چالش‌های بخش کشاورزی با فناوری‌های نوین قابل رفع است، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری گفت: چالش‌های بخش کشاورزی با ورود فناوری‌های جدید قابل رفع است.

چالش‌های بخش کشاورزی با فناوری‌های نوین قابل رفع است، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری گفت: چالش‌های بخش کشاورزی با ورود فناوری‌های جدید قابل رفع است.

به گزارش ندای البرز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، کاظم خاوازی که در افتتاحیه دومین رویداد فناوری‌های نوین کشاورزی در محل خانه نوآوری و فناوری ایران (iHIT) سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: تا سال ۲۰۵۰ باید ۷۰ درصد غذای بیشتر در دنیا تولید شود، در حالی که در هر دهه ۹ میلیمتر بارندگی کاهش و سه‌دهم درجه سانتیگراد نیز دما افزایش می‌یابد که اثرات آن در بخش کشاورزی قابل مشاهده است.

دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان غذا و کشاورزی خاطرنشان کرد: در کشور علاوه بر تاثیرات پدیده تغییر اقلیم که از سال ۱۹۸۰ تاکنون ۱۰ درصد عملکرد کشاورزی را کاهش داده با پدیده حکمرانی بد آب هم مواجه هستیم به طوری که سالانه ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب از طبیعت قرض می گیریم و حدود ۱۴۰ میلیارد متر مکعب آب به طبیعت بدهکاریم که باید این موضوعات به دقت بررسی و پایش شود.

خاوازی با بیان اینکه همچنین در حال از دست دادن خاک کشور هستیم، گفت: سالانه حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشور تغییر کاربری قانونی می یابد که البته در دنیا هم این پدیده وجود دارد ولی سرعت تغییرات در کشور ما بیشتر از سرعت تغییرات در دنیا است.

دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی ریاست جمهوری بر این باور است که امکان ندارد بلایی که بر سر کیفیت خاک آمده تا ۵۰ سال آینده جبران شود.

وی با تاکید به اینکه در کنار این مشکل با پدیده شوری فزاینده خاک روبرو هستیم تصریح کرد: تغییرات اقلیمی باعث شده با مهاجرت گونه‌ها و گیاهان روبرو شویم برای مثال پسته ما از سیرجان و کرمان به ارومیه و اردبیل رفته است و اگر به فکر نباشیم شاهد اتفاقات بدی خواهیم بود.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها در کوتاه‌مدت ۲۵ درصد افت عملکرد داریم و تا سال ۲۰۸۰ این میزان به ۵۰ درصد می‌رسد که کشاورزان آن را بیشتر از بقیه درک خواهند کرد.

خاوازی گفت: به دلیل تغییر اقلیم، تاریخ کشت نیز به هم ریخته، بنابراین ما از سازمان تات درخواست داریم که برنامه‌ای برای تاریخ کشت تنظیم کند

خاوازی در عین حال با تاکید بر  اینکه با استفاده از تکنولوژی می‌توان بسیاری از این مشکلات را برطرف کرد، اظهار داشت: ما هیچ محدودیتی در کشور از نظر دانش، صنعت و بازار نداریم و اگر بخش دولتی کمک کند تا صدور مجوزهای شرکت‌های خصوصی تسهیل شود و کریدور خاصی برای آنها در نظر بگیرند موفقیت‌های بزرگی رقم خواهد خورد.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری در پایان تاکید کرد: کشور پتانسیل این را دارد که برخی از نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و عوامل میکروبی را  تولید و حتی صادر کند.

پوستر دومین رویداد فناوری‌های نوین کشاورزی