ضرورت توجه به معماری ایرانی- اسلامی در طراحی و اجرای نماها و جداره‌های شهری /  معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج گفت: در طرح تفصیلی آتی کرج برای سازندگانی که در طراحی و اجرای نماها به الگوها و معماری ایرانی و اسلامی توجه کنند، بسته‌های تشویقی مالی تعلق می‌گیرد.
ضرورت توجه به معماری ایرانی- اسلامی در طراحی و اجرای نماها و جداره‌های شهری /  معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج گفت: در طرح تفصیلی آتی کرج برای سازندگانی که در طراحی و اجرای نماها به الگوها و معماری ایرانی و اسلامی توجه کنند، بسته‌های تشویقی مالی تعلق می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از کرج امروز، عباس سعیدی کیا در مراسم اختتامیه مسابقه عکاسی «تصویر بی زمان شهر» اظهار کرد: نماهای ساختمانی یکی از موضوعات مهم در بحث معماری و شهرسازی است که تاثیر مستقیمی بر کیفیت طراحی شهری دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج  ادامه داد: در مسابقه عکاسی تصویر بی زمان شهر سعی شده دیدگاه شهروندان، هنرمندان و معماران در خصوص نماهای شهری کرج پایش شود.

وی افزود: حدود ۷۰۰ اثر در بخش حرفه‌ای و موبایلی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که در هر بخش سه نفر به عنوان نفر اول تا سوم و سه نفر هم به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند که با اهدای لوح و جایزه نقدی تقدیر می‌شوند.

سعیدی کیا در ادامه با اشاره به اینکه بحث نماها و جداره‌ها یکی از موضوعات مهم در بحث طراحی شهری است، گفت: امروزه وضعیت نابه‌سامان نماهای ساختمانی به دغدغه‌ای برای مدیران شهری و شهروندان تبدیل شده و این صرفا مختص کرج نیست و اغلب کلانشهرهای کشور با آن درگیر هستند.

این مسئول اضافه کرد: نماهایی که امروزه در اغلب شهرهای امروزی می‌بینیم تناسب چندانی با معماری اصیل ایرانی- اسلامی ندارند و همین باعث آشفتگی در هویت بصری آنها شده است.

وی تاکید کرد: برای اصلاح شرایط موجود هنرمندان، سازندگان و مالکان باید در کنار مدیریت شهری باشند تا بتوانیم شهرمان را از این وضعیت نجات دهیم.

سعیدی کیا تصریح کرد: هم در برنامه سوم توسعه و هم در مصوبات عالی شهرسازی و معماری بحث نما مورد توجه قرار گرفته و الزامات و ضوابطی هم در این خصوص مشخص شده است.

وی افزود: در این راستا شهرداری‌ها مکلف هستند در فرایند صدور پروانه‌های ساختمانی طرح‌هایی را مصوب کنند که الزامات مربوط به معماری ایرانی- اسلامی در آنها رعایت شده باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج تصریح کرد: خوشبختانه کرج در کنار شهرهای تهران و مشهد در رعایت الزامات و دستورالعمل‌های مختص نماهای ساختمانی در فرایند صدور پروانه‌های ساختمانی پیشتاز است.

وی گفت: با رصدهای صورت گرفته حدود ۸۰ درصد طرح‌های مصوب در حوزه نما با اصول و ضوابط تعیین شده همخوانی دارد و در تلاشیم در بحث اجرای آنها هم به ایده آل‌ها نزدیک شویم.

سعیدی کیا ادامه داد: در این راستا، هم در ستاد مرکز و هم مناطق دهگانه کمیته نما تشکیل شده که بر روند اجرای نماهای مصوب نظارت دقیقی دارند.

وی اظهار کرد: در کناراین موارد، برای هدایت و ساماندهی نماها و جداره‌های شهری کرج از توان مشاوری توانمند بهره‌مند شده ایم که به زودی خروجی پیشنهادات و مطالعات آن در کمیته سیما و منظر استان و کمیسیون ماده ۵ بکار گرفته خواهد شد.

این مسئول در ادامه با اشاره به تصویب طرح تفصیلی آتی کرج در شورای شهر کرج اضافه کرد: بحث نماها و جداره‌ها در این طرح که به زودی به تصویب کمیسیون ماده ۵ می‌رسد، مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در طرح تفصیلی آتی کرج برای سازندگانی که در طراحی و اجرای نماها به الگوها و معماری ایرانی و اسلامی توجه کنند، بسته‌های تشویقی مالی تعلق می‌گیرد.