در بودجه پیشنهادی سال آینده در حالی دولت منابعی از بودجه مذکور را برای تولید خودروهای کممصرف پیش بینی کرده که هماکنون خودروسازان، برنامهای برای ساخت این نوع خودروها ندارند.
به گزارش ندای البرز به نقل از دنیای اقتصاد، طی نیم قرن فعالیت خودروسازی در کشور طلسم تولید خودروهای کممصرف در شرکتهای خودروساز داخلی در هیچ دوره و زمانی شکسته نشد حال آنکه دولت یازدهم در بودجه سال آینده خود مصمم است که این پروژه را با کمک وزارت نفت پیش ببرد.
در حال حاضر بیشتر خودروهای تولیدی خودروسازان به دلیل پلتفرمهای قدیمی، سوخت زیادی مصرف میکنند.
این در شرایطی است که هر چند خودروسازان توانستهاند تا حدودی نسبت به کاهش مصرف سوخت خودروهای خود اقدام کنند، اما به دلیل قدیمی بودن پلتفرمها نمیتوانند در این زمینه به طور کامل موفق عمل کنند. در هر صورت تولید خودروهای کممصرف با توجه به افزایش قیمت بنزین همیشه مورد تقاضای مشتریان داخلی بوده حال آنکه خودروسازان تاکنون پاسخگوی این نیاز مشتریان نبودهاند.
در هر صورت دولت یازدهم در بودجه پیشنهادی سال ۹۳ کل کشور اختصاص منابعی برای تولید خودروهای کممصرف برای سرمایهگذاران بخش خصوصی را پیشبینی کرده است؛ بهطوریکه در بخش جداول کلان منابع و مصارف بودجه پیشنهادی برای سال آینده آمده است که «برای اجرای طرحهای بهینهسازی، کاهش گازهای گلخانهای و کاهش مصرف انرژی در بخشهای مختلف مانند صنعت، ساختمان، توسعه حملونقل عمومی، توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر و همچنین تولید خودروهای کممصرف، به وزارت نفت اجازه داده میشود که با متقاضیان و سرمایهگذاران بخش خصوصی به روش بیعمتقابل تا مبلغ ۵ میلیارد دلار با اولویت استفاده از تجهیزات داخلی مشارکت کند.» با توجه به تخصیص بودجهای برای تولید کممصرفها، این نکته را یادآور میشویم که دولت برای واردات کممصرفها یا سوختهای جایگزین همچون خودروهای هیبریدی نیز تسهیلاتی برای واردکنندگان در نظر گرفت حال آنکه این تسهیلات هیچ علاقه و میلی را برای واردکنندگان ایجاد نکرده است.
حال باید دید که اختصاص بودجهای برای تولید کممصرفها انگیزهای در بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد؟
Thursday, 21 November , 2024