موضوع توسعه دریامحور که امسال به طور ویژه توسط بخش دریایی کشور سرلوحه کار قسمت‌های مختلف قرار گرفته، اصلش توسعه منابع انسانی است که باید تأمین شود.

موضوع توسعه دریامحور که امسال به طور ویژه توسط بخش دریایی کشور سرلوحه کار قسمت‌های مختلف قرار گرفته، اصلش توسعه منابع انسانی است که باید تأمین شود.

به گزارش ندای البرز به نقل از پایگاه خبری بندر و دریا، محمدرضا قادری رئیس هیأت‌مدیره شرکت خدمات دریایی هدایت‌کشتی خلیج‌فارس در یادداشتی به تشریح کنوانسیون STCW و بهره‌مندی از تجربه STCW برای شناورهای غیرکنوانسیونی پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

فعالیت‌های دریایی در زمینه‌های مختلف توسط سازمان بنادر دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور در قالب یکسری کنوانسیون‌ها و استانداردهای تخصصی دریایی که در سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) تصویب و ایران نیز به آن ملحق شده است، انجام می‌شود.

یکی از موضوعات مهمی که در آیمو در رابطه با نیروی انسانی و دریانوردان تصویب شده، کنوانسیون STCW (کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، گواهینامه و نگهبانی دریانوردی) است. این کنوانسیون فهرست سفیدی دارد که ایران هم از جمله کشورهای حاضر در آن فهرست است.

کنوانسیون STCW در رابطه با کسانی که روی شناورهای اقیانوس‌پیما فعالیت می‌کنند، یک تعداد الزامات، استانداردها و مقرراتی دارد که به طور کامل از سوی ایران و دریانوردانش رعایت می‌شود اما شرکت هدایت‌کشتی، دریانوردانی دارد که بیشتر روی شناورهای به اصطلاح غیرکنوانسیونی فعالیت می‌کنند.

وقتی ایران می‌تواند تجربه کنوانسیون STCW را روی شناورهای اقیانوس‌پیما در بحث‌های آموزشی دریانوردان به‌خوبی اجرا کند، به طور قطع می‌تواند آن را در رابطه با شناورهای غیرکنوانسیونی نیز انجام دهد. بنابراین تفاهمنامه میان هدایت‌کشتی با دانشگاه آزاد خارگ نیز دقیقاً در همین راستاست که دریانوردانی که در هدایت‌کشتی در رتبه‌ها و پایه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، بتوانند از تجربه STCW شناورهای کنوانسیونی (کانورشن سایز) استفاده کنند.

در حال حاضر بالغ‌ بر ۱۷۰ دریانورد به عنوان پایلوت و حدود ۱۰۰ کارآموز داریم که روی یکصد شناور هدایت‌کشتی در خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر فعالیت و استانداردهای لازم در رابطه با پایلوت‌ها و … را اجرا می‌کنند. هدایت‌کشتی اولین شرکت خدمات دریایی در کشور است که کارهای تخصصی پیلوتاژ را انجام می‌دهد و این مهم نیاز به آموزش دارد.

از سوی دیگر موضوع توسعه دریامحور که امسال به طور ویژه توسط بخش دریایی کشور سرلوحه کار قسمت‌های مختلف قرار گرفته، اصلش توسعه منابع انسانی است که باید تأمین شود.

در این ارتباط، هدایت‌کشتی خلیج‌فارس و دانشگاه باید ارتباط تنگاتنگی داشته باشند تا با آماده‌سازی زمینه‌های مختلف بتوانیم جوانانی را که امروز مشغول به تحصیل در رشته‌های مختلف دریانوردی هستند، برای انجام کارهای تخصصی روی شناورهای شرکت داشته باشیم و از آنها استفاده کنیم.

درباره استانداردهای آموزشی یکی از الزامات، ممیزی مراکز آموزشی است که بخشی از آن در داخل کشور و از سوی ممیزهای سازمان بنادر و دریانوردی با کنترل دقیق بخش‌های مختلف فعالیت آن مرکز آموزشی انجام می‌شود و مهم‌تر از آن، ارسال گزارش‌های این ممیزی برای آیمو است. STCW یکی از ۶ یا ۷ کنوانسیونی است که توسط ممیزان آیمو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مراکز آموزشی همواره باید گواهینامه‌های مرتبط با کیفیت آموزشی را داشته باشند و این از جمله الزاماتی است که باید منابع آن تأمین شده و چارت‌های دریانوردی کاملاً در دسترس باشد.

اینها مواردی است که دقیقا مورد ممیزی قرار می‌گیرد و یک مرکز آموزشی بر اساس آنها، امتیاز می‌گیرد و ارزشگذاری می‌شود. امیدوارم دانشگاه خارگ هم بتواند از جهت دارا بودن تجهیزات، امکانات، کنواسیون‌ها و استانداردها تقویت شود.

از نظر تأمین استاد هم با توجه به اینکه کشور اساتید توانمندی در زمینه‌های مختلف دریایی دارد، هم در سازمان بنادر، بخش اداره استانداردها و اداره آموزش و هم کسانی که به عنوان ممتحن در مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی موفق بوده‌اند و حتی اساتیدی که اکنون در کشورهای دیگر مشغول به تدریس هستند و مدیریت بخش آموزشی برخی از کشورهای همسایه را بر عهده دارند، می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و از آنها خواست به عنوان استاد برای تدریس به دانشگاه خارگ بیایند و هدایت‌کشتی نیز متعهد است در این زمینه همکاری لازم و جامع را انجام دهد.