مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت: بیش از ۷ میلیون متر مکعب برداشت آب از باغ ویلاها و ۲۵۰ میلیون مترمکعب هم از چاه‌های بخش کشاورزی است که یکی از اصلی‌ترین موانع مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز عدم همکاری برخی مسئولان است و ۸ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در البرز شناسایی شده است.

۲ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان البرز مسدود شد / مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت: بیش از ۷ میلیون متر مکعب برداشت آب از باغ ویلاها و ۲۵۰ میلیون مترمکعب هم از چاه‌های بخش کشاورزی است که یکی از اصلی‌ترین موانع مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز عدم همکاری برخی مسئولان است و ۸ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در البرز شناسایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز، به نقل از فاطمه صادقی، داود نجفیان در مراسم تجلیل روز خبرنگار ضمن تبریک این روز در جمع اصحاب رسانه گفت: تامین آب شرب بزرگترین دغدغه استان البرز است و بیش از  ۷۵ درصد آب مصرفی استان از منابع زیرزمینی و ۳۵ درصد آن نیز از آب های جاری بهره‌ برداری می شود و برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی‌ باعث ایجاد فرونشست هایی شده است که این فرونشست ها در بعضی مناطق استان بیش از ۹۰ برابر استاندارد جهانی ‌‌و‌ به عمق ۲۸ سانتی متر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: فشار زیادی روی سفره های آب زیر زمینی استان وجود دارد و حجم برداشت اضافه بر ظرفیت آبخوانها سالانه ۸۰ میلیون متر مکعب برآورد شده است و اگر با همین روند پیش برویم، مرگ آبخوان های استان البرز زودرس خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز ذر ادامه گفت: با پیگیری های انجام شده حق آبه استان البرز که ۵۵ میلیون متر مکعب بود با افزایش دو برابری به ١١٠ میلیون متر مکعب رسید و‌ این افزایش حق آبه به کاهش برداشت ذخائر زیرزمینی کمک زیادی کرد و البرز فاقد ردیف اعتبار بود و بعد از مطالعات جامع صورت گرفته به طرح رینگ سراسری آبرسانی شهرستان نظرآباد از سد طالقان از اعتبار خوبی بهره مند شد.

نجفیان با بیان اینکه وضعیت استان البرز در مصرف آب با سایر مناطق کشور متفاوت است گفت: با توجه به مهاجرپذیری و رشد جمعیت این استان در بعضی از مناطق سبب شده تا برای تامین آب شرب مردم بخش زیادی از منابع آب البرز در این بخش به مصرف برسد و از طرفی بخشی از صنعت ‌و کشاورزی نیز در آن مناطق وجود دارد.

ایشان افزود: در بحث مشارکت جمعی، آموزش ‌‌و‌ ایجاد فرهنگ صرفه جویی در آب موفق نبودیم و با توجه به کم‌ آبی، هنوز احساس خطر نمی کنیم و اگر این مساله را جدی نگیریم با کاهش ذخائر آبی، امنیت غذایی کشور نیز به خطر خواهد افتاد‌. در حال حاضر در سطح کشور بین پنج تا ۶ درصد منابع آبی به بخش شرب اختصاص یافته درحالیکه این رقم در استان البرز ۳۳ درصد است.