صنعت برق یکی از حساس‌ترین صنایع کشور به شمار می‌رود. این صنعت بخش‌های تولیدی مختلفی دارد که از مهم‌ترین بازیگران این بخش ها می توان به سازندگان تابلو برق اشاره کرد. در این مقاله به بررسی عوامل موفقیت و بازدارنده در ساخت تابلو های برق در بازار کار فعلی خواهیم پرداخت و راهکارهایی به منظور برون رفت از بحران و توسعه صنعت تابلوهای برق ارائه خواهد شد.

صنعت برق یکی از حساس‌ترین صنایع کشور به شمار می‌رود. این صنعت بخش‌های تولیدی مختلفی دارد که از مهم‌ترین بازیگران این بخش ها می توان به سازندگان تابلو برق اشاره کرد. بخش تابلوهایی برق یکی از اصلی ترین الزامات صنعت برق به شمار می‌آید. متاسفانه این روزها این صنعت با چالش های زیادی رو به رو است و عوامل متعددی باعث شده تا سازندگان تابلوهای برق در تولیدات خود با مشکل رو به رو شوند که نیاز است توجه ویژه ای به مسائل این واحدهای تولیدی شود. در ادامه به بررسی عوامل موفقیت و بازدارنده در ساخت تابلو های برق در بازار کار فعلی خواهیم پرداخت و راهکارهایی به منظور برون رفت از بحران و توسعه صنعت تابلوهای برق ارائه خواهد شد.

به گزارش ندای البرز، تقاضای روز افزون مصرف انرژی برق و الکتریکسته در سال ها ی اخیر نشانگر آن است که در دهه های آینده مصرف این انرژی نیز چندین برابر خواهد شد و به یقین روندی رو به افزایش خواهد داشت؛ لذا در دنیای انرژی  محصولاتی که در این ارتباط تولید می گردند از اهمیت قابل توجهی برخوردارشده و به تبع آن از تابلو ها ی برق صنایع سبک و سنگین انتقال و توزیع گرفته تا نیروگاه ها و توزیع برق شهری و مسکونی…  از جمله عوامل اساسی مرتبط با انرژی است  که در تمام  ارکان زندگی شخصی و صنعتی دخالت داشته و به همین دلیل هم اکنون مورد توجه کارشناسان، متخصصین و مهندسان برق بیشتری قرار گرفته است.  البته  قابلیت اطمینان یک سیستم قدرت و توزیع ، به طور مستقیم به تابلوهای برق و تجهیزات نصب شده در آنها  بستگی دارد و  بی تردید  منوط به طراحی، ساخت و مونتاژ  مناسب و با کیفیت  خواهد بود که جزء جدایی ‌ناپذیر تمام کارخانجات صنعتی ، واحدهای پتروشیمی، پالایشگاهی، صنایع سبک و سنگین، واحدهای مسکونی، اداری، تجاری است  و به همین لحاظ  امروزه سازندگان  تابلوها از درآمد و بازار کارمناسبی بهره مند هستند.

در بازار کار فعلی کشور اگر چه تعداد تولید کنندگان تابلو  در مقایسه با کشور های  اروپایی که خود  تولید کننده  لوازم تابلو  هستند، بسیار زیادتر است؛ اما جامعه ایران در این زمینه  به حد  اشباع نرسیده  است.

لذا در صورت توسعه  کامل انرژی های تجدید پذیر(که اهمیتی فوق العاده در کاهش آلودگی آب و هوای کره زمین خواهد داشت) و ادغام با شبکه برق به لحاظ کیفیت  تولید،تعداد تابلو سازان در عرصه صنایع سبک و سنگین را محدود خواهد نمود. این امر سبب خواهد شد که  تابلو سازان برجسته، سود بیشتری کسب نمایند .

