تولیدکنندگان تایر در آستانه ورشکستگی؛ قیمتگذاری دستوری و واردات بیرویه لاستیکهای خارجی بهویژه ماشینآلات سنگین و ترانزیتی، تولیدکنندگان داخلی را به مرز ورشکستگی کشانده است.
به گزارش پایگاه خبری ندای البرز، در حالیکه تولیدکنندگان داخلی لاستیک و تایر کشور توانستهاند با تجهیز خطوط تولید خود، انواع لاستیک خودروهای سواری، نیمهسنگین و سنگین و حتی فوقسنگین (ماشینآلات معدنی) را با توانمندی داخلی و براساس استانداردهای روز دنیا تولید و به بازار مصرف عرضه کنند اما مافیای واردات با وارد کردن نمونههای خارجی این محصولات در تلاش است تا بازار را از دست تولیدکننده داخلی درآورد.
در حال حاضر لاستیکهای وارداتی که از نظر کیفیت و استاندارد مساوی یا در سطحی پایینتر از تولیدات داخلی قرار دارند بهدلیل در اختیار گرفتن شبکه گسترده توزیع و فروش حتی تا سه برابر قیمت تایر داخلی (بهویژه ماشینآلات سنگین و معدنی) به مصرفکنندگان آن که جزء ناوگان حملونقل کشور هستند، فروخته شده و در حال جایگزینی کامل تولیدات داخل هستند.
واردات لاستیک با حجم زیاد و توزیع آن سبب شده تا روی قیمت محصولات داخل تأثیر مستقیم گذاشته و تولیدکنندگان داخلی را بهدلیل عدم توان رقابت در آستانه ورشکستگی قرار دهد چراکه از سوی دستگاههای تصمیمگیر برای این تولیدات سقف قیمتی و یا به اصطلاح قیمتگذاری دستوری انجام شده است.
این تصمیمات نادرست و غیرکارشناسی باعث آسیب دیدن این صنف شده و نه تنها به نفع تولید نبوده بلکه سبب تعطیلی خطوط تولید هم میشود.
قیمتگذاری دستوری صنایع لاستیک از سوی وزارت صمت و همچنین تورم افسارگسیخته، باعث شده تا تولیدکنندگان داخلی، محصولات خود را با قیمت تمام شده بالاتری نسبت به قیمت فروشِ محدود شده، تولید کنند که درنتیجه توان تولید آنها و سرمایه در گردش این صنف کاهش پیدا کرده و درمجموع مجبور به کاهش ظرفیت واقعی تولید نسبت به ظرفیت اسمی تا ۳۰ درصد شدهاند.
بنابراین گزارش، کاهش تولید داخل و از بین رفتن توان رقابت تولیدکننده داخلی، تقویت واردات و دلالی را در پی داشته و بیم آن میرود که با ورشکستگی تولیدکنندگان لاستیک و صفر شدن همین میزان عرضه داخلی نیز، بازار را صد درصد در اختیار دلالان قرار دهد و بهدنبال آن دارندگان خودرو سبک و سنگین با قیمتهای نجومی لاستیک روبهرو شوند.
این در حالیست که این تولیدکنندگان اگر با ظرفیت کامل اسمی کار کنند و اندکی توسعه را در دستور کار قرار دهند قادر به خودکفایی در تولید این کالای استراتژیک خواهند بود.
نتیجه چنین تصمیمات فاجعهباری آن خواهد بود که باتوجه به گران شدن نهادههای حملونقل که لاستیک و تایر، در اولویت نخست آن قرار دارد باعث زمینگیر شدن چرخه حمل و انتقال کالا شده و در ادامه همگان باید منتظر انفجار قیمت محصولات تولید داخل بهدلیل افزایش هزینه حمل باشند.
امید است باتوجه به وضعیت موجود صنایع لاستیک و تایر، وزارت صمت و دولت هرچه سریعتر نسبت به اصلاح قیمت دستوری که طی ابلاغیههای اخیر اعلام شده، اقدام عاجل انجام داده و تولیدکنندگان داخلی تایر را از ورشکستگی نجات دهند.
Sunday, 24 November , 2024