کلمبو؛ بندری با پایانه‌های پیشرفته، بندری برای پرتغالی‌ها، ســال 1505 میــلادی پرتغالی‌ها بندر کلمبو را کشــف کردند. پس از بررســی جزیره، آن‌قدر مشــتاق تجارت در کلمبو شــدند که پس از مذاکراتی و چندین ســال بعد در ســال 1517 در آن یک پست اســکله تجاری راه‌اندازی کردند. آن‌ها بیش از 100 سال از مزایای این بندر بهره‌مند بودند. پس از پرتغالی‌ها کلمبو به دست هلندهای افتاد.

کلمبو؛ بندری با پایانه‌های پیشرفته، بندری برای پرتغالی‌ها، ســال ۱۵۰۵ میــلادی پرتغالی‌ها بندر کلمبو را کشــف کردند. پس از بررســی جزیره، آن‌قدر مشــتاق تجارت در کلمبو شــدند که پس از مذاکراتی و چندین ســال بعد در ســال ۱۵۱۷ در آن یک پست اســکله تجاری راه‌اندازی کردند. آن‌ها بیش از ۱۰۰ سال از مزایای این بندر بهره‌مند بودند. پس از پرتغالی‌ها کلمبو به دست هلندهای افتاد.

به گزارش ندای البرز به نقل از بندر و دریا: مدتی در قرن هجدهم نیز این بندر در اختیار انگلیسی‌ها بود و می‌توان گفت بیشتر ساختمان‌های شهری را بریتانیایی‌ها ساختند. ســرانجام در ســال ۱۹۱۳ کمیســیون بندر کلمبو تأسیس شــد و از ســال ۱۹۱۸ بندر کلمبو توسط این کمیســیون اداره می‌شد.

چندی بعد و درســت زمانی که سریلانکا در ســال ۱۹۴۸ استقلال خود را به دست آورد، بندر شاهد تغییرات چشمگیری بود. در این زمان فعالیت‌های ساحلی و باراندازی در دست چندین شرکت خصوصی بود. در سال ۱۹۵۸ شرکت بندری راه‌اندازی شد تا این فعالیت‌ها را که توسط اپراتورهای متعدد انجام می‌شد، به عهده بگیرد.

پس‌ازآن ســازمان بنادر و دریانوردی سریلانکا در اول آگوســت ۱۹۷۹ تشکیل شــد که ادغامی از کمیسیون بندری و دو شرکت قانونی موجود بود و منجر به یک سازمان واحد با ساختاری کارآمد شد. در سایت این سازمان این‌طور آمده که آن‌ها از دولت کمک‌های مالی دریافت نمی‌کنند و بر اساس درآمد و منابع خود فعالیت می‌کنند.

کلمبوی امروزی

بندر کلمبو در کشور سریلانکا قرار داد. این بندر یک مرکز دریایی در حال رشد در منطقه جنوب آسیا به‌حساب می‌آید. محموله‌هایی که مبدأ یا مقصدشان اروپا، شرق و جنوب آسیا، خلیج‌فارس و شرق آفریقا است به‌راحتی از طریق بندر کلمبو می‌توانند جابه‌جا شوند. در سال ۲۰۰۰ مطالعه امکان‌سنجی بندرگاه جنوبی کلمبو آغاز شد، در آن زمان بندر اولیه ۱۸۴ هکتار وسعت داشت و پس‌ازآن در سال ۲۰۰۸ بخش بندرگاه جنوبی با ۲۸۵ هکتار برای قرار دادن اسکله‌های آب عمیق و آخرین نسل از کشتی‌ها توسعه یافت.

این بندر در درجه اول یک بندر کانتینری است و در سال ۲۰۱۱ توافقنامه‌ای برای پروژه توسعه بندر کلمبو ـ پایانه کانتینری جنوبی ـ امضا شد.