در این راستا دفتر مهندس کیش نیرو پویا  اگر چه در زمره تولید تابلوهای برق ، به طور مستقیم فعالیت نمی کند؛ اما  با توجه به  همکاری های گسترده و مستمر با سازندگان تابلوهای برق و بویژه اعضاء انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران،  فرصت  را مغتنم شمرده و نظرات خود را جهت یادآوری به تولیدکنندگان موفق  و یا کسب موفقیت بیشتر سایرعلاقمندانی که در این  زمینه  قصد فعالیت دارند راهکارهایی را  در سه بخش که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، ارائه نموده تا شاید راهگشاهی در این زمینه برای فعالان صنفی تولید کنندگان تابلوهای برقی در کشور باشد.

فاکتور های  موثر در موفقیت تابلو سازان

با بررسی های میدانی و گزارشات مستند، مشخص شده است چندین عوامل سبب موفقیت سازندگان تابلو برق فعلی در کشور شده است . این عوامل می ­تواند برای شرکت های تولید کننده هایی که به تازگی به  این حرفه پیوسته اند، کامل مفید باشد . عوامل موفقیت کلیدی فوق عبارتند از:

۱- اقدام به  تبلیغات گسترده و موثر  و شرکت در همایش های داخلی و بین المللی.  خوشبختانه  امروزه سایت‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی و بین المللی مانند بله، اینستا گرام، یوتیوپ، ایتا و نظایر آنها  جود دارند که بعنوان ابزار تبلیغاتی می توان از آنها جهت شناسایی و معرفی کسب و کار استفاده کرد.

نوع دیگری از تبلیغات در کشور ما که نتایج قابل قبولی را برای صاحبان کالاها همواره به همراه داشته است، چاپ تراکت های تبلیغاتی و برچسبی به منظور جذب مشتری است.

۲-اخذ گواهینمامه های معتبر بین الملی  از شرکت های برجسته و معروف اروپایی در بازار جهانی و تولید تابلوهای برق تحت لیسانس اخذ شده از شرکت های اروپایی و توجه خاص به ساخت تابلو های برق با قیمت‌های مناسب و رقابتی و اعمال مدیریت کار آمد  در تولید با سرعت بالا و کیفیت بالا و قبول مسولیت و تعهد  به زمان  ساخت و تحویل تابلوها  بر اساس جداول زمان بندی مورد نظر خریداران  یا مشتریان.

۳- اخذ تایپ « تست» و « روتین تست» تابلو های تولیدی از آزمایشگاهای معتبر داخلی و خارجی.

۴- بهبود کارایی و استفاده بهینه  از نیروی کار و توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، تجهیزات، زمان و مکان، مدیریت کار آمد و کاستن یا ممانعت از هزینه های زائد و غیره که به آن بهره وری اطلاق می­گردد، از مهم ترین عوامل موفقیت در این صنف است.

۵- تولید کنندگان برای کسب  موفقیت باید پارامترهای زیادی را مورد توجه خاص قرار دهند لکن  رعایت بهروری و استاندرها  از جمله مهم­ترین عوامل  برای موفقیت است. بدون تردید چنانچه  بهروری یک تولید کننده از متوسط بهره وری دیگران بالاتر باشد، از سود بیشتری نیز برخوردار خواهد بود .

۶- شرکت‌ها با بهبود بهره‌ وری موجب رشد شغلی کارکنان نیز خواهند شد. لذا با توجه به اصل بهروری امکان کسب سود بیشتر ی را فراهم نموده و از آن سود می­توانند جهت رشد بیشتر شرکت، سرمایه گذاری نمایند. همچنین می­توانند با کاهش قیمت محصولات خود،تقاضا را افزایش داده  و مشتریان بیشتری را جذب نمایند.

۷- چنانچه بهروری شرکتی بیش از بهروری رقبا  باشد، از سود بیشتری برخوردار خواهدشد. همچنین چنانچه  از متوسط شرکت های رقیب کمتر باشد، به احتمال زیاد در بلند مدت ورشکست خواهند شد.

۸- یکی  دیگر از مواردی که در موفقعیت سازندگان موثر خواهد بود، ایجاد  شرایط محیطی  و خدماتی مناسب  برای کارکنان است. با این کار می­توان تمرکز و علاقه کارکنان و کارمندان را  با اعطای پاداش­های مقطعی یا مشوق­های مناسب دیگر  افزایش داد و آنان را از اهمال ‌کاری بر حذر داشت  .

