کاهش ۵۰درصدی ضایعات خرما با رشد صنایع تبدیلی و فرآوری، رئیس انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به این‌که با پیشرفت صنایع تبدیلی ضایعات خرما ۵۰درصد کاهش داشته است، گفت: با روند فعلی مشکل خاصی در زمینه برداشت خرما نداریم و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تن خرما در کشور برداشت شود. […]

کاهش ۵۰درصدی ضایعات خرما با رشد صنایع تبدیلی و فرآوری، رئیس انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به این‌که با پیشرفت صنایع تبدیلی ضایعات خرما ۵۰درصد کاهش داشته است، گفت: با روند فعلی مشکل خاصی در زمینه برداشت خرما نداریم و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تن خرما در کشور برداشت شود.

به گزارش ندای البرز، مهدی احمدی لفورکی| محسن رشید فرخی در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: کمبود بارندگی، خشک‌سالی، تغییرات اقلیمی و خشکیدگی خوشه‌های خرما در برخی مناطق جنوبی صدماتی را به تولید زده، اما به نظر نمی‌رسد برداشت خرما در ماه‌های آتی از متوسط برداشت سالیان گذشته کم‌تر نباشد.

رشیدفرخی افزود: با توجه به رشد نرخ تورم در کشور و آزادسازی قیمت‌ها پیش‌بینی دقیقی از قیمت خرما در سال جاری نمی‌توان داشت و ما هم تا حد خاصی می‌توانیم افزایش قیمت داشته باشیم و این افزایش باید طوری باشد که مصرف‌کنندگان آسیب نبینند و تولیدکنندگان هم از حداقل سود برای ادامه فعالیت برخوردار شوند.

صادرات ۴۰۰هزار تن خرما در سال

وی با اشاره به این‌که قدرت خرید داخلی و بازارهای خارجی از عوامل موثر در قیمت خرما هستند، گفت: حدود ۲۵ تا۳۰درصد خرمای داخلی معادل ۳۵۰ تا ۴۰۰هزار تن در سال صادر و مابقی به صورت تازه‌خوری یا در صنایع تبدیلی و فرآوری مصرف می‌شود.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران در پاسخ به این‌که عمده بازارهای صادراتی خرمای ایران کدام کشورها هستند، اظهار داشت: با شدت گرفتن تحریم‌ها بازارهای صادراتی ما به کشورهای روسیه، آسیای میانه و شرق آسیا تغییر کرده و حضور ما در برخی بازارها مانند کشورهای آمریکای شمالی از دست رفته یا کم رنگ شده است.

افزایش ۵۰درصدی هزینه‌های حمل و نقل بین‌المللی

وی ادامه داد: عدم ثبات ارزش پول ملی، پیمان‌سپاری ارزی، افزایش ۵۰درصدی هزینه‌های حمل و نقل بین‌المللی، بخشنامه‌های خلق‌الساعه و… از مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان است که دولت باید با اتخاذ تمهیدات مناسب این مشکلات را به حداقل برساند.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: در سال ۹۷صادرات بسیار خوبی داشتیم و شرایط صادرات هم مهیا بود، اما دولت با اعمال محدودیت‌های صادراتی ما را با مشکل مواجه کرد که لطمه بزرگی به ما زد و سبب شد در سال ۹۸ صادرات خرما به نصف تقلیل یابد.

رتبه دوم ایران در تولید و چهارم در تجارت جهانی خرما

رشیدفرخی با اشاره به این‌که بعد از مصر دومین تولیدکننده خرما در جهان هستیم، گفت: علی‌رغم تولید بالا رتبه چهارم را در تجارت جهانی این محصول داریم که دلیل این امر آماده نبودن زیرساخت‌های صادراتی است که این زیرساخت در کشوری مانند تونس مهیاست و این کشور توانسته علی‌رغم رتبه هفتم در تولید خرما، رتبه اول را در صادرات و بهره‌وری این محصول داشته باشد.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران افزود: تاچند سال قبل حدود ۳۰درصد در مراحل مختلف تولید تا عرضه خرما ضایعات داشتیم که این مقدار با پیشرفت صنایع تبدیلی به ۱۵درصد تقلیل یافته است و در بسیاری از مناطق ضایعات برای خوراک دام استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به این‌که وضعیت ما در حوزه انبار و سردخانه چگونه است، بیان کرد: در بسیاری از استان‌ها مانند کرمان در حوزه سردخانه مشکل نداریم، اما در خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان به دلیل ضعف ساختاری در حوزه سردخانه دچار مشکل هستیم که دولت باید برای رفع این مشکلات تلاش کند.

رشیدفرخی در پاسخ به این‌که چه مقدار خرما از سال گذشته در انبارها مانده است، ادامه داد: خرمای باقی مانده از سال گذشته اندک است و قابل ذکر نیست و برای سال زراعی جاری هم پیش‌بینی می‌شود کل تولید یا در داخل فروش برود یا صادر شود.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین چالش نخلداران در حال حاضر افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزری است، اظهار داشت: این امر سبب شده قیمت تمام شده خرما بالا برود و افت توان اقتصادی مردم هم سبب می‌شود شاهد کاهش فروش خرما در داخل باشیم.