انعقاد تفاهمنامه میان یک شرکت بخش خصوصی و دانشگاه، آغازگر اتحاد میان صنعت دریایی و دانشگاه است؛ حلقه مفقوده‌ای که سال‌هاست دانشگاهیان و صنعتگران به دنبال آن هستند.

اتحادی از جنس کتاب و کشتی؛ انعقاد تفاهمنامه میان یک شرکت بخش خصوصی و دانشگاه، آغازگر اتحاد میان صنعت دریایی و دانشگاه است؛ حلقه مفقوده‌ای که سال‌هاست دانشگاهیان و صنعتگران به دنبال آن هستند.

به گزارش ندای البرز به نقل از پایگاه خبری بندر و دریا، یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ روز مهمی بود؛ در این روز مراسم امضای تفاهمنامه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی میان شرکت خدمات دریایی هدایت‌کشتی خلیج‌فارس و دانشگاه علوم دریایی خارگ به ابتکار و پیگیری گروه رسانه‌ای «بندر و دریا» در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد جزیره خارگ برگزار شد.

در این مراسم که حسین صاحبی مدیرعامل و محمدرضا قادری رئیس هیأت‌مدیره شرکت هدایت‌کشتی خلیج‌فارس، هوشنگ مظهری رئیس دانشگاه خارگ، محمدعلی جاوید، معاون آموزشی و مجید موسوی عضو هیأت علمی دانشگاه و تنی چند از اعضای هیأت علمی و اساتید دانشگاه حضور داشتند، تفاهمنامه به امضای مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره هدایت‌کشتی و رئیس دانشگاه خارگ رسید.

این تفاهمنامه در راستای توسعه و گسترش امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مرتبط با صنعت حمل‌ونقل دریایی، بندری و زمینه‌سازی مناسب برای افزایش کیفیت و توان علمی و عملی دانشجویان رشته‌های مرتبط و ایجاد ارتباط مؤثر حوزه صنعت با مراکز دانشگاهی، فناوری و پژوهشی و انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی مرتبط منعقد شد.

به گزارش پایگاه خبری بندر و دریا، یکشنبه 20 خرداد 1403 برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ روز مهمی بود؛ در این روز مراسم امضای تفاهمنامه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی میان شرکت خدمات دریایی هدایت‌کشتی خلیج‌فارس و دانشگاه علوم دریایی خارگ به ابتکار و پیگیری گروه رسانه‌ای «بندر و دریا» در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد جزیره خارگ برگزار شد.

براساس تفاهمنامه یادشده، دانشگاه علوم دریایی واحد خارگ متعهد است دانشجویان را برای گذراندن دوره-های کارورزی و دیگر دوره‌ها به صورت رسمی به سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت هدایت‌کشتی معرفی کند. همچنین در استفاده از امکانات آموزشی و کمک آموزشی موجود در دانشگاه مساعدت ورزیده و دانشجویان ممتاز رشته دریانوردی را نیز در پایان هر سال تحصیلی به هدایت‌کشتی معرفی کند. در مقابل نیز شرکت هدایت‌کشتی خلیج‌فارس متعهد است نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی پیش‌کارورزی شامل دوره-های تخصصی دریایی بر اساس دستورالعمل تدوین شده در مرکز آموزش‌های تخصصی اقدام کرده، امکان بورسیه کردن تعدادی از دانشجویان ممتاز دریانوردی سال سوم دانشگاه حسب نیاز ناوگان شرکت را فراهم کند و اساتید مجرب را جهت آموزش و تدریس در اختیار دانشگاه خارگ قرار دهد.

علاوه ‌بر این، مواردی همچون «استفاده از امکانات آموزشی شرکت برای برگزاری دوره‌های مورد نیاز دانشجویان کارورز»، «مساعدت در تأمین مدرسان تخصصی دریایی در رشته دریانوردی»، «مساعدت در تأمین زیرساخت و تجهیزات ناوبری جهت استفاده در کارگاه‌های آموزشی دریایی»، «استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه جهت تأمین نیازهای ناوگان شرکت» و «بورسیه کردن تعدادی از دانشجویان ممتاز دریانوردی طبق نیاز ناوگان شرکت» از جمله موضوعات و زمینه‌های همکاری مشترک میان شرکت هدایت-کشتی خلیج‌فارس و دانشگاه علوم دریایی خارگ در مدت زمان اجرای این تفاهمنامه است.

انعقاد این تفاهمنامه میان یک شرکت بخش خصوصی و دانشگاه، آغازگر اتحاد میان صنعت دریایی و دانشگاه است؛ حلقه مفقوده‌ای که سال‌هاست دانشگاهیان و صنعتگران به دنبال آن هستند و به رغم نیازمندی هر دو به یکدیگر اما کمتر برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند یا اگر تلاشی هم انجام می‌شود، نتیجه درخور و قابل توجهی ندارد. این اتحاد در پی آن است تا مهم‌ترین چالش صنعت دریایی را که همانا تربیت و تأمین نیروی انسانی متخصص است، هدف قرار دهد و کشور را از خطر بحران کمبود دریانوردان خبره در آینده‌ای که خیلی هم دور نیست، نجات دهد. در این میان اظهارات طرفین تفاهمنامه از جامعه صنعتی و دانشگاهی گویای آن است که خطر جدی است و باید برای آن پیش از آنکه خیلی دیر شود، چاره‌اندیشی کرد.

گفتنی است پیش از مراسم امضای تفاهمنامه، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره هدایت‌کشتی به همراه ریاست، معاونان و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم دریایی خارگ از کتابخانه، کلاس‌های درس، محوطه دانشگاه، سالن ورزشی، یادمان شهدای گمنام، خوابگاه‌های دانشجویی، اتاق نقشه و کارگاه ملوانی بازدید و با جمعی از دانشجویان دیدار و درباره امکانات آموزشی و رفاهی آنها گفت‌وگو کردند. همچنین در پایان این بازدید، جلسه گفت‌وگو و تبادل نظر با حضور مدیران هدایت‌کشتی و رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه برگزار شد و هر یک از حاضران در جلسه درباره اهمیت جایگاه دانشگاه، تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز صنعت دریایی، ارتباط صنعت و دانشگاه، ضرورت حمایت از دانشگاه‌های دریایی، رسیدگی به وضعیت رفاهی دانشجویان و خوابگاه‌های دانشجویی، تأمین تجهیزات و وسایل کمک آموزشی و … سخن گفتند و بر انعقاد و امضای تفاهنمامه همکاری‌ دوجانبه تأکید کردند.

انعقاد تفاهمنامه میان یک شرکت بخش خصوصی و دانشگاه، آغازگر اتحاد میان صنعت دریایی و دانشگاه است؛ حلقه مفقوده‌ای که سال‌هاست دانشگاهیان و صنعتگران به دنبال آن هستند.

/