۹- ایجاد تغییر در نگرش و باور مدیران عالی نسبت به توانمندی های  مدیران میانی و سایر کارکنان  مربوطه .

۱۰ ایجاد تعهد و تفویض اختیار به مدیران  میانی و ایجاد تمهیدات لازم جهت اطمینان از مسئولیت پذیری آنان .

۱۱-امروزه نیروی انسانی با ارزشمند ترین سرمایه مجموعه‌هاست. لذا نحوه برخورد با نیرویی کارآمد باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا  این خصوصیت ارتباط مستقیم و غیر قابل انکاری با منافع شرکت خواهد داشت. البته  مدیران موفق افرادی  هستند که نیروهای انسانی کارآمد و مسئولیت ‌پذیری خود را در سود و زیان مجموعه سهیم داشته و به یقین اینگونه شرکتها از بهره‌وری چشمگیری برخوردارگردیده و سود سرشاری را کسب خواهند نمود.

۱۲-برای گسترش یک کارخانه و ارتقاء بهره وری  ایجاد واحد تحقیق و توسعه (R&D) و اصلاح خط تولید از ضروریات است تا  خون جدیدی را به شریان های خط تولید تزریق گردد.

۱۳-اگر هر واحد صنعتی بخش تحقیق و توسعه  نداشته باشد، طبیعتاً‌ با فن آوری روز نمی­تواند همگام و به تنها یی موفق شود و حتی از رقبای خود عقب خواهد ماند. بدیهی استکه واحد R &D قوی می ‌تواند محصولات تولیدی  شده خود را با تولیدات دیگر کارخانه‌ها که به آخرین فناوری‌ها مجهز هستند،  مقایسه نماید.

۱۴- یک مجموعه تولیدی در صورتی موفق است که مدیران آن مجموعه بر دل‌ ها  حکومت نمایند. در چنین شرایطی مجموعه تولیدی قادر خواهند بود تفکر و اندیشه کارکنان را با سیاست ها و روش های شرکت هماهنگ نمایند .

عوامل  بازدارنده : عدم مدیریت کارآمد و شایسته / عدم حمایت مسولین

از موارد با اهمیتی که سبب عدم موفقیت در ساخت تابلو های برق می شود، کوتاهی در بکار گیری مدیران مجرب و شایسته و کار آزموده و نیز بی توجهی مسئولان سازمان های دولتی است. این بی توجهی ها  باعث تنزل کیفیت تابلوهای تولیدی و استفاده از این محصولات بی کیفیت در صنعت برق کشور شده است. لذا موارد زیر به منظور بهبود وضعیت تولید تابوهای برق کشور پیشنهاد می شود:

  1. جهت تضمین موفقیت ضرورت دارد  مدیران تنها  به کسب سود های مقطعی اکتفا نکنند. لذا نیاز است علاوه بر درک کارکنان، آنان را تحت آموزش دقیق در زمینه بهره وری که از اهم فاکتور های تولید است، قراردهند. بدیهی است که ایجاد اعتماد متقابل کارکنان و سپردن امور به افراد شایسته و نظارت بر کار آنان از جمله موارد بسیار با اهمیت و ضروری خواهد بود.
  2. تولید تابلو های برق یک حرفه کاملا تخصصی بر پایه علم و دانش است. متاسفانه شرایط کنونی از جمله  افزایش تورم و کمبود نیروی کار متخصص، موجب گردیده که  افراد متخصص  در ساخت تابلو های برق  بجای توجه به ادامه کار تولید با کیفیت مطلوب، در اندیشه جابجایی بمنظور کسب حق الزحمه بیشتری باشند. لذا مدیران می­بایست حق­الزحمه کارکنان خود را با توجه به شرایط اقتصادی ازجمله افزایش تورم، تعدیل نمایند و در این زمینه  می­توان نیرو های متخصص را بمنظور بازدید از آخرین و پیشرفته ترین روش­های تولید در داخل و خارج کشور جهت ارتقاء سطح دانش و آگاهی فنی اعزام نموده و با افزایش مهارت ها سود بیشتری را هم کسب نمایند. برای تحقق اینگونه مشوق ها می­توان بخشی از سود را به جهت تامین هزینه های چنین اقداماتی را در حساب­های جداگانه تخصیص داد .
  3. حمایت مسولین کشور در زمینه ممانعت از واردات تابلو های برق بویژه در مناطق آزاد بسیار با اهمیت است. بی شک کیفیت تولیدات داخلی در حد استانداردهای  رایج و  بین المللی است. پس می توان گفت نیازی به واردات چنین تابلو هایی از خارج نیست. با جلوگیری از واردات تابلوهای برق، می­تواند سبب اشتغال بیشتر متخصصان و دانش آموختگان رشته های برق درصنایع وابسته به این صنف شد.
  4. عدم ایفای مدیریت قوی از دیگر عوامل کلیدی در این باره است. مدیریت با قدرت موجب می­شودکه افراد نسبت به اهدافی که می توانند نائل شوند،خوشبین تر شده و بیش از حد تلاش کنند.  بنا بر این لازم است به داده ها وجرئیات و دیدگاه های افراد متخصص توجه شود و اهداف معقولی را در نظر بگیرند .
  5. تولید کنندگانی که  توسعه و مسئولیت های بزرگ­تری را مد نظر دارند ممکن است بیش ازحد روی استراتژی خود پای فشاری و روابط خود با دیگر افراد را تقلیل دهند. همین امر موجب کاهش سود دهی خواهد شد، زیرا تبدلیل شدن به یک مدیر متعالی می­تواند تعادل لازم بین مهارت­های تخحصصی و اجتماعی کارکنان را ایجاد نموده و سود آوری را افزایش دهد. .
  6. ایجاد تسهیلات و امکانات مورد نیاز  از جانب نهاد ها و سازمان ها مسئول جهت وارد نمودن برخی از مواد اولیه مانند: شمش های مسی، کلید، انواع فیوزها، ورق های فلزی، مواد عایق ، مواد اولیه و وسایل مورد نیاز. به دلیل پایین بودن تیراژ تولیدکه اصلی بسیار با اهمیت است و از نظر اقتصادی توجیه اقتصادی ندارد، واردات برخی از اقلام اولیه ظاهرا مقرون بصرفه بنظر می­رسد .
  7. مذاکراه و گفتگو با مسولین اتاق اصناف بخصوص از طرف انجمن صنفی تابلوسازان  و یا  مقامات دولتی در جهت  کار آمدی بیشتر سیاست های کلان دولت و اتاق بازرگانی. همچنین حمایت لازم در مقابل سازمان­هایی نظیر اداره های بیمه و مالیات و. . .  که می­تواند در زمینه تولیدات بیشتر موثر واقع شود .
  8. صنایع داخلی کشور به لحاظ افزایش بیش از حد سود وام های بانکی نسبت به کشورهای اروپایی و حتی در مقایسه با کشور چین، مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است. از طرفی نبود بازار کار ناشی از  تعطیلی پروژه ها و اعمال تحریم و  شرایط اقتصادی کشور، منجر به توقف پروژها گردیده و فعال نمودن دوباره آنها بی تردید زمان برخواهد بود. در چنین شرایطی ضرورت دارد که دست اندرکاران تلاش جدی کنند تا از تغییر شغل متخصصان ممانعت شود .

