نگین، شرکتی با شناورهای خاص؛ ارائـه خدمـات در بنـادر کشـور از جملـه لایروبی به‌موقع و با اسـتفاده از تجهیزات روز دنیـا از اهمیت بالای در حفظ ظرفیت تخلیـه و بارگیـری و ارتقـای آن دارد.

به گزارش ندای البرز به نقل از  بندر و دریا، شـرکت نگیـن سـبز خاورمیانـه یکـی از شرکت‌هایی اسـت کـه حـدود دو دهـه اسـت در ایـن حـوزه فعالیـت می‌کند و بـه گفتـه مدیرعامـل آن تجهیـزات بـه روزی را بـرای ایـن کار در اختیـار دارد. سـیاوش رضوانـی در گفت‌وگو بـا «بنـدر و دریـا» از روزهایـی می‌گوید کـه شـرکت نگیـن بـرای انجـام فعالیـت لایروبی ایجـاد شـد و امروز بـه جایگاهی رسـیده که دارای شـناورهای خـاص اسـت کـه نمونـه آن در کشـور وجـود نـدارد. مشـروح گفت‌وگو بـا وی در ادامـه می‌آید؛

در ابتــدا شــرکت نگین ســبز را معرفی و دلیل تاســیس آن را بیان کنید.

سـیاوش رضوانـی، مدیرعامـل شـرکت مهندسـی، خدماتـی نگیـن سـبز خاورمیانـه هسـتم. در دهـه ۷۰ عمـده فعالیت‌های لایروبی در بنـادر توسـط شـرکت خدمـات دریایـی تایدواتـر خاورمیانـه انجـام می‌شد. سـال ۱۳۸۳ بخـش لایروبی آن شـرکت به‌صورت مسـتقل بـا نـام شـرکت مهندسـی و خدمـات دریایـی نگیـن سـبز خاورمیانـه تاسـیس شـد و تمـام لایروبی بنـادر شـمال، جنـوب، غـرب و شـرق را در اختیـار آن قـرار گرفـت.

حـدود ۷۷ درصـد سـهام شـرکت در اختیـار هلدینـگ امیـن بنـادر ایرانیـان و ۲۱ درصـد سـهم صنـدوق پس‌انداز کارکنان اسـت. مابقی سـهام یعنـی کمتـر از یـک درصـد متعلـق بـه شـرکت هدایـت کشـتی نگین؛ شرکتی با شناورهای خاص ارائـه خدمـات در بنـادر کشـور از جملـه لایروبی به‌موقع و با اسـتفاده از تجهیزات روز دنیـا از اهمیت بالای در حفظ ظرفیت تخلیـه و بارگیـری و ارتقـای آن دارد.

مابقی سـهام یعنـی کمتـر از یـک درصـد متعلـق بـه شـرکت هدایـت کشـتی خلیج فـارس. همیـن میـزان بـرای شـرکت آریـا بنـادر ایرانیـان و کمتـر از یـک درصـد نیـز در اختیـار شـرکت رده‌بندی آسیاسـت. بنابرایـن سـهامداران به‌عنوان سـهامداران خاص هسـتند. شـرکت مهندسی و خدمـات دریایـی نگیـن سـبز خاورمیانه هم شـرکت سـهامی خاص اسـت کـه در حـال حاضـر کاری را انجـام می‌دهد کـه وظیفـه ذاتـی سـازمان بنـادر و دریانـوردی اسـت.

بـر ایـن اسـاس لایروبی آبـراه، کانـال دسترسـی، حوضچه‌های چرخـش و پـای اسـکله از سـال ۱۳۸۳ تـا پایان سـال ۱۳۹۴ در اختیار شـرکت مهندسـی و خدمـات دریایـی نگیـن سـبز خاورمیانـه بـود. سـازمان بنـادر و دریانـوردی از سـال ۱۳۹۵ تصمیـم گرفـت بخشـی از فعالیت‌های ذاتـی خـود را ماننـد لایروبی، هدایـت، پهلودهـی و جداسـازی کشتی‌ها در بنـادر شـمال و جنـوب کشـور را در قالـب مناقصـات و مزایده‌ها واگـذار کنـد.

