کارزار انتخابات اتاقی‌ها با آیین‌نامه جدید؛ اعضای اتاق‌های بازرگانی و مشتاقان صندلی‌های هیأت نمایندگان اتاق‌ها این روزها در تب و تاب ثبت‌نام کاندیداتوری انتخابات دهمین دوره هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور هستند.

کارزار انتخابات اتاقی‌ها با آیین‌نامه جدید؛ اعضای اتاق‌های بازرگانی و مشتاقان صندلی‌های هیأت نمایندگان اتاق‌ها این روزها در تب و تاب ثبت‌نام کاندیداتوری انتخابات دهمین دوره هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور هستند.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از صنعت‌صنف، پرونده کاری نهمین دوره فعالیت اتاق‌های بازرگانی و بقای هیأت نمایندگان این اتاق‌ها تا یک ماه دیگر بسته خواهد شد و اعضای هیأت نمایندگان جدید پس از پیروزی در انتخابات پیشِ‌رو، جایگزین ایشان خواهند شد.

از ماه‌ها پیش و به‌تعبیری درست‌تر از فردای روز انتخابات نهمین دوره هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، تلاش‌هایی از سوی برندگان و بازندگان آن انتخابات آغاز شد و ایشان با طرح شکایت در محکمه تا مرحله صدور رأی پیش رفتند اما انتخابات نهم با همه هیاهویش تأیید شد و هیأت نمایندگان آن ۴ سال دیگر را هم بر صندلی نشستند تا باردیگر در ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ به کارزار دیگری وارد شوند.

در این میان علاوه‌بر برخی از فعالان بخش خصوصی به‌ویژه پایتخت‌نشینان و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، دولتی‌ها نیز در این فکر هستند تا ترکیب هیأت نمایندگان انتخابات دهم را از صدر تا ذیل تغییر دهند و اغلب اعضای حاضر هیأت نمایندگان اتاق تهران و البته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران را به دوران بازنشستگی رهنمون کنند تا به قول خودشان، اتاق‌ها نفس بکشند و کار از دست یک عده مشخص و معین که همیشه هستند، بیرون بیاید و دیگران نیز در راهبری اتاق‌ها سهمی داشته باشند.

فعالان جدید عرصه انتخابات اتاق‌ها که از نسل جوان و پا به دهه ۴۰ گذاشته هستند بر این باورند که اتاق‌ها نیاز به پوست‌اندازی و نوسازی دارد و پیشنهاد می‌کنند پا به سن گذاشته‌های هیأت نمایندگان اتاق‌ها از روی صندلی‌های اتاق‌ها برخیزند و اجازه نشستن به نیروهای جوان‌تر، باانگیزه‌تر، دغدغه‌مندتر، به‌روزتر و توانمندتر را بدهند.

آنها تأکید می‌کنند این جوان‌سازی نیازمند کمک و مشاوره پیشکسوتان است و نیکوست کهنه بازرگانان و تجار، جوان‌ترها را از تجربه و علم خویش بی‌نصیب نکنند و علاوه‌بر راهنمایی و رهنمود ایشان، همگام با تکنولوژی و فناوری، سکان اتاق‌ها را به دست فرزندان خود بسپارند.

با احتساب امروز، ۴ روز تا پایان وقت قانونی ثبت‌نام نامزدهای انتخابات دهم فرصت هست و باید منتظر ماند و دید چه کسانی برای این کارزار نام‌نویسی کرده و مشتاق هستند همچنان بر صندلی خویش در هیأت نمایندگان اتاق خود باقی بمانند یا آن را به دیگران واگذار کنند و از جوانان جویای نام چه چهره‌هایی با کدام تخصص پا به این عرصه می‌گذارند.

شرط‌های لازم نامزدی و رأی‌دهی

بنابر این گزارش، به‌رغم آنچه در یکی دو سال اخیر برای تغییر و تدوین نسخه جدید آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور انجام شد درنهایت حاصل آن اگرچه معترضان دیروز و رقبای امروز را خوشحال نکرد اما باز ایشان از نسخه جدید خیلی هم ناراضی نیستند و می‌گویند حداقل شأن عضو اتاق رعایت شده و عضوگیری‌های بی‌حد و حصر سال‌های اخیر نخواهد توانست نتیجه انتخابات را به نفع عده‌ای رقم بزند.

بر این اساس برابر آنچه شورای عالی نظارت بر انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در جلسه ۲۰ دی ۱۴۰۱ اصلاح، تصویب و اعلام شده، اعضای حقیقی و حقوقی هر یک از اتاق‌های بازرگانی که تا تاریخ انتخابات، حداقل ۲ سال سابقه عضویت پیوسته یا ناپیوسته داشته باشند، اجازه دارند در روز انتخابات از میان داوطلبان تایید شده، افراد موردنظر خود را انتخاب کنند.

رأی‌دهندگان حقیقی علاوه‌بر عضویت حداقل ۲ ساله در اتاق بازرگانی، دست‌کم باید یکی از شرایط «ارائه اظهارنامه مالیاتی برای حداقل مدت یک‌سال در طول دوره عضویت» یا «ارائه فهرست پرداخت حق بیمه شاغلان تأمین اجتماعی حداقل یک‌سال در طول دوره عضویت» یا «گواهی انتخاب به‌عنوان صادرکننده یا تولیدکننده نمونه» یا «داشتن حداقل ۲ سال سابقه مدیرعاملی یا عضویت در هیأت مدیره شرکت‌های اقتصادی که حداقل یکی از شروط قبلی را احصا کند»، را داشته باشند و به تأیید انجمن نظارت نیز رسیده باشد.

