یک بام دو هوای مدیران دولتی در صنعت بیمه، به نظر می رسد برگ جدیدی از دیپلماسی در صنعت بیمه در حال شکوفایی است.

یک بام دو هوای مدیران دولتی در صنعت بیمه، به نظر می‌رسد برگ جدیدی از دیپلماسی در صنعت بیمه در حال شکوفایی است.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از رازپول: گروه سایبان| با معرفی اعضای جدید هیات بیمه دانا متشکل از رضا جعفری، سیدمجتبی عطری، سیدداود حسینی، سجاد سیفلو، ابراهیم عباسی به عنوان پنج عضو اصلی هیئت مدیره و فرشید جوان به عنوان عضو علی‌البدل برای مدت دو سال که با رای مجمع انتخاب شدند مباحث جدیدی در ساختار مدیریتی این شرکت شکل گرفته است.

در همین خصوص گفت و گویی را با محمد میرشکاری که به اذعان وی از طرف سهام داران سهام عدالت به عنوان نماینده برای عضویت در هیات مدیره معرفی شده بود انجام داد.

در این گفت و گو میرشکاری دلیل عدم انتخاب خود به عنوان عضو هیات مدیره را کارمند دولت بودن عنوان کرد و همین دلیل را سبب عدم انتخاب احمد جوادی‌پور نیز دانست، که در روز گذشته مجمع بیمه دانا به آن ایراد وارد کرده است.

او در پاسخ به این سوال که چطور رضا جعفری به عنوان کارمند دولت توانسته به هیات مدیره بیمه دانا راه یابد گفت: ظاهرا بیمه مرکزی استثنائاتی را در این خصوص دارد.

این در حالی است که گزارش حسابرس بیمه مرکزی که چندی پیش از سوی وزیر اقتصاد منتشر شد صراحتا به این موضوع ایراداتی را وارد کرده است.

سازمان حسابرسی در گزارش خود در مورد بیمه مرکزی آورده است به رغم ابطال ماده ۱۷ آئین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۲۱ و ماده ۱۲۱ قانون مدیریت خدمات کشوری طی دادنامه ۰۲ شهریور ۱۴۰۰ دیوان عدالت اداری (اعزام کارکنان دولت به صورت مامور به سازمان‌ها و موسسات غیر دولتی) در سال مورد گزارش ۸ نفر از کارکنان رسمی بیمه مرکزی به شرکت‌های غیر دولتی مامور شدند.

از سوی دیگر سازمان حسابرسی در بررسی صورت‌های مالی بیمه ایران نیز به  این موضوع اشاره دارد. در این گزارش به الزامات قانونی نیز اشاره شده.

حسابرس در گزارش خود آورده است ماده ۱۲۱ قانون خدمات کشوری در مورد نحوه ارتباط سازمانی و مرخصی بدون حقوق کارمندان در چهارچوب آئین‌‌نامه اجرایی مصوب هیات وزیران (عضویت ۵ نفر از کارمندان شرکت در سایر موسسات غیردولتی در سمت مدیرعامل و هیات مدیره در زمان مرخصی بدون حقوق).

برخی منابع وجود سهام عدالت در بیمه دانا را دلیلی بر حضور برخی افراد منتصب به دولت در هیات مدیره می دانند.

این در حالی است که سهام عدالت با فرمان مقام معظم رهبری به منظور بسط عدالت اجتماعی در اردیبهشت ۱۳۹۹ آزاد سازی شد.

بنابراین مدیریت آن باید در اختیار غیر دولتی‌ها قرار گیرد.

اما مجمع بیمه دانا در حالی به انتصاب کارمندان دولت در هیات مدیره ایراد وارد کرده است که احمد جوادی‌پور در حال حاضر قائم مقام شرکت بیمه داناست و این پرسش باقی است که امضای او به عنوان کارمند دولت در سمت قائم مقامی بیمه دانا ذیل اسناد شرکت چگونه تبیین می شود؟

هم چنین با چنین مکانیزمی حضور رضا جعفری به عنوان مدیرعامل شرکت نیز جای پرسش دارد؟

هنوز معلوم نیست که اشخاص حقیقی انتخاب شده نماینده کدام سهام دار هستند و به طور مثال نماینده سهام داران سهام عدالت در هیات مدیره کیست؟

بیش از ۵۰ درصد سهام بیمه دانا در اختیار سهام عدالت است که از این تعداد ۲۰٫۱۸ درصد سهام در اختیار سهام عدالت (روش مستقیم) و ۳۳٫۶۲درصد سهام عدالت (روش غیرمستقیم) قرار دارد.

اما بحث حضور دولتی‌ها در شرکت‌هایی که ساختار سهامی آنها غیردولتی ست این روزها به حدی ذهن اهالی صنعت را درگیر ساخته که به نوعی عملکرد رئیس کل بیمه مرکزی را تحت‌الشعاع خود قرار داده.

طیفی از رویدادها که حضور یکی از مدیران نظارتی بیمه مرکزی در یک شرکت خصوصی را در بر می‌گیرد و تا بیمه دانا که با تصدی یک مدیر دولتی اداره می‌شود می‌رسد.

به نظر می‌رسد که بیمه مرکزی در راهبرد جدید خود با قرارگیری در میانه طیف‌ها بنا دارد تا دیپلماسی را بر میدان ترجیح دهد.