دومین کنگره بین‌المللی توسعه و توانمندسازی صنعت، به ریاست دکتر زهرا سعیدی مبارکه بیست و پنجم اردیبهشت ماه سال در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

دومین کنگره بین‌المللی توسعه و توانمندسازی صنعت، به ریاست دکتر زهرا سعیدی مبارکه  بیست و پنجم اردیبهشت ماه سال در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش ندای البرز: کنگره بین‌المللی توسعه و توانمندسازی صنعت با موضوع نقش رویکردهای فناورانه و هوشمند سازی در جهش تولید با محوریت تاب‌آوری و بهبود عملکرد شبکه زنجیره تأمین پایدار در صنعت و نقش تحول دیجیتال و مدیریت داده محور در توسعه صنایع رقابت‌پذیر برگزار شد.

همچنین رویکرد فناورانه و مشارکت مردم در تولید مسکن و نقش هویتی زنان در توسعه و شکوفایی صنعت از دیگر محورهای این همایش بود.

دکتر زهرا سعیدی ریاست این کنگره و سید مهدی محمدی رئیس شورای سیاست‌گذاری و دبیرخانه دائمی این کنگره را بر عهده داشتند.

اهداف برگزاری کنگره بین‌المللی توسعه و توانمندسازی صنعت

خانم دکتر سعیدی ضمن اشاره به هدف اصلی برگزاری این همایش‌ها و کنگره‌ها گفت: تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه هدف اصلی است.

شاهد حضور پررنگ جوانان و نسل جدید در این کنگره‌ها هستیم و می‌توانیم ظرفیت‌های صنعتی کشور را با کمک این نسل و هوش مصنوعی افزایش دهیم و چرخ صنعت کشور را به سمت هوشمند سازی صنعت حرکت دهیم.

وی افزود: پیش از این در  مرورگرهایی سرچ می‌کردیم مثل گوگل و کروم و صدها سایت در ارتباط با موضوعات درخواست شده نمایش داده می‌شد اما در حال حاضر تکنولوژی، هوش مصنوعی و ابزار فناوری به کمک بشر آمده است. با دریافت کوچک‌ترین اطلاعات در کمتر از چند ثانیه از بحث تصمیم یاری به تصمیم‌گیری برسیم مثل chat gpt که دنیای جدیدی را در این رقم خواهد زد.

دکتر سعیدی استاد راهنمای انجمن صنایع دانشگله تهران مرکز و رئیس دومین کنگره بین‌المللی توسعه و توانمندسازی صنعت در ادامه تاکید کرد: وقتی دنیا به سمتی حرکت می‌کند که در کسری از ثانیه می‌تواند تصمیم سازی کند و به نتایج بزرگی مانند اینکه کدام سهام را بخریم یا کدام سهام را بفروشم یا چه زمانی برای انجام معاملات مناسب است نباید از دنیای تکنولوژی عقب بمانیم و مدیرانمان در همان نگاه سنتی بمانند و به عبارت دیگر  از نگاه فناورانه فاصله داشته باشند .

سعیدی مبارکه اظهار کرد: همان‌طور که گفته شد هوش مصنوعی و فناوری در دنیای امروز چیزی است که هر ثانیه در حال رشد است و باید خودمان را با دنیا تطبیق دهیم. چند نکته قابل تامل در بحث صنعت وجود دارد. یکی از نکاتی که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد بحث استراتژی هرم توسعه ی صنعتی شدن کشور است. در این بحث ما باید یک هرم توسعه برای صنعت کشور بسازیم تا بتوانیم اولویت‌ها را مشخص کنیم و حاکمیت باید موارد مشخص شده را در اولویت قرار دهد و همگان به رفع مشکلات و چالش‌ها در خصوص آن موارد کمک کنند و در مسیر مشکلات  رسیدگی جدی داشته باشند.