همچنین اشخاص حقوقی نیز مشروط به ۲ سال دارا بودن کارت عضویت، از طریق معرفی یکی از اعضای هیأت مدیره یا مدیرعامل خود که دارای حداقل ۲ سال سابقه حضور در هیات مدیره یا مدیرعاملی باشند، امکان نامزدی در انتخابات ۱۰ اسفندماه و عضویت در هیات نمایندگان دوره بعد را خواهند داشتت.

نامزدهای این دوره از انتخابات برای ورود به ترکیب هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، علاوه‌بر شرط مدت عضویت حداقل ۲ ساله در اتاق بازرگانی تا روز انتخابات، باید مستندات مربوط به حداقل یکی از شرایط اهلیت تجاری شامل «ارائه مستندات حداقل فروش ۱۵ میلیارد تومانی در یک‌سال» یا «ارائه فهرست پرداخت حق بیمه شاغلان تامین اجتماعی حداقل ۲۰ نفر در یک‌سال» یا «ارائه گواهی انتخاب به‌عنوان صادرکننده یا تولیدکننده نمونه» یا «ارائه حداقل ۲ سال سابقه مدیرعاملی یا عضویت در هیات مدیره در شرکت‌های اقتصادی که یکی از شروط فوق را داشته باشد» را به هیات نظارت ارائه دهند.

از دیگر بندهای آیین‌نامه جدید شورای عالی نظارت بر اتاق ایران، تکمیل و امضای فرم مخصوص از سوی نامزدهای این دوره از انتخابات است که براساس آن «چنانچه در جریان انتخابات یا بعد از آن و در طول دوره عضویت افراد در هیات نمایندگان، به موجب حکم قطعی دادگاه صالح، محکومیت کیفری موثر برای داوطلب یا عضو هیات نمایندگان صادر شود، عضویت آن فرد در هیات نمایندگان لغو خواهد شد».

خداحافظی رؤسا با صندلی اتاق‌ها

از دیگر مفاد این آیین‌نامه که در مقایسه با آیین‌نامه‌های قبلی شورای عالی نظارت بر اتاق ایران، محدودیت‌هایی را برای پیشکسوتان اتاق‌ها ایجاد کرده، اضافه کردن تبصره در بند ۲٫۶ آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت اتاق‌های بازرگانی است که براساس آن «اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران، تهران و شهرستان‌ها چنانچه از سال ۱۳۹۳ تاکنون دو دوره متوالی عهده‌دار سمت ریاست اتاق ایران یا هریک از شهرستان‌ها بوده‌‎اند، نمی‌توانند مجدد عهده‌دار این سمت‌ها در همان اتاق شوند».

همچنین در این آیین‌نامه، شرایطی برای فعالیت هیات رئیسه اتاق‌های بازرگانی پس از راه‌یابی و تایید منتخبان از سوی هیات‌های نظارت نیز آورده شده که براساس آن، «اعضای هیات رئیسه اتاق تهران و اتاق‌های شهرستان در هر دوره، هم‌زمان امکان تصدی سمت در هیات رئیسه اتاق ایران در همان دوره را نخواهند داشت».

برای برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای هر یک از اعضای هیات رئیسه اتاق‌های شهرستان نیز قید شده که براساس آن «برای انتخابات میان‌دوره‌ای هیات رئیسه اتاق‌ها، درخواست کتبی دوسوم از اعضای هیات نمایندگان اتاق مربوط و ارسال آن به اتاق ایران، ضروری است و اتاق ایران نیز مکلف است ظرف مدت یک ماه نسبت به برگزاری آن انتخابات اقدام کند».

علاوه‌بر این، برای تجدید انتخابات میان‌دوره‌ای هیات رئیسه اتاق ایران نیز شرط درخواست کتبی نصف به‌علاوه یک اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران لحاظ شده است.

سه روز پایانی ثبت‌نام

متقاضیان ثبت‌نام برای نامزدی در دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور می‌توانند در محدوده زمانی سه‌شنبه ۴ بهمن تا پایان روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن فرصت دارند به صورت الکترونیکی از طریق وبسایت election.iccima.ir و یا به صورت حضوری با مراجعه به دبیرخانه هیات نظارت بر انتخابات (واقع در اتاق‌های بازرگانی تهران و شهرستان‌ها) اقدام کنند.

بنابر اعلام انجمن نظارت بر دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی کشور، این انتخابات روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ در محل‌های تعیین‌شده برگزار می‌شود.

گفتنی است آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق‌ ایران و اتاق‌های شهرستان در ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ از سوی شورای عالی نظارت بر اتاق ایران به تصویب رسید و به اتاق‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

اعضای شورای عالی نظارت بر اتاق ایران شامل سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران حسین سلاح‎‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران و مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران و نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران هستند.

آگهی برگزاری دهمین دوره انتخابات اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور «آگهی نوبت اول»
آگهی برگزاری دهمین دوره انتخابات اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور «آگهی نوبت اول»