راه‌اندازی خط مسافری خرمشهر ـ بصره؛ بندر خرمشهر با مساحت ۲۴۰ هکتار و ۲۱ پست اسکله در جنوب غرب استان خوزستان و در شمال رودخانه اروند واقع شده است.

ودخانه اروند در خرمشهر پذیرای شناورهای کانتینری، فله، کالاهای عمومی، نفتی و شناورهای مسافری است. رودخانه کارون و گردشگری دریایی یکی از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های توریستی خرمشهر است که هرساله گردشگران و مسافران نوروزی زیادی را به این منطقه جذب می‌کند.

به گزارش ندای البرز به نقل بندر و دریا، علی عسکری، مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۷ هزار مسافر از گردشگری داخلی بندر استفاده کرده‌اند، برنامه‌های ارتقای زیرساخت‌ها و ایمنی مسافری برای نوروز امسال را تشریح کرد که مشروح آن در ادامه می‌آید؛

  • با توجه به استقبال زیاد مسافران نوروزی از شهرها و بنادر جنوبی، امسال چه برنامه‌هایی برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی در خرمشهر در نظر گرفته‌اید؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر، متولی مسافرت‌های نوروزی و گردشگری دریایی نیست، اما وظیفه داریم زیرساخت‌های تخلیه، بارگیری و سفرهای داخلی و بین‌المللی را فراهم کنیم. قرار گرفتن رودخانه در مرکز شهر خرمشهر یک ویژگی منحصربه‌فرد است که باعث می‌شود هر سال به‌خصوص در ایام نوروز مسافران زیادی تعطیلات خود را در این بندر بگذرانند. بر همین اساس اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر نسبت به رونق این ظرفیت در خرمشهر تمام امکانات خود را بسیج کرده است تا سفری ایمن همراه با آرامش برای مسافران نوروزی رقم بخورد.

  • چه مسیرهای مسافری داخلی یا بین‌المللی در بندر خرمشهر فعال است؟ تعداد اسکله‌های موجود، به تقاضای گردشگری در این بندر پاسخ می‌دهد؟

در حال حاضر اسکله مسافری در بندر خرمشهر داریم که هم سفرهای داخلی و هم سفرهای بین‌المللی از این اسکله انجام می‌شود. مسیر دریایی خرمشهر ـ کویت برقرار است و در تلاش هستیم مسیر خرمشهر به عراق (بصره) توسط بخش خصوصی در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی شود. اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر در راستای توسعه گردشگری و شکوفایی اقتصادی منطقه، هشت پست اسکله تفریحی و گردشگری دریایی در خرمشهر و در داخل کارون احداث کرد که سال گذشته با استقبال گسترده گردشگران روبه‌رو و موجب ایجاد اشتغال و نشاط در سطح منطقه شد. ارزش روز هشت اسکله ۷۰ میلیارد تومان است. این اقدام در راستای مسئولیت‌های اجتماعی ما است. این هشت پست اسکله با هزینه سازمان بنادر و دریانوردی در چهار نقطه ایجاد شده است تا زیرساخت‌های تفریحی نیز در سطح شهر آماده باشد. ایرادی که وجود دارد این است که شهرداری به‌عنوان متولی مدیریت شهری، هنوز اسکله‌ها را از ما تحویل نگرفته است. این در حالی است که وزارت کشور تاکید کرده اسکله‌ها تحویل شهرداری شود تا این بخش متولی بخش تفریحی و گردشگری در بندر خرمشهر باشد.

  • برای ارتقا ایمنی سفرهای دریایی امسال چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارید؟

سال گذشته ۴۷ هزار نفر در خرمشهر سفر تفریحی دریایی داشتند و مدیریت ایمنی شناورها بر عهده اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر است. برای انجام سفرهای ایمن جلیقه نجات در اختیار قایق‌ها، شناورها و لنجهای سنتی قرار داده و نکات ایمنی را گوشزد می‌کنیم تا ایمنی سفر رعایت شود. اسکله‌ها را سال گذشته خودمان مدیریت کردیم و گشت‌های دریایی در نوروز سال گذشته برقرار بود.

