توهمی به نام واردات خودروی اقتصادی/ بهرغم انتقادات و ایراداتی که تاکنون به آییننامه تدوینی وزارت صمت وارد شده اما این وزارتخانه همچنان با عزمی جزم، اصرار بر اجرای آن دارد. پس از اینکه اسامی شرکتهای واردکننده از سوی وزارت صمت اعلام و مشخص شد که بازار خودروی ایران همچنان در انحصار خودروسازان قرار دارد، […]
توهمی به نام واردات خودروی اقتصادی/ بهرغم انتقادات و ایراداتی که تاکنون به آییننامه تدوینی وزارت صمت وارد شده اما این وزارتخانه همچنان با عزمی جزم، اصرار بر اجرای آن دارد. پس از اینکه اسامی شرکتهای واردکننده از سوی وزارت صمت اعلام و مشخص شد که بازار خودروی ایران همچنان در انحصار خودروسازان قرار دارد، رفتهرفته نام خودروهای وارداتی را این شرکتها اعلام کردند. یکی از گزینههای اصلی برای واردات، خودروسازان ژاپنی بودند اما حالا گفته میشود که امکان واردات خودروهای ژاپنی هم وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از آخرین خبر، بهرام شکوری، رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در این باره گفته است: بدون تردید اصلاح مناسبات سبب توسعه روابط تجاری ما با ژاپنیها خواهد شد اما در شرایط فعلی به صورت مستقیم نمیتوانیم خودرو از این کشور وارد کنیم چرا که حفظ روابط تجاری با امریکا برای ژاپنیها اهمیت دارد. امریکا بزرگترین شریک تجاری ژاپنیها محسوب میشود و سهم عمدهای از محصولات این کشور در مارکت امریکا به فروش میرسد از اینرو درآمد حاصل از تجارت با امریکا برای ژاپنیها موثرتر از تجارت با ایران است. ژاپنیها با اعمال تحریمها علیه ایران، اشتیاقی برای تجارت با ایران از خود نشان ندادند اما امکان واردات خودرو از ژاپن با واسطه برای ایران وجود دارد.
وعدههای دولت برای واردات خودروی اقتصادی شدنی نیست
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در واکنش به اینکه قرار است شرکتهای واردکننده خودرو با واسطه اقدام به واردات خودرو کنند به «اعتماد» گفت: این موضوع از قبل هم قابل پیشبینی بود چرا که حتی زمانی که شرکت ایرتویای ژاپن در ایران نمایندگی داشت این شرکت نماینده رسمی تویوتا ژاپن نبود و پس از تحریمها و در شرایط کنونی نیز این مساله غیرممکن است؛ چون اگر صادراتی صورت میگیرد بر اساس سود بیشتر است. این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه با اشاره به وعدههای دولت در مورد خودروهای اقتصادی و ارزان تصریح کرد: این قبیل از وعدهها محقق نخواهد شد زیرا با وجود واسطه برای خرید خودرو، دیگر قیمتهای این خودرو اقتصادی نخواهد بود و شبیه این موضوع است که فردی یکسری خودرو از بازار کشورهای دیگر خرید کند که طبیعتا از قیمت کارخانه بالاتر میشود.
رنو کوئید برزیل یا هند؟
او ادامه داد: رنوکوئیدی که در هند ساخته میشود اصلا استانداردهای ایران را نمیتواند پاس کند، اما رنوکوئید ساخت برزیل قادر است استانداردهای ایران را پاس کند که قیمت آن از خودروهای هندی بالاتر است و آپشنهای بیشتری هم دارد. این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که باعث افزایش قیمت خودرو در بازار میشود این است که اولا خودرو را از واسطهها میخرند و نکته دیگر اینکه ایران قادر نیست از مبادی رسمی خرید و فروش کند و دور زدن تحریمها هم برای کشور هزینهبر است.
واردات خودرو رانتی است
کاکایی افزود: با توجه به شرایط کنونی واردات خودرو تا پایان سال انجام نمیشود و در صورتی هم که انجام شود تاثیر جدی روی قیمتها در بازار نخواهد داشت و با توجه به تعداد محدود آن همراه با رانت خواهد بود. این کارشناس صنعت خودرو گفت: سوال اینجاست که چرا برخی از افرادی که مدعی هستند با ۵ یا ۱۰ هزار دلار خودرو وارد ایران میکنند قیمت نهایی این خودروها در بازار را بالای ۱ میلیارد تومان عنوان میکنند و باید گفت این ادعاها که خودروی اقتصادی وارد میشود تنها در حد حرف و یک شعار است. کاکایی در مورد عدم واردات خودروهای ژاپنی به کشور تصریح کرد: پیش از تحریمها هم ژاپن چندان تمایلی برای صادرات خودرو به ایران نداشت و در بهترین شرایط اقتصادی ایران هم هیچوقت تویوتا وارد ایران نشد و زمانی هم که سوزوکی وارد ایران شد و با ایرانخودرو همکاری داشت، خیلی محدود با ایران کار کرد. ژاپنیها در حوزه خودرو چندان تمایلی برای همکاری با ایران ندارند زیرا موضوعات مربوط به صادرات خودرو در دنیا تقسیم شده و امری جهانی است و هر بازاری مشخص است که دست کدام کشور است.