در سال ۲۰۱۴ پایانه بین‌المللی کانتینری کلمبو به‌طور کامل عملیاتی شد و پروژه توسعه شهر بندری کلمبو نیز در همین سال افتتاح شد. به نظر می‌رسد که سازمان بنادر و دریانوردی سریلانکا(SLPA) علاقه‌ جدی به پایانه‌های کانتینری دارد زیرا علاوه بر پایانه‌های کانتینری در منطقه بندری اصلی، برای ساخت سه پایانه که هر یک ظرفیت ۴/۲ میلیون TEU دارند، برنامه‌ریزی‌هایی را ترتیب داده که اولین مورد از آن‌ها در حال بهره‌برداری است. در سال۲۰۲۱ نیز بندر کلمبو برترین بندر در جنوب آسیا شد.

ظرفیت پذیرش این بندر در پایان سال ۲۰۲۲ شش میلیون و ۸۶۰ هزار TEU بود که اگرچه نسبت به سال گذشته کاهش ۴/۵ درصدی را تجربه کرد، بااین‌حال در لیست لویدز ۲۰۲۳ در جایگاه بیست و ششم، شلوغ‌ترین بنادر جهان قرار گرفت.

پروژه‌های پیش روی بندر کلمبو؛ مرکز لجستیک

سازمان بنادر و دریانوردی سریلانکا قصد دارد یک مرکز لجستیک و یک هاب حمل‌ونقل چندوجهی را برای کانتینرها در نزدیکی بندر ایجاد کند. این منطقه به همراه یک مجتمع انباری بزرگ با در نظر گرفتن تسهیلات ریلی برنامه‌ریزی شده است. این مرکز پس از ایجاد، به‌عنوان نقطه تبادل جاده‌ای و ریلی به پایانه‌های بندر کلمبو خدمت‌رسانی خواهد کرد. بنادر خشک ایجاد شده در حومه شهر نیز می‌توانند به این تأسیسات متصل شوند و درنتیجه یک شبکه کارآمد ایجاد خواهد شد.

فاز اول پایانه کانتینری شرق(ECT)

SLPA  که پایانه‌های پیشرفته‌ای دارد، چند سالی است در نظر دارد پایانه کانتینری شرق را با ظرفیت سالانه ۴/۲ میلیون TEU راه‌اندازی کند. این پایانه دومین پایانه کانتینری درافت عمیق در بندر جنوبی در عمق ۱۸ متر خواهد بود. این سازمان پیش‌ازاین ۴۴۰ متر از دیوار اسکله، محوطه و امکاناتی را در ECT توسعه داده بود. این پروژه که فرایند ارزیابی آن در سال ۲۰۱۶ آغاز شده، قرار است تا ژانویه ۲۰۲۵ نهایی شود. همچنین از سال ۲۰۲۲ ساخت فاز دوم پایانه شرقی بندر کلمبو نیز آغاز شده است.

تفریح در کلمبو، معبد بودایی گانگارامایا

تفریح در کلمبو، معبد بودایی گانگارامایا

در نزدیکی دریاچه بیرا معبدی قرار دارد که اگرچه ابتدا یک آرامگاه کوچک در قطعه‌ای از زمین باتلاقی بود اکنون یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر کلمبو است. گانگارامایا آمیزه‌ای از فرهنگ و هنر به‌حساب می‌آید و با ترکیبی از معماری سریلانکا، تایلندی، هندی و چینی شما را به دوره‌های تاریخی گذشته می‌برد. این معبد از مهم‌ترین معابد سریلانکا محسوب می‌شود که اواخر قرن نوزدهم تکمیل شد. گانگارامایا شامل چندین ساختمان باشکوه است و در نزدیکی دریاچه زیبای بیرا قرار دارد. علاوه بر این موزه، کتابخانه، اقامتگاه نیز در این محل وجود دارد.

پارکی با چشم‌انداز زیبا

گال فیس گرین پارک شهری

گال فیس گرین پارک شهری حدوداً ۱۲ هکتاری در قلب کلمبو به‌حساب می‌آید که تاریخ بنای آن به سال ۱۸۵۹ برمی‌گردد. این پارک در ابتدا برای مسابقات اسب‌دوانی و همچنین به‌عنوان زمین گلف استفاده می‌شد، اما اکنون با هتل‌های پنج ستارهای که آن را در برگرفته‌اند چشم‌انداز زیباتری پیدا کرده و البته امکاناتش نیز گسترش یافته است. به هر ترتیب گردشگران بسیاری شیفته این منطقه سرسبز در کلمبو می‌شوند.