی دشوار لیگ را آغاز کرد و پس از ۲ یا سه هفته دیگر می‌شود با درصد اطمینان بیشتر راجع به کیفیت نمایش آنها نظر داد. فعلا برای اعلام رای راجع به تیمی که در ۲ هفته سه تیرک زده، بیش از ۱۰۰۰ پاس با دقت ۸۶ درصد داده، گلی دریافت نکرده و مهره‌هایش کامل نشده است بسیار زود است.

تیم یحیی در هفته سوم هم با یک بازی دشوار روبرو است. آنها باید به مصاف آلومینیومی بروند که در ۲ فصل قبل موفق شده آنها را در اراک شکست دهد. صنعت نفت رقیب بعدی سرخپوشان است که در هفته چهارم باید به تهران بیاید. دیدار با هوادار هم در هفته پنجم به انجام خواهد رسید.