در ایـن راسـتا شـرکت مهندسـی و خدمـات دریایـی نگیـن سـبز خاورمیانـه سـال ۱۳۹۵ در مزایـده لایروبی بنـادر شـرکت و برنـده حـوزه جنـوب شـرق شـد. منطقـه غـرب شـامل بنـادر امـام خمینـی )ره(، بوشـهر و بنـادر کوچـک بیـن ایـن دو بنـدر اسـت. بنـادر منطقـه شـرق و جنوب شـرق شـامل بنادر شهید رجایی، شـهید باهنر، شهید کلانتری و شـهید بهشـتی چابهـار اسـت. بنادر شـمال کشـور شـامل امیرآبـاد، فریدون‌کنار، نوشـهر، انزلـی و آستاراسـت.

قرارداد لایروبی بنادر جنوب شرق چند ساله بود؟

قـرارداد ۵ سـاله و تـا اردیبهشت‌ماه سـال ۱۴۰۰ در اختیـار مـا بـود. پـس از آن -لایروبی- بـه مزایـده گذاشـته شـد و شـرکت نگیـن بـه دلیلی برنـده مزایـده نشـد. پـس از آن سـعی کردیـم شـرکت را بـا فعالیت‌های بیرونـی و بخـش خصوصـی وفق دهیم. بر این اسـاس دو، سـه پـروژه را اخـذ کردیـم؛ یـک پـروژه را از شـرکت هدایت کشتی خلیج‌فارس در خصـوص آبـراه شـناورهای سـنتی بنـدر ریـگ و پروژه لایروبی اسـکله صیـادی بنـدر شـهدای هفـت تیـر چابهـار و لایروبی بنـدر باسـعیدو قشـم را در دسـت اجـرا داریـم. همچنیـن چندیـن پـروژه بـا ابعـاد کوچک‌تر را انجـام داده‌ایم کـه مجمـوع حجـم لایروبی‌ها تقریبـا ۷۵۰ هـزار مترمکعـب بوده که توسـط شـناورهای کاتـر ساکشـن ذوالفقـار و شـناور نگیـن سـبز ۱ در حـال اجراسـت.

در اساسـنامه مـا وظایـف تخلیـه و بارگیـری، راهبـری شـناورها، سرمایه‌گذاری، طراحی و سـاخت اسـکله و … اسـت. به‌عنوان‌مثال در مزایـده راهبـری شـناورهای شـرکت نفـت خـزر و بنـدر امیرآباد برای مقابلـه بـا آلودگـی دریـا و عملیـات جسـتجو و نجـات شـرکت کرده و برنـده شـدیم.

در ساخت موج‌شکن اسکله چطور؟

در حـال انجـام مقدمـات گرفتـن رتبـه (گرید) بـرای انجـام پروژه های عمرانـی از سـازمان برنامـه و بودجه کشـور هسـتیم. بعـد از دریافت رتبـه مـورد اشـاره می‌توانیم در پروژههـای عمرانـی سازه‌های دریایـی ماننـد سـاخت موج‌شکن و اسـکله بنـادر شـرکت کنیـم. بـرای شـرکت در مناقصـات پروژههـای بـزرگ عمرانـی دریایـی کـه از لحـاظ مالـی وسـعت پروژه بایـد رتبه یـک -پیمانـکاری- آب در اختیار باشـد. چراکـه کار سازه‌های دریایـی ماننـد موج‌شکن اسـکله بـه رتبـه یـک گرایـش سازه‌های دریایـی نیـاز دارد.

برای خواندن مطلب به نسخه چاپی/ الکترونیکی شماره ۳۱۹ -۳۱۸ مراجعه کنید.