چگونه ورزش کنیم؟ سئوالی بوده که شاید برای همه ما مطرح شده باشد، آنچه که پاسخ به آن می‌تواند به ما در داشتن برنامه ورزشی مناسب یاری برساند.

چگونه ورزش کنیم؟ سئوالی بوده که شاید برای همه ما مطرح شده باشد، آنچه که پاسخ به آن می‌تواند به ما در داشتن برنامه ورزشی مناسب یاری برساند.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از اتحادیه عطار– الهام صادقی: نکته مهمی که در مورد ورزش و تحرک فیزیکی باید بدانیم این بوده که انجام فعالیت‌های فیزیکی هر چه قدر هم که کم باشد، اثرات مثبت زیادی برای فرد به با خود به دنبال خواهد داشت.

ورزش نکرده‌ها بخوانند

بنابراین نمی‌توان گفت در طول روز باید به عنوان مثال ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ دقیقه را ورزش کرد.

به طور نمونه اگر فردی که تا به حال ورزش نکرده است و یکباره  تصمیم به انجام این کار بگیرد.

باید  در طول هفته دو روز و هر روز به مدت ۱۰ دقیقه ورزش کند، این امر یک قدم بسیار مثبت است.

البته باید به مرور زمان این مدت را افزایش داد و آن را  به سه روز در هفته  بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه برساند.

یادتان نرود در این مدت باید ورزش‌های سبک را انجام داد و به تدریج زمان و نوع آن را  بیشتر کرد.

البته به شرط اینکه رعایت یکسری از نکاتی را که لازمه سلامت بدن فراموش نکنیم و اینکه ما در اینجا درباره ورزش همگانی و ورزشی که برای سلامت مفید است صحبت می کنیم.

پس به هیچ وجه منظور افرادی که با مواد نیروزا سر و کار دارند و به اسم ورزش از چنین موادی استفاده می‌کنند، مد نظر نیستند، زیرا حساب ورزش‌های حرفه‌ای به طور کامل جدا از یکدیگر تحرکات فیزیکی است که به نوعی حرفه ای برای فرد محسوب می شود.

از کجا و چگونه باید آغاز کرد؟

این که از کجا و چگونه باید آغاز کرد، سئوالی است که پرسش آن به این شرح است؛ یک پیاده روی سریع را ورزشی خوب در نظر می‌گیریم، در حالی که استفاده از وزنه‌های سنگین می تواند آسیب زا هم باشد.

به نظر می‌رسد اگر افراد اصول صحیح ورزش کردن را رعایت کنند، انجام ورزش به صورت روزانه نیز بسیار خوب خواهد بود.

انجام ورزش‌های سنگین از این مقوله مستثنی است. به این دلیل که اگر فردی بدون آمادگی جسمانی تصمیم بگیرد، فعالیت فیزیکی سنگینی انجام دهد، این دیگر ورزش محسوب نمی‌شود؛ بلکه وارد کردن فشار سنگین به قلب است.

بازگشت به ورزش باید اینگونه باشد

پرسش دیگر اینکه افرادی که ورزشکار هستند، اما به دلیل ابتلا به بیماری از ورزش دور می‌شوند، چه باید بکنند؟

به این افراد نیز توصیه می‌شود که به هیچ وجه پس از بهبود نیز مانند گذشته ورزش نکنند، زیرا در مدت بیماری و نقاهت بدن وی از حالت آمادگی خارج شده است و اکنون باید با ورزش‌های سبک تر و به آرامی بدن خود را برای انجام ورزش‌های سنگین‌‌تر آماده کنند.

تعداد ضربان قلب در هنگام ورزش

تعداد ضربان قلب در هنگام ورزش بستگی به سن افراد دارد، در واقع ما حداکثری برای سرعت ضربان قلب را داریم که با توجه به سال‌های زندگی فرد تعریف می‌شود.

به عبارتی فردی که ۴۰ ساله است ممکن است حداکثر تعداد ضربان قلب وی ۱۸۰ بار در دقیقه باشد و در یک فرد ۷۰ ساله این رقم ۱۴۰ تا ۱۵۰ باشد.

بر این اساس در شرایط ایدآل نباید تعداد ضربان‌ها از ۸۵ درصد این رقم بیشتر شود.

یعنی تعداد تپش‌های گوی سرخ رنگ بدن در جوانان هنگام ورزش نباید بیش از ۱۴۰ بار در دقیقه و در افراد میانسال باید کمتر از این رقم باشد.