  • در خرمشهر چه تعداد شناور مسافری فعالیت می‌کنند؟

در بندر خرمشهر یک کشتی مسافربری وابسته به کشتیرانی جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند که ۲۲۰ مسافر گنجایش دارد. این کشتی دو روز در هفته در مسیر رفت و دو روز هم در مسیر برگشت بین خرمشهر و کویت تردد دارد. مابقی روزها این شناور مسافری برای گشت‌های دریایی در اختیار ارگان‌های مختلف است و اجاره داده می‌شود.

  • برای سفرهای تفریحی داخلی چه مسیرهایی فعال است؟

کشتی‌های مسافری مسیر کارون تا سمت راست و چپ اروند را طی می‌کنند، اما به دلیل ایجاد پل نمی‌توانند در داخل کارون تردد کنند. در داخل کارون قایق‌های تفریحی و لنجها در ایام نوروز فعال هستند.

زیرساخت‌ها در بندر خرمشهر برای نوروز و انجام گردشگری و تفریح آماده است. بحث ایمنی سفر و تامین جلیقه نجات و شناورهای گشت زنی را داریم تا هنگام حادثه کمک کنند. یدک‌کش و قایق‌ها در ایام نوروز آماده‌باش هستند تا از حوادث و اتفاقات جلوگیری شود و مدیریت ایمنی را انجام می‌دهیم.

شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها متولی گردشگری در بنادر هستند تا سفرها را مدیریت کنند و خدمات ارائه دهند. ماه گذشته همه دستگاه‌های متولی در مدیریت ایمنی را دعوت کردیم و مروری بر انجام موضوعات کاری به‌ویژه برای نوروز مطرح شد. محدوده‌های گردشگری مشخص شد و مطالبات را گفتیم تا آمادگی را برای سفری بانشاط و ایمن در نوروز امسال را افزایش دهیم. تمام بسترها را آماده می‌کنیم تا مردم در نوروز ۱۴۰۳ از آن استفاده کنند.

  • به راه‌اندازی خط جدید بین‌المللی در خرمشهر اشاره کردید، این خط تا نوروز امسال فعال می‌شود؟

بله، ایران و عراق برای راه‌اندازی خط دریایی خرمشهر ـ بصره توافق کرده‌اند. رایزنی‌ها انجام شده و بخش خصوصی شناوری را آماده کرده است. این شناور به‌زودی وارد منطقه می‌شود. فقط پرچم باید ثبت کشور شود که مقدمات آن در سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است. طی دو ماه گذشته جلساتی با عراقی‌ها داشتیم و تاکید دو طرف بر سفرهای دریایی بین خرمشهر و بصره بود.

پیش‌بینی ما این است که تقاضا برای این خط زیاد باشد، عراقی‌ها دائم در آبادان و خرمشهر به‌ویژه برای موضوعات درمانی و خرید تردد زیادی دارند بنابراین راه‌اندازی این خط مورد درخواست دو کشور است.

  • هزینه بلیت سفری بین خرمشهر و کویت چقدر است؟

قیمت بلیت متفاوت است. بلیت‌ها به درجه یک و دو و رفت‌وبرگشت تقسیم می‌شود. قیمت بلیت سفر یک مسیر از خرمشهر تا کویت بین سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون و مسیر رفت‌وبرگشت به‌طور متوسط هفت تا هشت میلیون تومان است.

  • در صورت افزایش تقاضای سفر، در ایام نوروز آمادگی بندر برای پاسخ به این تقاضا چگونه است؟

آمادگی کامل برای سفرهای دریایی نوروزی را داریم، زیرساخت‌ها آماده است. در بندر خرمشهر ترمینال مسافری دریایی مجهز داریم که در سطح خاورمیانه کم‌نظیر است. ظرفیت ترمینال دو هزار نفر در روز است، اگر شناور و مسافر باشد هیچ مشکلی نداریم. مسافر دائم کم‌وزیاد می‌شود. البته در نوروز، پیش‌بینی ما این است که تعداد مسافران از سال گذشته کمتر نخواهد بود.