نمایندگیها باید تحت امر شرکت مادر باشند
او با اشاره به خودروهای بیامو و بنز گفت: هیچوقت این دو شرکت نمایندگی در ایران نداشتند البته در بخش خودروهای سنگین یک زمانی بنز آلمان در ایران سرمایهگذاری کرده بود و به صورت محدود E200 در ایران مونتاژ میشد اما در این شرایط نه تنها کشورهای غربی بلکه ژاپنیها و کرهایها هم چندان اشتیاقی برای همکاری با ما ندارند. این کارشناس حوزه خودرو گفت: زمانی که یک شرکت نمایندگی در کشوری شروع به فعالیت میکند این نمایندگی باید تحت امر شرکت مادر باشد، این در حالی است که شرکتهایی که در ایران بودند هیچوقت این جدیت را نداشتند و ایرانخودرو و سایپا هم هر زمان که اقدام به تاسیس نمایندگی کردند همواره شرط داخلیسازی داشتند.
هنوز مشخص نشده از کدام کشورها واردات انجام میشود
کاکایی در ادامه با اشاره به لیست شرکتهای واردکننده خودرو گفت: هنوز جزییاتی از اینکه این شرکتها از کدام کشورها قرار است خودرو وارد کنند مشخص نشده و هر آنچه مطرح میشود به صورت گمانهزنی است. حتی اینکه گفته شده از هند واردات خواهد شد را نمیتوان باور کرد زیرا این کشور هم با ایران سخت کار میکند و در بسیاری از موارد استانداردهای ما را رعایت نمیکند و بهشدت هم به غرب وابستگی دارد. این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: بعید است این شرکتهایی که به عنوان واردکننده انتخاب شدند به صورت مستقیم اقدام به واردات کنند و همه اینها با واسطه خودرو وارد خواهند کرد چرا که جدا از بحث تحریمها مشکل دیگری که وجود دارد موضوع مربوط بهFATF است و تبادلات مالی را با مشکل روبرو میکند.
دور زدن تحریمها ۳۰ درصد قیمتها را افزایش میدهد
کاکایی در پاسخ به این پرسش که دور زدن تحریمها چند درصد به قیمت خودرو اضافه میکند، گفـت: دقیقا نمیتوان رقمی را اعلام کرد اما براساس برآوردها دور زدن تحریمها حداقل ۳۰ درصد قیمت خودرو را افزایش میدهد. البته موضوعات مربوط به حملونقل و … هم به آن اضافه میشود ضمن آنکه در شرایط عادی ۱۰ درصد پیشقسط میگیرند و بقیه را سه ماه آینده میدهند اما با وجود تحریمها باید در همان زمان خرید، تسویه انجام شود.
این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: ضمن آنکه زمانی که مستقیما از خودروساز خارجی خریدی انجام نمیشود سرویسهای مربوط به خودرو را هم نمیدهند.
شرکتهای خارجی نماینده رسمی در ایران ندارند
او افزود: در سال ۱۳۹۵ این سوال مطرح شد که چرا زمانی که تویوتا در دنیا فراخوان میدهد هیچ شرکتی در ایران این فراخوان را نمیدهد؟ پس از آن مشخص شد که این شرکت اصلا نماینده رسمی تویوتا در ایران نیست. البته این موضوع تنها مربوط به تویوتا نمیشد و در مورد سایر شرکتها هم همین مساله وجود داشت، پس از آن دولت در سال ۱۳۹۶ قانون واردات خودرو را تغییر داد اما بعد از شدت گرفتن تحریمها دیگر وارداتی انجام نشد تا این قانون اجرا شود و در حال حاضر که موضوع واردات خودرو مجددا مطرح شده نباید این قانون فراموش شود. کاکایی با بیان اینکه بعید است واردات خودرو تا پایان سال انجام شود، گفت: زمانی که موضوع ممنوعیت واردات مطرح شد به دلیل کمبود ارز در کشور بود و بانک مرکزی جلوی واردات را گرفت و امروز مجلس و وزارت صمت به دنبال واردات هستند. ضمن آنکه هر چند رقم ۱ میلیارد دلار چندان بالا نیست اما با واردات خودرو قطعا قیمت دلار باز هم بیشتر از قبل خواهد شد.
Friday, 22 November , 2024