توسعه صنعت تابلو سازی، مشکلات و چا لش ها

ورود کالاهای بی کیفیت و خارج از استاندرارهای بین المللی به بازار کشور ، می تواند خطرهای  ناشی از اتصالی ها و  آتش گرفتن ها تابلوهای برق را افزایش دهد. دلیل استفاده از قطعات و اجناس بی کیفت ارزان تر، ناشی از کمبود قطعات با استاندارد بالای مورد نیاز  تابلو سازان است و خریداران را بدون  توجه به اصول مهندسی و کیفیت تابلو ها به قیمت­های  ارزان متمایل می نماید. اتخاذ چنین روش­هایی از جانب برخی از سازندگان که تابلو های برق بی کیفیت و خارج از استانداردهای شناخنه شده تولید می کنند، در اندیشه سود بیشتر  این گونه شرگت ها و بر خلاق اخلاق کاری است. این بی اخلاقی ها سبب ایجاد ضربات و صدمات  بر مال و جان مردم  می­شود و بدین لحاظ مسئولان ذیربط می­بایست تمهیداتی موثری اندیشیده و از ادامه فعالیت اینگونه تولید کنندگان ممانعت بعمل آورند. متقابلا دولت باید از تابلو سازان با مسولیت نیز حمایت کند و تسهیلات لازم را برای آنان فراهم نماید . این صنعت کشور، پنانسیل های بالایی برای توسعه دارد که متاسفانه برخی از مشکلات و چالش ها از توسعه ان جلوگیری می کند. عمده این مشکلات عبارتند از:

  1. متاسفانه ناتوانی در سرمایه گذاری به منظور توسعه صنعت تابلو سازی برق، موجب تنزل کیفیت تابلوهای تولیدی و حتی جایگاه ایران در میان کشور های تولیید کننده این محصول شده است. از عامل مهم و تاثیر گذار دیگر، می توان به عدم پرداخت بموقع مطالبات تابلو سازان و آزاد کردن تضامین شرکت های تولیدی اشاره کرد.
  2. عدم  تعیین راهکار های قانونی و اجباری در مورد پرداخت  بدهی سازمان ها و شرکت های خصولتی به تولید کنندگان  و نبود همکاری و تسهیلاتی که بتوان  مطالبات خود  را از آن سازمان ها دریافت و حتی به نحوی تهاتر نمود .
  3. ضرورت هماهنگی میان نهادها به منظور حل  مشکل پیش‌ روی تولید کنندگان تابلوی برق با توجه به وضعیت رکود و تورم حاکم بر اقتصادکشور .
  4. کاهش میزان تولیدات کارخانجات بدلیل راکد شدن پروژها و افزایش تورم و شرائط حاکم بر وضعیت اقتصادی کشور  موجب گردیده اکثر تابلو سازان با ظرفیت و توان کمتری نسبت به گذشته  تولید نمایند. از طرفی علاوه بر بالا بودن هزینه تولید، امکان توسعه و سرمایه‌گذاری جدید برای تولید کنندگان وجود  نخواهد داشت .
  5.  با وجود تغییرات چشمگیری که در فرآیندهای اداری و حقوقی نسبت به سال های گذشته بوجود آمده، بسیاری از شرکت های تابلو ساز برق عملا نمی‌ توانند در زمینه آزادی وصول مطالبات و آزادی تضامین احقاق حق  نمایند .
  6. تاسیس و تشکیل سامانه هایی در قوه قضائیه به منظور ثبت و پیگیری شکایات شرکت­های خصوصی در زمینه  آزادی تضامین می­تواند بسیار موثر و کار ساز باشد .
  7. عدم تامین ارزکافی به‌منظور واردات مواد اولیه و یا تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی و  زمان ترخیص کالا و هزینه بالای انتقال ارز که در هزینه تمام‌شده محصول تاثیر بسزائی دارد، از دیگر عوامل عدم توسعه در این صنف است.  همچنین وضعیت و مقررات سازمان تامین اجتماعی می تواند باعث کاهش قدرت رقابت با فروشندگان خارجی و کسب  سود کمتر برای تولیدکنندگان داخلی شود.

چنانچه تولید کنندگان و فعالان این صنعت نظر ، پیشنهاد و یا انتقادی دارند، می توانند از طریق ایمیل M_RS8508@YAHOO.COM  ارسال نمایند.

مهندس محمود رسول زاده: دفتر مهندسی کیش نیرو پویا
M_RS8508@YAHOO.COM