وی افزود: باید  حلقه مفقود شده را پیدا کنیم مثلا  ببینیم از معدن تا گندله تا فولاد و تا صنایع پایین دست فولاد ایا تمام چرخه پتانسیل ایجاد اررش افزوده داربم و اگر در یکی نداریم حلقه ی مفقوده کجاست و این حلقه ی مفقوده را با کمک دانشگاهیان و شرکت‌های دانش بنیان پیدا کنیم . دانشگاه باید قدمی بردارد و با کمک فعالان صنعت و نخبگان این حلقه مفقوده را پیدا کند و بتوانیم از ظرفیت‌های بیشتر صنعتی نیز استفاده کند. مورد دومی که در اینجا قابل ذکر است بخش خصوصی‌سازی است که امیدواریم به کمک این کنگره بتوانیم چالش‌ها و موانع این موضوع را دنبال کرده و قدم‌های بزرگی در این راه برداریم. باید در ابتدا ببینیم با این روند معیوب خصوصی‌سازی چه کنیم.  آیا به درستی در حال انجام است یا خیر؟ و مشکلاتش را گفتمان کنیم و مطالبه ی منطقی .

رئیس دومین کنگره بین‌المللی توسعه و توانمندسازی صنعت گفت: می‌توانیم با مدیریت و برنامه‌ریزی درست زمانی که شرکت یا کارخانه‌ای تاسیس می‌شود یک #حساب مالی تحت مدیریت دولت و بخش خصوصی ایجاد کنیم و همه اموال و دارایی‌های وارد آن حساب یا صندوق شود تا فقط برای همان صنعت بتوانیم هزینه کنیم و آن صنعت را به سمت پیشرفت سریع حرکت دهیم.

سعیدی در پایان سخنان خود گفت: چند ده هزار همت دارایی‌های بخش خصوصی است که فقط اگر ۵ درصد بازدهی داشته باشند، بودجه کل کشور بدون فروش نفت تأمین می‌شود.با این تفاسیر مشخص است مشکل اصلی ما در سوء مدیریت است و خود این ضعف بزرگی در اداره صنعت پر سود کشور است. آیا ما در انتخاب مدیریت صنایع کشور شاخص داریم؟ کاری که وزارت اقتصاد انجام داد و در انتخاب مدیران عامل بانک‌ها و اعضای هیات مدیره شاخص گذاشت الیته تخلفاتی هست ولیکن میتوان در حوزه مدیرات صنعت نیز شاخص گذاشت .

اگر بتوانیم به گونه‌ای تصمیم‌گیری بگیریم که یکسری معیار و شاخص‌هایی تعیین کنیم که چه کسانی می‌توانند با داشتن این شاخص‌ها سمت‌های مدیریت و ارشدی کشور را دریافت کنند می‌توانیم بگوییم ما از آن ده‌ها هزار همت ۵ درصد بازدهی را خواهیم داشت.

زمان برگزاری سومین دوره کنگره بین‌المللی توانمندسازی و صنعت

با توجه به ضرورت‌های مرتبط با صنعت و ارتباط بین دانشگاه، صنعت و توسعۀ شرکت‌های دانش بنیان صنعتی در سال‌های اخیر در کشور، در کمتر از ۶ ماه، دومین دوره کنگره بین‌المللی توانمندسازی و صنعت برگزار شد. با توجه به استقبال گسترده صنایع و بخش خصوصی و دانشگاه‌های صنعتی کشور از دو دوره برگزاری این کنگره، این نیاز از سوی جامعه میزبان احساس می‌شود که این رویداد در دو نوبت در سال برگزار شود.

دکتر سید مهدی محمدی ریس شورای سیاست‌گذاری و دبیر کنگره بین‌المللی توسعه و توانمندسازی تشریح کرد که دوره سوم این کنگره در تاریخ ۸/۸/۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. تاکید دوره سوم کنگره مذبور بر هوشمند سازی صنایع با تاکید بر هوش مصنوعی خواهد بود. رویکرد فناورانه و مشارکت مردم در تولید مسکن و نقش هویتی زنان در توسعه و شکوفایی صنعت از دیگر محور‌های این همایش است که امید است در دوره سوم این همایش به آن بیشتر پرداخته شود.

