کریدور سبز بسیاری از کالاهای ایرانی را پوشش نمی‌دهد،‌ رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع‌غذایی اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: صادرات ما باید فراتر از مصرف داخلی باشد و براساس مقوله صادرات محور باشد اما در زمینه آب اکنون در کشور دچار مضیقه هستیم، در این شرایط باید استراتژی صادرات‌مان را عوض کنیم. به گزارش […]

کریدور سبز بسیاری از کالاهای ایرانی را پوشش نمی‌دهد،‌ رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع‌غذایی اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: صادرات ما باید فراتر از مصرف داخلی باشد و براساس مقوله صادرات محور باشد اما در زمینه آب اکنون در کشور دچار مضیقه هستیم، در این شرایط باید استراتژی صادرات‌مان را عوض کنیم.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از روستانیوز، مهرنوش خانمحمدزاده| روشنعلی یکتای قرابایی درباره کریدور سبز ایجاد شده برای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به روسیه گفت: روسیه بسیاری از کالاهای ایرانی را پوشش نمی‌دهد.

در آنجا  شرکت‌هایی که توانمندی و شاخص مالی بالایی دارند را پوشش می‌دهند اما شرکت‌های ایرانی اغلب شرکت‌های کوچک هستند و شرکت‌های بزرگی نیستند که بتوانند از این قانون استفاده کنند.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع‌غذایی اتاق مشترک ایران و روسیه در ادامه افزود: در واقع برای ایجاد کریدور سبز خودمان تلاش کردیم اما تاکید بر طرف روسی است چون طرف روسی اغلب شرکت‌هایشان بزرگ هستند و به خوبی از این موضوع استفاده خواهند کرد.

اما شرکت‌های ما آن وضعیت را ندارند.

به همین دلیل از آن سال‌هایی که شروع کرده اند تا اکنون کمتر از ۱۰ شرکت ایرانی توانسته ثبت شود و بقیه هنوز جوابی نگرفته‌اند.
وی گفت: شرکت‌های روسی، شرکت‌های عظیم تولیدکننده هستند که توانایی تولید دارند اما اغلب شرکت‌های ما شرکت‌های تجاری کوچک هستند به همین دلیل نمی‌توانند از آن کریدور سبز استفاده کنند.
یکتای قرابایی با بیان اینکه ۶۰ درصد محصولات صادراتی‌مان، محصولات کشاورزی هستند، اظهار کرد: از این میان باز هم ۶۰ درصد محصولات تازه مثل محصولات گلخانه‌ای هستند.

روس‌ها اکنون به شدت به دنبال تولید گلخانه‌ای در مناطق مختلفی هستند.

هفته گذشته که از آنجا آمدم، متوجه شدم خیلی از نیازهای خودشان را در این زمینه کاهش داده‌اند.

حتی روس‌ها به سمتی می‌روند که در یکی دو سال آینده خودشان صادرکننده این محصولات شوند.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع‌غذایی اتاق مشترک ایران و روسیه در ادامه خاطرنشان کرد: تراز تجاری ما هیچ‌گاه نمی‌تواند تراز تجاری خوب یا حداقل متعادلی باشد.

اکنون ۳ یا ۴ برابر از روسیه واردات داریم که از این به بعد بیشتر هم خواهد شد و اگر با همین روش پیش برویم، صادرات ما کمتر هم خواهد شد مگر اینکه چیدمان کالایی خود را عوض کنیم و به سمت پتروشیمی روی صنایع فلزی ببریم که قوانین خودش را دارد، چون در اوراسیا صادرات این کالاها برای ما دیده نشده‌ است.
وی افزود: صادرات ما باید فراتر از مصرف داخلی باشد و براساس مقوله صادرات محور باشد اما در زمینه آب اکنون در کشور دچار مضیقه هستیم و باید در صادرات محصولاتمان، این موضوع را در نظر بگیریم.

در این شرایط باید استراتژی صادرات‌مان را عوض کنیم و بیاوریم روی محصولاتی که نیروی انسانی و تخصصی بیشتری می‌خواهد و محصولاتی همچون محصولات شیمیایی خود را صادر کنیم که ظرفیت بیشتری در آنها برای صادرات داریم.
یکتای قرابایی با بیان اینکه اگر با همین وضعیت برویم خود به خود از بازار روسیه عقب می‌مانیم، تصریح کرد: کما اینکه ما دراین فصل یا فصل‌های قبل از آن محصولات خیار و گوجه به روسیه صادر می‌کردیم اما اکنون بسیار کاهش یافته و بیشتر محصولات گلخانه‌ای ما مثل فلفل دلمه‌ای و غیره و محصولاتی که اقلیم گرم ما هستند، مثل هندوانه و خربزه را صادر می‌کنیم و روسیه در زمانی که سرد است از آنها استفاده می‌کند.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع‌غذایی اتاق مشترک ایران و روسیه در پایان گفت: ما نباید صادرات خود را کم کنیم بلکه باید استراتژی صادراتی خود را عوض کنیم و صادراتمان را به سمت محصولاتی ببریم که از نیروی انسانی، خدمات فنی و مهندسی و محصولات دیگر در آن استفاده می‌شود.