تکذیب صید ترال توسط کشتی‌های صید صنعتی خارجی، براساس ضوابط و مقررات سازمان شیلات ایران که به طور رسمی اعلام شده، حضور تمام شناورهای خارجی در آب‌های کشور همچنان ممنوع است.

تکذیب صید ترال توسط کشتی‌های صید صنعتی خارجی، براساس ضوابط و مقررات سازمان شیلات ایران که به طور رسمی اعلام شده، حضور تمام شناورهای خارجی در آب‌های کشور همچنان ممنوع است.

به گزارش ندای البرز به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، مدیرکل دفتر صید سازمان شیلات ایران با اعلام این مطلب در گفت و گو با تلویزیون اینترنتی کشاورز پلاس درباره صید ترال و تکذیب حضور کشتی‌های خارجی در آب‌های کشور گفت: از ابتدای آذر ماه سال ۱۳۹۹ با هدف آیش و پایش ذخایر فانوس ماهیان در دریای عمان و براساس موافقتنامه سه‌جانبه‌ای که بین سازمان شیلات ایران، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی منعقد شد، دوره زمانی دو ساله‌ای مورد توافق قرار گرفت و این دوره در آذر ماه ۱۴۰۱ خاتمه یافت و تاکنون نیز کشتی‌های صید صنعتی ترال فعال نشده‌اند .

رضا عباسپور نادری افزود: منابع ارزشمند آبزیانی از گروه فانوس ماهیان در صیدگاه‌های دور از ساحل دریای عمان وجود دارد که براساس پژوهش‌ها و مطالعاتی که توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به عنوان مراجع رسمی انجام شده و سابقه آن به بیش از نیم قرن اخیر برمی‌گردد، میزان ذخایر فانوس ماهیان ۲.۳ میلیون تن برآورد شده که میزان برداشت مجاز ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن از این ذخیره ارزشمند اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با رویکرد احتیاطی، بهره‌برداری از حدود ۱۰۰ هزار تن از این ذخیره به طور سالانه در دستور کار است.

مدیرکل دفتر صید سازمان شیلات ایران با اعلام این که ذخایر فانوس ماهیان می‌تواند در تولید فرآورده‌هایی چون آرد یا پودر ماهی مورد استفاده قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل نیازی که به پودر ماهی در کشور وجود دارد، بخش اعظمی از طریق واردات تامین ‌شده و مورد مصرف قرار می‌گیرد .

وی تاکید کرد: سیاست‌های توسعه‌ای چون پرورش میگو و ماهیان دریایی در قفس، می‌تواند نیاز کشور به استفاده از این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را دوچندان کند.

نادری همچنین گفت: براساس ضوابط و مقررات سازمان شیلات ایران که به طور رسمی اعلام شده است، حضور تمام شناورهای خارجی در آب‌های کشور ممنوع و اجازه فعالیت در آب‌های ایران داده نشده است و به صراحت اعلام شده که تمام شاغلان در شناورهای صیادی، شرکت‌های صیادی مربوطه، کارگزاران و تمام عوامل باید ایرانی باشند و از اتباع خارجی استفاده نشود.