صندوق توسعه ملی در ۱۴۰۴میزان ۲.۵ همت در بحث هوش مصنوعی سرمایه گذاری خواهد کرد

از آنجا که صندوق توسعه ملی هر ساله همایشی را در رابطه با مسائل روز برگزار می‌کند  در سال ۱۴۰۳ هم همایشی را برگزار کرد نقش این صندوق را در برنامه هفته توسعه بررسی کرد. برای سال آینده عنوان این برنامه و همایش نقش صندق در برنامه هوش مصنوعی یا به عبارت دیگر توسعه هوش مصنوعی می‌باشد، و به نوعی به توسعه هوش مصنوعی در کشور می‌پردازد.

دکتر مقدم‌زاده در رابطه بااهداف این صندوق در سال آینده گفت:این صندوق در سال آینده میزان ۲.۵ همت در بحث هوش مصنوعی بر اساس برنامه وطرحی که دارد سرمایه گذاری خواهد کرد و در این زمینه هم با تعدادی از شرکت‌ها که در زمینه دیجیتال و فناوری پیشگام هستند وارد مذاکره و بحث سرمایه گذاری شده است. کارهای اولیه ی این طرح استارت خورده است.

وی در باره کاربرد هوش مصنوعی در بحث دانش بیان کرد: اهمیت آموزش در صنعت بسیار بالا است به گونه‌ای که یک برنامه آموزشی در دنیا وجود دارد به نام CE  که هر ۸ سال یکبار در حال برگزاری است و روال این برنامه بدین صورت است که آینده همه رشته‌ها را در حوزه بخصوصشان بررسی می‌کند.

این برنامه در سال ۲۰۲۸ رشته‌هایی را از مدار خارج خواهد کرد. با توجه به تحقیقات و بررسی‌های انجام شده رشته‌ای مانند مغز و اعصاب را در سال ۲۰۲۸ وجود ندارد و به مغز انسان چاقو نخواهد خورد. نگاه این تکنولوژی به گونه‌ای است که می‌گوید رشته مادر رشته کامپیوتر خواهد شد، و همه رشته‌ها به صورت آندرلاین گرایش خواهد شد.

مقدم‌زاده درباره هوش مصنوعی گفت : نگاه هوش مصنوعی در بحث صنعت هم مخاطراتی را دارد و هم مزایایی را در اختیار دارد. پیش بینی‌ها در این برنامه به گونه‌ای اسن که می‌گوید در سال ۲۰۲۸  تعداد ۲۸ رشته ی پزشکی هضم خواهد شد نه حذف و رشته‌های مهندسی در این زمینه تغییراتی عجیب خواهند کرد.و در سال ۲۰۳۴ نوبت به رشته‌های مهندسی مانند معماری می‌رسد. در حال حاضر امریکا برنامه‌ای را در پیش گرفته است که هیات علمی را در سال ۲۰۳۶ حذف کند و هرکسی که علمی دارد و بتواند آموزشی را ارائه دهد و بتواند بهتر از استاد این کار را انجام دهد می‌تواند به عنوان استاد وارد دانشگاه شود. این نگاه نگاهی است که آموزش از بحث انحصارگرایی جدا می‌شود و با بحث هوش مصنوعی شکسته خواهد شد.

هزینه سرانه ساخت مسکن حدود ۴۰ درصد است

موضوعی که در اینجا مورد بحث می‌باشد تولید انبوه مسکن و رویکردها و اقداماتی است که در در رابطه با صنعت ساختمان سازی در پیش گرفته شده است.ما باید ببینیم در این مورد چه کاری باید انجام دهیم و در بحث مسکن و بحث ساخت و ساز و ایجاد فضا برای خرید مسکن به کدام سمت در حرکت هستیم؟

