ضرورت فعالسازی بندر چابهار و بندر سالیانکا؛ به گفتهی مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، انسجام ارگانهای دریایی، توسعه ناوگان و تامین منابع مالی، توسعه بازار ، ایجاد شبکه لجستیک منسجم و توسعه سرمایه انسانی از مهمترین الزامات تحقق سیاستهای کلی توسعه دریامحور است که باید مدنظر قرار گیرد.
به گزارش ندای البرز به نقل از بندر و دریا، محمدرضا مدرس خیابانی در نشست ویژه اعضای شورای مدیران ارگانهای دریایی کشور که با حضور برخی مسئولان و مقامات کشوری ذیربط امروز هجدهم اردیبهشت در محل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، بیان کرد: «مجموعه گروه کشتیرانی صرفا در حوزه حمل و نقل دریایی فعالیت نمی کند و در حوزه حمل و نقل ترکیبی و زنجیره ارزش طی سال گذشته فعالیت های بسیاری داشته است.»
او افزود: «۱۴۱ فروند شناور با ظرفیت پنج میلیون تن و ظرفیت کانتینری ۱۶۰ هزار TEU کانتینر به عنوان زیرمجموعه شرکت کشتیرانی ج. ا.ا فعالیت می کنند و در حوزه حمل و نقل ترکیبی سرمایه گذاری های مختلفی داشته ایم و برنامه های مختلفی طی سال جاری در دستورکار قرار دارد.»
مدرس خیابانی با بیان اینکه شرکت متبوعش جایگاه اول منطقه و هفدهم جهان در حوزه کانتینری را دارد، چنین گفت که باید به سرعت برنامه های خود را اجرایی کنیم و از هفت هزار و ۲۰۰ همکار ایرانی با میانگین سنی ۴۳ سال سن برخوردار هستیم و در بنادر مختلف فعالیت می کنیم و از شرقی ترین تا غربی ترین بندر عالم تردد داریم.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ضرورت فعال سازی بندر چابهار و یک بندر در شمال دریای خزر که در کشور روسیه قرار دارد، افزود:«به منظور فعالسازی کریدور شمال جنوب ، یکی از مهمترین برنامه های شرکت کشتیرانی ج. ا.ا ایران فعالسازی بندر چابهار و بندر سالیانکا را با حضور عوامل ایرانی در کشور روسیه محسوب می شود و همچنین سرمایه گذاری به مبلغ ۱۰ میلیون دلار در این بندر به عنوان یک بندر ایرانی داشتهایم.»
او ادامه داد:«استفاده از ظرفیت شرکتهای داخلی در حوزه تعمیرات مدنظر قرار گرفته است و سهم شرکت شتیرانی از صادرات و واردات غیرنفتی، ۲۱ درصد است.»
مدرس خیابانی ایران با تاکید بر اینکه یکی از مسائل در راستای تحقق توسعه دریامحور، توسعه منابع انسانی است، بیان کرد: «خرید تجهیزات پیشرفته آموزشی و شبیهساز مدنظر قرار گرفته است که الگوی بسیار مناسبی است و موجب رشد در این حوزه خواهد شد.»
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این طور گفت که امروز با افتخار می گوییم تمامی دریانوردان شاغل در شرکت کشتیرانی، ایرانی هستند و ادامه داد: «همچنین در سال گذشته به ارگان های دریایی و شرکت های کشتیرانی و نفتکش تکلیف شد تا ظرف مدت ۱۰ سال به میانگین عمر کمتر از ۱۰ سال در حوزه ناوگان دریایی دست یابند تا بخشی از دغدغه های مقام معظم رهبری به عنوان یک تکلیف سنگین، محقق شود.»
به گفتهی او در مجموع ۱۰ فروند شناور با مبلغ ۸۶ میلیون دلار عقد قرارداد با سازندگان داخلی صورت گرفته و مذاکره به منظور عقد قرارداد ساخت چهار فروند شناور دیگر به ارزش تقریبی ۷۵ میلیون دلار در دستورکار قرار دارد.
این مقام مسئول با اشاره به تامین ۸۰درصد کل نیازمندی های ناوگان از داخل کشور و جلوگیری از خروج بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در سال از کشور، اظهار داشت: «همچنین تامین سوخت سنگین کم سولفور از منابع داخلی، همکاری با ۲۳ شرکت دانشبنیان در زمینههای تولید قطعا، تعمیرات و نیز خرید ۴۸۸ دستگاه واگن در راستای توسعه حمل و نقل ریلی به مبلغ تقریبی ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از داخل کشور از دیگر اقداماتی است که از سوی این شرکت مدنظر قرار گرفته است.»
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه بندر چابهار به عنوان هاب اصلی کشور، نیازمند سرمایه گذاری و افزایش حمل و نقل است، گفت: «ضرورت دارد که سرعت توسعه بندر چابهار افزایش یابد و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه آمادگی کامل دارد و در سال جاری ۱۰۰ هزار TEU از/به بندر چابهار تردد کالا خواهیم داشت.»
در پایان او با اشاره به ضرورت تحقق سیاستهای کلی توسعه دریامحور، چنین بیان کرد که انسجام ارگانهای دریایی، توسعه ناوگان و تامین منابع مالی، توسعه بازار و ایجاد شبکه لجستیک منسجم و همچنین توسعه سرمایه انسانی از مهمترین مواردی است که در راستای تحقق سیاستهای کلی توسعه دریامحور باید مدنظر قرار گیرد.
Thursday, 21 November , 2024