کوپن مرغ در راه است؛  فعالان صنف و صنعت مرغ در هشتادوهشتمین جلسه شورای ‌گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران برای نجات این صنعت، توزیع کالابرگ مرغ را پیشنهاد کردند. به گزارش پایگاه خبری ندای البرز، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در این نشست به تشریح وضعیت این صنعت پرداخت و با اشاره به اجرای […]

کوپن مرغ در راه است؛  فعالان صنف و صنعت مرغ در هشتادوهشتمین جلسه شورای ‌گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران برای نجات این صنعت، توزیع کالابرگ مرغ را پیشنهاد کردند.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در این نشست به تشریح وضعیت این صنعت پرداخت و با اشاره به اجرای طرح اصلاح توزیع عادلانه یارانه‌ها و تغییر نرخ ارز ترجیحی به نیمایی، از زیان سه هزار میلیارد تومانی واحدهای پرورش مرغ گوشتی پس از اجرای این طرح و تغییر نرخ ارز، خبر داد.

محمدرضا صدیق‌پور اعلام کرد که تولیدکنندگان این بخش، دیگر تمایلی به جوجه‌ریزی ندارند و تولید جوجه یک‌روزه از ماهانه حدود ۱۲۰ میلیون قطعه به کمتر از ۹۰ میلیون قطعه در تیرماه امسال رسیده است.

صدیق‌پور با اشاره به عضویت نزدیک به ۶۰۰ تولیدکننده در این انجمن و تولید سالانه حدود ۱٫۵ میلیارد قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی در کشور، گفت: پس از به اجرا درآمدن طرح دولت برای اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی، قیمت نهاده ذرت از ۱۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و کنجاله سویا از ۳۴۰۰ تومان به ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافت که در نتیجه آن، قیمت مرغ زنده به حدود ۴۲ هزار تومان و قیمت جوجه یک‌روزه در آنالیز قیمت مرغ، ۱۲ هزار تومان محاسبه شد.

نرسیدن قیمت مرغ زنده در بازار به نرخ مصوب، به دلیل آنچه که کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده

وی سپس به نرسیدن قیمت مرغ زنده در بازار به نرخ مصوب، به دلیل آنچه که کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده دانست، اشاره کرد و افزود: قیمت مصوب دولت برای عرضه گوشت مرغ در بازار حدود ۶۰ هزار تومان تعیین شد در حالیکه به دنبال کاهش قدرت خرید مردم، در این بخش با ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش تقاضا روبه‌رو شدیم و این در حالی بود که به واسطه واردات بی‌رویه گوشت مرغ در نیمه‌دوم سال ۱۴۰۰، مازاد تولید داخل نیز مزید بر علت شد تا قیمت عرضه مرغ زنده در بازار طی ماه‌های اخیر، حتی به نرخ مصوب نیز نرسد.

اقدام به توزیع رایگان جوجه تولیدی در روستاها برای عدم معدوم سازی
اقدام به توزیع رایگان جوجه تولیدی در روستاها برای عدم معدوم سازی

به گفته صدیق‌پور، به دنبال این اتفاقات واحدهای پرورش مرغ گوشتی برای جلوگیری از معدوم شدن جوجه‌های یک‌روزه، طی سه ماه گذشته اقدام به توزیع رایگان جوجه تولیدی در روستاها کردند و بخشی از آن نیز به قیمت هر قطعه جوجه یک روزه به نرخ ۲ هزار تومان به فروش رساندند که با ضرر و زیان ۱۰ هزار تومانی به ازای هر قطعه تولیدی، ضرر ۳ هزار میلیارد تومانی متوجه تولیدکنندگان این بخش شده است.

وی راهکار انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه برای برون‌رفت از این وضعیت، تخصیص کالابرگ یا کارت پروتئین برای افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان عنوان کرد.

صدیق‌پور همچنین آزادسازی صادرات جوجه یک‌روزه و تخم‌مرغ نطفه‌دار و نیز جلوگیری از واردات گوشت مرغ را ازجمله درخواست‌های تولیدکنندگان این بخش برشمرد.

بنابراین گزارش، همچنین سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز در این‌باره با بیان اینکه اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، تاثیر زیادی بر صنعت مرغ کشور گذاشته و از میزان مصرف‌کنندگان این محصول نیز کاسته شده است، ازجمله راهکارهای افزایش تقاضا و مصرف را احیای کالابرگ برای مرغ عنوان کرد.

راهکار اساسی، توسعه بازارهای صادراتی و افزایش بهره‌وری درواحدهای تولیدی گوشت مرغ
راهکار اساسی، توسعه بازارهای صادراتی و افزایش بهره‌وری درواحدهای تولیدی گوشت مرغ

سعید پازوکی توسعه بازارهای صادراتی و افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی گوشت مرغ و جوجه یک‌روزه را، راهکار اساسی برای برون‌رفت از شرایط فعلی پیش آمده در این صنعت و بازار محصولات این بخش دانست.

وی درباره واردات گوشت مرغ به کشور گفت: سال گذشته به‌منظور تامین نیاز کشور و حفظ امنیت غذایی مردم، اجازه واردات گوشت مرغ از سوی دولت داده شد و میزان مورد نیاز این محصول از ترکیه وارد کشور و در بازار مصرف توزیع شد و در حال حاضر نیز، مقداری از حجم واردات سال گذشته در انبارها باقی مانده که نگرانی برای انقضای تاریخ مصرف آن وجود دارد و باید هرچه سریع‌تر برای مانده واردات در انبارها، فکری کرد.

به‌منظور تامین نیاز کشور و حفظ امنیت غذایی مردم، اجازه واردات گوشت مرغ از سوی دولت داده شد
به‌منظور تامین نیاز کشور و حفظ امنیت غذایی مردم، اجازه واردات گوشت مرغ از سوی دولت داده شد