دکتر اقبال شاکری در مورد هزینه ساخت مسکن در این کنگره بیان کرد:هزینه سرانه ساخت مسکن حدود ۴۰ درصد می‌باشد که برای بعضی از اقشار ۴۳ سال و برای بعضی ۴ سال مدت زمان دستیابی به مسکن می‌باشد و میانگین این عدد چیزی حدود ۱۰ سال می‌باشد.در بعضی از سالها تورم مسکن از تورم عمومی کشور بیشتر شده، و در دوره‌ای تورم مسکن پایین تر از تورم عمومی کشور است و آن دوره، دوره ی سال ساخت مسکن مهر می‌باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: مرکز آمار به تازگی آماری را منتشر کرده است که نشان می‌دهد تمام افراد و دست اندرکارانی که ادعا می‌کنند تسهیلات بانک‌ها برای خرید مسکن باعث تورم و رکورد بازار مسکن می‌شود اشتباه کرده اند چرا که با تزریق سرمایه به صنعت تولید ساختمان قیمت تمام شده ی این ساخت و ساز‌ها کاهش یافته و تقاضا برای خرید مسکن افزایش می‌یابد.ساخت مسکن به شیوه درست باعث می‌شود که نرخ تورم مسکن از نرخ تورم عمومی پایین تر باشد.

شاکری در ادامه این برنامه برای کاهش تورم مسکن و ایجاد تقاضا در بازار مسکن گفت: زمانی که منابع نقدینگی به صنعت تولید تزریق شود برعکس آن چیزی اتفاق می‌افتد که می‌گویند تسهیلات بانک‌ها باعث رشد نرخ تورم مسکن در کشور می‌شود.بر اساس جمعیت کل کشور ما سالانه به حدود یک میلیون و ۵۰ هزار ساخت مسکن نیاز داریم. برای اینکه بتوانیم این حجم از نیاز را برطرف کنیم  در ابتدا باید این نیاز را  تبدیل به تقاضا کنیم و دولت باید این برنامه را هدف گذاری کند تا نیاز به تقاضا تبدیل شود این یک میلیون و ۵۰ هزار نفر به پای خرید مسکن برسند.

چرا که اگر عملی از سوی دولت انجام نشود این عدد فقط در حد نیاز می‌ماند و به عبارت دقیق تر از این یک میلیون نفر فقط ۱۰۰ هزار نفرپا به عرصه گذاشته و تقاضا ایجاد می‌کنند.

وی برای تبدیل نیاز به تقاضا گفت : برای اینکه بتوانیم همچین تقاضایی را در کشور ایجاد کنیم راه حل‌هایی وجود دارد.ما می‌دانیم که سالانه یک میلیون و ۵۰ هزار مسکن را باید تولید کنیم مهمترین و اصلی راه حل تامین مالی است. به بیان دیگر اگر ما بتوانیم مشکل مالی را به گونه‌ای تامین و حلو فصل  کنیم که افراد بتوانند برای خرید مسکن اقدام کنند این نیاز و قاضا در بازار مسکن برابر می‌شود و می‌توانیم به انبوه سازی ساخت مسکن نیز برسیم.

وی بانک‌ها را عامل اصلی در تامین مالی افراد دانست و گفت :در سیستم دولت و کشور این بانک‌ها هستند که این وظیفه مهم را بر عهده دارند و می‌توانند با پرداخت تسهیلات مسکنی به افراد این نیاز را به تقاضا و فرصت برای خرید مسکن تبدیل کند .وزارت راه و شهرسازی باید از موضع تصدی گری به سمت سیاست گذاری حرکت کند و زمین را به طور رایگان در اختیار مردم قرار دهد و مردم خودشان به طور مستقیم برای ساخت اقدام کنند و با سازندگان و انبوه سازان قرارداد مشارکت امضا کنند.اگر نگاهی به عملکرد بانک‌ها طبق آمار منتشر شده کنیم متوجه می‌شویم که بانک مسکن در پرداخت تسهیلات مسکنی حدود ۷۲ درصد بانک ملی ۸ درصد بانک رفاه۰٫۱ درصد و بنک‌های خصوص صفر درصد و این آمار نشان دهنده این است که بانک‌های خصوصی هنوز وارد نشده اند.